آرزوی تروریست ها برای ورود به ایران؛

حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در سطح شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران، چهره شهر را امنیتی کرده و دربردارنده نشانه هایی است که باید جدی گرفته شود.

 این روزها با گذر از خیابان ها و میادین اصلی شهر، نیروهای نظامی با تجهیزات و اسلحه هایی به چشم می خورند که پیش از این کمتر شاهد حضور آنها در این سطح بودیم. در ورودی ایستگاه های مترو، نیروهای ویژه پلیس، همه افراد را زیر نظر دارند و برخی از عابران با تعجب و علامت سوال به آنها می نگرند. 

 

میان مردم در اماکن عمومی، قطارهای مترو و اتوبوس ها، پچ پچ هایی از حضور نظامی پلیس در ملاء عام بالا گرفته و نام داعش بیشتر از گذشته بر سر زبان مردم ایران افتاده است. ایرانی ها قیافه داعشی ها را تنها در صفحه تلویزیون و فضای مجازی در سوریه و عراق دیده بودند و تصور اینکه ممکن است این چهرهای عبوس، خشن و خطرناک روزی پا در ایران گذارند و فضای امن کشور را به چالش بکشند، برای همه آزار دهنده است. داعش از فضای مجازی ایرانیان خارج شده و وارد فضای واقعی و روزمره آنان شده است. احساس خطر محسوس است و نمی توان آن را دیگر نادیده گرفت. خطری که نیروهای نظامی ایران را مجاب کرده تا در ملاء حضور پیدا کنند و مانع شکل گیری کوچکترین خطر برای مردم شوند. 

 

پس از افزایش فضای امنیتی شهرها و مادر شهر تهران با حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، موجی از خبرها و شایعات نیز به دنبال آن شکل گرفت. در چند مورد شایعه بمبگذاری در ایستگاه های مترو توپخانه و حقانی، فضا را ملتهب کرد و همزمانی افزایش نیروهای نظامی ایران مصادف با روزهای منتهی به اربعین، اخبار مربوط به حمله احتمالی تروریست ها به زائرین در ایران و عراق را به دنبال داشت. امسال در عراق و در مسیر زوار اربعین، حضور چشمگیر نیروهای نظامی و امنیتی عراق در مسیرها و جاده ها، بسیار به چشم می خورد. چنین اقداماتی نشانه ای از انجام پیشگیری های لازم و ضروری برای خنثی سازی و بازدارندگی در مقابل هر گونه عملیتات تروریستی بود. اربعینی که با شکوه برگزار شد و تروریست ها نتوانستند کوچکترین خدشه ای به آن وارد کنند. 

 

زنگ خطر داعش برای ایران

 

هر چند نام داعش در چند سال اخیر در صدر اخبار مربوط به تروریسم قرار گرفته اما تروریسم و تروریست ها چندین دهه است که به یکی از موضوعات اصلی در جهان تبدیل شده اند. ایران، یکی از کشورهایست که متحمل هزینه های بسیاری از این بابت شده و در اوایل انقلاب اسلامی، حتی سران و مقامات اصلی کشور نیز قربانی ترور بودند. هزینه هایی که ایران در مسیر برخورد و مبارزه با تروریسم در منطقه پرداخت کرده باعث شکل گیری محیطی امن در داخل شده است. 

 

کشور ایران در منطقه ای قرار گرفته که از چند سو با خطر تروریسم روبه رو است و برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای نیز، به دنبال کشاندن موج ترور به سمت مرزها و داخل ایران هستند. هشدار درباره کشاندن ناامنی به مرزهای ایران مربوط به یکسال اخیر نیست و پس از ایجاد ثبات و امنیت در کشور پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، رقبای ایران بارها سعی کرده اند، کشور را همچون برخی از کشورهای منطقه مانند افغانستان و عراق، درگیر ناامنی و جنگ های داخلی کنند. حمایت از طالبان و القاعده در افغانستان در دهه 1990  و ناامن کردن مرزهای شرقی توسط این گروه ها در اوج قدرت آنها، یکی از نمونه اقدامات کشورهای نظیر عربستان و آمریکا بود. 

 

 

گروه های تروریستی مانند جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی بارها در داخل ایران و مرزهای شرقی به اقدامات تروریستی، آدمکشی، آدم ربایی و بمب گذاری می پرداختند و ایران تجربه چنین فعالیت هایی را در خاک خود دارد. بنابراین، آنچه در چندماه اخیر، از سوی تروریست های تکفیری برای انجام عملیات در ایران شایع شده است، تازگی ندارد و این خطر همواره کشور را تهدید کرده است. 

 

اما با شروع موج جدید تروریسم در منطقه توسط تکفیری ها و سلفی ها، حمله به ایران و انجام عملیات های تروریستی از سوی آنها در شروع کار تبلیغ شد. تکفیرها، شیعیان را یکی از دشمنان اصلی خود می دانند و با لقب رافضی ها از آنها یاد می کنند. کشتار شیعیان و تکفیر آنها از سوی تروریست ها، بارها تکرار شده و ایران از اهدافی است که تروریست های تکفیری در آرزوی ناامن سازی آن به سر می برند. 

 

چه زمانی خطر داعش برای ایران احساس شد؟

 

سوریه و عراق، دو کشوری هستند که در سال های اخیر قربانی جنگ و ترور بوده اند. عراق دارای مرز طولانی در غرب ایران است و سوریه نیز به عنوان متحد استراتژیک تهران، بیشتر خاکش در اختیار تروریست های تکفیری و مسلح مخالف اسد قرار دارد. در اواخر بهار و اوایل تابستان 93 بود که نیروهای تروریست داعش توانستند از طریق سوریه نیروهای خود را وارد عراق کنند و شهرهای مهمی از جمله موصل را به اشغال خود در آورند. شهرهای عراق یکی پس از دیگری در حال فروپاشی بود و پلیس و ارتش عراق نیز راه فرار را به جای مقابله در مقابل داعش، در پیش گرفته بودند. 

 

همجواری عراق و سوریه، این امکان را به تروریست های داعش داده بود تا یک خط عملیاتی قوی از رقه سوریه تا موصل عراق ایجاد کنند و شهرها و نواحی مرزی دو کشور را در شرق سوریه و غرب عراق، تحت کنترل قرار دهند. چنین عملیات برق آسای از سوی داعش، چنان بزرگ به نظر می رسد که هیچ کشوری در منطقه و جهان، انتظار انجام آن را از سوی یک گروه تروریستی نداشت. ایران از اولین کشورهایی بود که خطر را احساس کرد و به سرعت به کمک عراق شتافت. 

 

 نیروهای داعش در حالیه به پیشروی های خود ادامه می دادند، توانستند دو شهر کوچک در استان دیاله به نام های السعیدیه و جلولاء در شرق عراق را به تصرف خود درآورند. این دو شهر در نزدیکی مرز عراق با ایران یعنی مرز خانقین (مرز خسروی در استان کرمانشاه) هستند. ایران در آن زمان برای مقابله با خطر آنی داعش، سریع واحدهای توپخانه ای خود را به مرز غربی گسیل داشت و برای رصد تحرکات دشمن تا داخل خاک عراق نیز نفوذ کرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش این موضوع را  تیرماه امسال اینگونه شرح داد: 
 
 
"نیروهای تکفیری و تروریستی در نزدیکی مرزهای ما هستند و در گذشته داعش برای ورود به ایران زاغه مهمات پیش‌بینی کرده بود. در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد تروریست‌ها در جلولاء و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند. این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد. اما ما در کمتر از سه‌روز، پنج تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا ٤٠ کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم." 
 
 
 
 
گروه 33 توپخانه ای نزاجا در کردستان مستقر شده و به گفته فرمانده این گروه، در صورتی که داعش در 40 کیلومتری مرز ایران وارد شود مورد حمله آتش شدید توپخانه ای گروه 33 قرار خواهد گرفت. آذرافروز، فرمانده گروه 33 توپخانه نزاجا با تاکید بر تاثیرات بازدارندگی گروه 33 در رابطه با تحرکات دشمن در دیماه سال قبل خاطرنشان ساخته بود: انتقال دو گردان دوربُرد گروه 33 به کردستان حتی تحرکات و دسیسه های گروهک های پیش پا افتاده را نیز به شدت کاهش داد.
 

هشدارها و اقدامات نظامی ارتش و سپاه در طول مرزهای ایران باعث شد تا تروریست های تکفیری، با احساس خطر از شکست های سنگین، عقب نشینی کنند. اما در همان حال، ایران به پشتیبانی خود از حکومت های سوریه و عراق ادامه داد تا مبارزه خود را با تروریست ها به جای مرزهای خود در دل بحران، ادامه دهد. پیشروها و آزادسازی شهرهای عراق و سوریه بدون کمک ایران، قابل تحقق نبودند. 

 

با این وجود صف کشورهای حامی گروه های تروریستی در منطقه، از جمله عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا، مانع نابودی و شکست کامل آنها شده اند و همچنان به تجهیز مالی و نظامی آنها ادامه می دهند. تنها پس از حملات تروریستی در پاریس بود که انتقادات نسبت به چنین حمایت هایی افزایش یافت و کشورهای حامی تروریسم در منطقه، به عنوان متهمان اصلی حملات تروریستی در مناطق دیگر جهان معرفی شدند. 

 

حملات پاریس یک تنگلر کوچک به جهان خواب زده

 

جنگ و ترور در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، در چند سال اخیر، چنان عادی و دچار روزمرگی شده که پخش تصاویر کشتار ویرانی شهرها حساسیت خود را از دست داده و دیگر باعث تحریک احساسات افکار عمومی جهان نمی شد. رسانه های عمده خبری چنان اخبار منطقه را پوشش می دادند که گویی این خون ریزی ها پیوند تاریخی با مردم و کشورهای منطقه دارد و جزئی از سرنوشت آنها محسوب می شود. قدرت های جهانی غرب نیز نه تنها تلاشی برای پایان خشونت ها در کشورهای قربانی تروریسم انجام نمی دادند بلکه به طور مستقیم و غیرمستقیم، حمایت هایی نیز از تروریست ها می کردند و می کنند. 

 

ولی سلسله انفجارهای 13 نوامبر در پاریس و درست در فاصله چندصد متری فرانسوا اولاند نشان داد، تروریست های داعش راه خود را به سمت غرب گشوده اند و هیچ جای کره زمین دیگر امن نیست. احساس ناامنی به وجود آمده در فرانسه، همه کشورها را در حالت آماده باش قرار داد و نیروهای نظامی و امنیتی تمام خیابان های شهرهای مهم را در اروپا و آمریکا به اشغال خود در آوردند. سطح هشدار در غرب به بالاترین درجه خود رسید و هشدارهایی که کشورهایی از جمله ایران، عراق و سوریه، به غربی ها می دادند، رنگ واقعیت گرفت. 

 

در همان حال وزیرخارجه عراق، ابراهیم الجعفری، از یک سری اطلاعاتی پرده برداری کرد که این اطلاعات را در اختیار کشورهای خارجی از جمله ایران، فرانسه و آمریکا قرار داده است. وزیر امور خارجه عراق گفته بود که سازمان‌های امنیتی این کشور اطلاعاتی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد بعضی کشورها از جمله ایران، آمریکا و فرانسه از اهداف حملات گروه‌های تروریستی هستند.

 

خنثی سازی عملیات های داعش در نطفه

 

در داخل کشور نیز مقامات اطلاعاتی و نظامی نیز، اظهاراتی مبنی بر دستگیری و انهدام چندین باند تروریستی در مرزهای غربی و شرقی کشور خبر دادند و وزیر اطلاعات کشور، سید محمود علوی، تروریست های تکفیری را مهم ترین تهدید در عرصه جنگ سخت علیه جمهوری اسلامی دانست. حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، صبح روز یکشنبه (24 آبان 94) در پنجاه و نهمین همایش سراسری حراست کل کشور این خطر را اینگونه تشریح کرد: : وزارت اطلاعات با اشراف اطلاعاتی خود نقاط  مورد هدف دشمن و اولویت های آنان برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نفوذ را به خوبی شناسایی کرده است. اولویت های اصلی وزارت اطلاعات تامین امنیت کشور و مقابله با جریان تکفیری است که بحمدالله توفیقات خوبی داشته ایم و به مردم هم اطلاع رسانی نموده ایم. البته انفجارهای اخیر هشدار جدی به ما هم می باشد، که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد...باید تلاش شود انتخابات در فضایی امن و آرام برگزار شود و پیش از هر چیز مواردی که می تواند به این فضا آسیب برساند شناسایی و تدبیر لازم صورت پذیرد. دشمن از فضای ملتهب در کشور به ویژه در ایام انتخابات سوء استفاده می کند و ما باید با اشراف و تسلط اطلاعاتی مانع رسیدن دشمن به اهدافش بشویم.

 

 

فرمانده سپاه پاسداران، محمد علی جعفری در یک آذرماه نیز نسبت به قصد داعش برای انجام عملیات هایی در ایران هشدار داد: داعش مدت‌هاست می‌خواهد در ایران ناامنی ایجاد کند اما با اشراف اطلاعاتی دستگاه امنیتی و همکاری مردم تاکنون تلاش‌های آن‌ها خنثی شده است. با شرایط امنیتی کشورمان بعید می‌دانم داعش بتواند اقدام گسترده‌ای در ایران انجام بدهد. البته ممکن است اقدام کوچکی انجام دهد اما همانند آنچه در کشورهای دیگر انجام می‌دهد، نمی تواند در ایران ناامنی ایجاد کند. داعش شبکه‌های پشتیبانی دارد که از آن‌ها حمایت می‌کند و این شبکه‌ها لایه‌های مختلفی دارد. اما بقیه شبکه‌ها هم در اشراف اطلاعاتی ما قرار دارند و اگر لازم باشد با آن‌ها برخورد می‌شود.

فرمانده سپاه قدس نیز پیش از این بارها درباره خطر داعش اظهارات مهمی داشت که در یکی از نمونه ها در گردهمایی بزرگ جانبازان و رزمندگان استان کرمان بر ضرورت حفظ و استحکام مرزهای کشور در مقابل طاعون داعش تاکید کرد: داعش طاعون و بلای بزرگ جهانی است و ما باید در برابر اعمال وحشیانه داعشی ها که با سر دادن فریاد «الله اکبر» سر می برند ایستادگی می کنیم.اگر امروز این طاعون در کشورهای همسایه سربلند کرده است باید مرزهای خود را قرنطینه کرده و به کشورهای مبتلا نیز کمک کنیم که از این آفت خلاص شوند تا به کشور ما سرایت نکند.

 

بنابراین ایران علاوه بر آنکه کیلومترهای دورتر از مرزهای خود در کشورهایی مانند سوریه و عراق در حال نبرد با تروریسم و حمایت مستشاری از ارتش و نیروهای مردمی است، در داخل و اطراف مرزهای خود نیز، تمامی اقدامات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی را به کار برده تا مانع کوچکترین عملیات تروریست های تکفیری شود. 

 

آنچکه ما در کنار خیابان ها و محل های پرتردد در شهرهای ایران شاهد هستیم، تنها لایه اول مبارزه با داعش و گروه های نظیر آن است و در لایه های زیرین، مجاهدت های بسیاری در حال انجام است و خون های نیز در این راه تقدیم خاک ایران اسلامی شده است. ایران در منطقه پرآشوب غرب آسیا که از چند طرف شاهد فعالیت تروریست ها در کشورهای همسایه است، به عنوان جزیره امنی شناخته می شود که با وجود تلاش های بسیار تروریست ها برای نفوذ و انجام عملیات، تاکنون موفق به انجام آن نشده اند ولی این خطر با توجه به دشمنان قسم خورده ای که ایران دارد، همواره وجود دارد و مبارزه مداوم با آن در داخل و خارج از کشور ضروری است. 

 

در حالیکه تروریست های داعش توانستند از تمامی لایه های امنیتی و اطلاعاتی غرب عبور کنند و خود را به پاریس برسانند تا عملیات تروریستی را پیاده سازی کنند، که از یکسو نشانه ای از توان عملیاتی این گروه دارد و از سوی دیگر موید ضعف دستگاهای امنیتی و اطلاعاتی فرانسه بود، ایران تاکنون توانسته، مانع انجام چنین اقداماتی در داخل کشور و به نام گروه تروریستی داعش شود. گروه های تروریستی داعش و النصره از زمان اعلام تاسیس خود، در سایر اعلامیه هایشان، از ایران نام می بردند و ایران و مردم کشور را از اهداف اصلی خود برای نابودی و جهاد، معرفی می کردند. این بدان معناست که انگیزه و اراده انجام عملیات های تروریستی در داعش و گروه های تکفیری برای ناامن سازی ایران وجود دارد، ولی مانع اصلی آنها وجود حصار امنیتی و اطلاعاتی قوی و مستحکمی است که در چهارطرف مرزهای ایران کشیده شده و در داخل نیز اشراف کامل بر فعالیت های مشکوک دارد. 

 

 

برای بسیاری از تحلیل گران منطقه، جای شگفتی است که چگونه ایرانی که در میان آشوب و کشورهای بحران زده قرار دارد، متاثر از تروریسم نگشته و مردم می توانند در کمال امنیت به زندگی روزمره خود بپردازند و شاهد انفجارهای تروریستی به مانند آنچه در پایتخت های نظیر بیروت، دمشق، کابل، بغداد، آنکارا و پاریس، نباشند. پاسخ آن واضح است و همانگونه که در بالا توضیح داده شد، ایران خطر تروریسم و گروه های افراطی تکفیری را از سال های پیش احساس کرده و تمامی زیرساخت های لازم برای مقابله با آن را در خارج و داخل کشور ایجاد کرده است و اگر غیر از این بود، ایران نیز آسیب های جدی از تروریست ها می دید. 

 

افغانستان و پاکستان در شرق و عراق در غرب و سوریه نیز در همجواری عراق، به بهشت تروریست ها تبدیل شده و ایران در میان این کشورها قرار دارد. از این رو قابل درک است که حضور نیروهای امنیتی و نظامی در شهرها و اماکن عمومی در کشور پس از شکل گیری حملات تروریستی خارج از قلمرو داعش، به چه میزان مهم و بازدارنده است. داعش در چندماه اخیر و پس از شکست های پیاپی و توقف پیشرویهایش در عراق و سوریه، تغییر فاز محسوسی داده و انجام عملیات های بزرگ تروریستی در کشورهای مختلف را در دستور کار قرار داده است. بازدارندگی و ایجاد موانع متعدد در مسیر انجام چنین فعالیت هایی توسط ایران، مهم ترین عامل برای حفظ امنیت و ثبات در داخل و در کنار مرزهاست و باید مردم کشور قدرشناس چنین امنیتی در منطقه آشوب زده ای باشند.

منبع:عمارنامه

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات