در گفت و گو با آتش نشان مصدوم خرم آبادی مطرح شد

حریق پاساژ قائم خرم آباد با این که تلفات جانی نداشت اما خسارت مالی فراوانی را به جا گذاشت که ریشه آن در ایمن نبودن و همچنین ناکارآمد بودن وسایل اطفای حریق بود و به طور قطع دود این کمبود امکانات، اول از همه به چشم آتش نشانان زحمت کش خرم آبادی رفته و می رود.

به گزارش لرستان خبر، آتش سوزی پاساژ قائم خرم آباد یکبار دیگر این موضوع را اثبات کرد که به طور کلی مرکز استان لرستان به لحاظ امکانات ایمنی و اطفای حریق دارای مشکلات بدیهی و اولیه است.

حریق پاساژ قائم خرم آباد با این که تلفات جانی نداشت اما خسارت مالی فراوانی را به جا گذاشت که ریشه آن در  ایمن نبودن و همچنین ناکارآمد بودن وسایل اطفای حریق بود و به طور قطع دود این کمبود امکانات، اول از همه به چشم آتش نشانان زحمت کش خرم آبادی رفته و می رود.

سجاد کاظمی یکی از آتش نشانان مصدوم حادثه پاساژ قائم در گفت و گو با لرستان خبر، اظهار داشت: بیشتر آتش نشانان خرم آبادی برای اطفای حریق یک لباس ساده همانند جنس البسه بقیه مردم بر تن دارند و فقط آرم آتش نشانی بر روی آن حک شده است.

وی با اشاره به لوازم اولیه مورد نیاز یک آتش نشان افزود:هر آتش نشان باید به صورت سیستماتیک دارای لباس، چکمه و کلاه ضد حریق باشد در صورتی که بچه های آتش نشانی خرم آباد فاقد هیچ کدام از این اقلام نیستند و کلاهی هم که بر سر دارند در واقع همان کلاهی است که کارگران و مهندسان فعال در حوزه ساخت و ساز از آن استفاده می کنند.

آنش نشان خرم آبادی با اشاره به حادثه پاساژ قائم عنوان کرد: در این حادثه نیروهای اطفای حریق، با وجود کمترین امکانات از جان مایه گذاشتند و در اطراف حادثه شاهد بودیم که رهگذران از دیدن منظره آتش سوزی فرار می کردند و شدت و وسعت حریق به حدی بود که مردم تاب نگاه کردن به آن را نداشتند و در این شرایط بچه های آتش نشان با کم ترین وسلیه ایمنی در قلب آتش، تلاش 12 ساعته ای برای خاموش کردن آن داشتند.

وی با اشاره به صدمات وارد شده به تیم اطفای حریق بیان کرد: به علت نداشتن کلاه آتش نشانی، سر و بدن بعضی از بچه ها از جمله خودم به وسیله آب جوش سوخته و تاول زده است و حجم دود حادثه هم بسیار سهمگین بود به نحوی که که مصدومیت بچه ها بیشتر از ناحیه تنفسی بود.

کاظمی تصریح کرد: نیروهای اطفای حریق در حادثه پاساژ قائم، غیرت به خرج دادند و سنگ تمام گذاشتند اما نبود امکاناتی مثل کپسول اکسیژن در روند کار تاخیر ایجاد می کرد به گونه ای که هر 10 آتش نشان در خرم آباد از یک کپسول استفاده می کنند در حالی که باید به طور استاندارد باید هر دو آتش نشان یک کپسول تنفسی داشته باشند.

وی با اشاره به هجمه های بعضی افراد و مسئولان نسبت به آتش نشانان خرم آبادی خاطرنشان کرد: متاسفانه گیر کردن یکی از تانکرهای آب رسان در کانال نزدیک محل حادثه سبب شده که نسبت به عملکرد تیم اطفای حریق شائبه های به وجود آید در حالی که این موضوع بسیار کم اهمیت بود و تا قبل از گیر کردن این تانکر، نزدیک به 6 ماشین حمل آب به محل پاساژ حمل شده بود و حتی آب ماشین گیر کرده در کانال، مورد استفاده آتش نشانان قرار گفت .

کاظمی علت این حادثه را نرده های طرح ترافیک در محل ذکر کرد و گفت: عرض لازم برای دور زدن و استقرار ماشین در محل حادثه وجود نداشت و نرده های طرح ترافیک در عمل جلوی مانور ماشین های آب رسان را می گرفت.

وی اظهار داشت: در این حادثه تمام بضاعت لجستیک سازمان آتش نشانی به صحنه عمل آمد و اگر خدایی ناکرده حادثه ای دیگر در همان زمان در گوشه ای دیگر از شهر خرم آباد اتفاق می افتاد در واقع یک فاجعه ملی صورت می گرفت و نه تنها مسئولان استانی را درگیر می کرد بلکه به یک چالش برای مدیران کشوری و مربوطه هم مبدل می شد.

آتش نشان خرم آبادی با اشاره به یک مثال عینی بیان کرد: اگر در زمان حریق پاساژ قائم، یکی از بیمارستان های شهر خرم آباد دچار حریق می شد خدا می داند که چند نفر کشته می شدند چون که تمام بضاعت فنی و لجستیک و نیروی انسانی آتش نشانی خرم آباد، همگی مشغول اطفای حریق حادثه پاساژ قائم بودند.

وی تصریح کرد: مجموعه آتش نشانی شهرستان خرم آباد به طور کلی با مشکلات رفاهی عدیده هم روبروست و کارکنان مجوعه بی بهره از ابتدایی ترین امکانات اقامتی در محل خدمت می باشند که جای دارد مسئولان به آن رسیدگی کنند.

حمید علیرضایی معاون عملیات آتش نشانی خرم آباد در گفت و گو با لرستان خبر و در مورد سطح پایین امکانات این سازمان اظهار داشت: متاسفانه وزارت کشور به تمام استانداران ابلاغ کرده که تمام هزینه سازمان های آتش نشانی شهرهای بالای 100 هزار نفر، بر عهده شهرداری های می باشد و بر اساس این قانون، سازمان آتش نشانی خرم آباد محروم از هر گونه کمک دولتی است.

وی افزود: عمر بیشتر ماشین آلات سازمان بین 10 تا 25 سال است و یکی از دغدغه های اصلی ما در ماموریت های این است که وسایل نقلیه بدونه خرابی و توقف در محل حادثه حاضر شوند.

وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی خرم آباد نزدیک به 170 نیرو دارد و باید 170 لباس ضد حریق و دیگر لوازم ضد حریق مثل سپر ضد آتش و غیره داشته باشد اما در عمل فاقد یک دست لباس ایمن آتش نشانی است.

معاون عملیات آتش نشانی خرم آباد با اشاره به درآمدهای کم شهرداری خرم آباد و هزینه های گزاف خرید وسایل آتش نشانی بیان کرد: سطح درآمد شهرداری خرم آباد نسبت به بیشتر مراکز استان ها کمتر است و با بودجه شهرداری به زحمت حقوق کارکنان پرداخت می شود و هم اکنون که من با شما صحبت می کنم ماشین شهردار  خرم آباد به سازمان امداد و نجات داده شده است در حالی که برای وارد کردن یک ماشین مدرن آتش نشانی باید 800 میلیون تومان هزینه کرد.

علیرضایی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی برای خرید وسایل اولیه و ضروری خود نیازمند 3 میلیارد تومان است که پرداخت چنین پولی خارج از توان شهرداری خرم آباد است و جای دارد مدیران استانی برای امنیت شهروندان خرم آبادی در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امسال همانند سال گذشته استان لرستان شاهد سیلاب باشد سازمان اتش نشانی با کمبود وسایلی همچون ماشین کف کش روبروست که از همین ناحیه سال گذشته در جریان سیل شهرستان کوهدشت ضربه خوردیم و جای دارد که نسبت به تامین این وسایل توسط مسئولان استان اقدام شود.

علیرضایی با اشاره به آتش سوزی پاساژ قائم خرم آباد تصریح کرد: اگر پاساژ قائم خرم آباد مجهز به سیستم اعلام حریق و جعبه f  بود به طور قطع زمان اطفای حریق کاهش پیدا می کرد.
انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات