لرستان خبر گزارش می دهد

راه ارتباطی ۲۲۰ روستای شهرستان دلفان آسفالت نیست و مردم برای تردد در این مسیرها با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند.

به گزارش لرستان خبر، «محرومیت» کلمه‌ای است که با روستاهای شهرستان دلفان عجین شده است چراکه پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی بخش عمده‌ای از روستاهای این شهرستان همچنان از داشتن حداقل امکانات محروم هستند.

گذشته از محرومیت‌های حوزه آب، برق و گاز باید محرومیت «نبود راه دسترسی مناسب» را نیز به لیست محرومیت‌های روستاهای دلفان اضافه کرد چراکه هم‌اکنون از 440 روستای این شهرستان 220 روستا فاقد راه آسفالته است و حتی در برخی از روستاهای این منطقه نیز تاکنون هیچ زیرسازی انجام‌نشده و مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

اما جاده مله خان بابابزرگ در بخش مرکزی دلفان که راه ارتباطی حدود 15 روستا و هزار و 400 نفر است خود داستان دیگری دارد به‌ طوری طی سال‌های گذشته وضعیت بد این جاده در فصل زمستان سبب شده بود تا بیمارانی هرگز به بیمارستان نرسند و به خاطر تأخیر دیر رسیدن به بیمارستان، جان خود را از دست بدهند.

سال گذشته مسئولان مربوطه در رابطه با بهسازی این جاده مطرح کردند که راه شکافی این جاده انجام‌شده ولی با توجه به بارندگی‌های فصل زمستان و کند شدن روند کار راه‌سازی فصل بهار از محل اعتبارات سال 93 کارهای جاده‌سازی شروع می‌شود اما اکنون پس از گذشت یک سال هنوز خبری از آسفالت این جاده نیست.

خبرگزاری تسنیم لرستان دو سال پیش در گزارشی تحت عنوان «مرگ در جاده‌های «دلفان» لرستان به علت خاکی بودن راه» مشکلات این جاده را به مسئولان گوشزد کرد اما هنوز این جاده خاکی 22 کیلومتری به خان هفتم یعنی «اعتبار» نرسیده و امسال نیز مردم در کنار این جاده باید برای آمدن بولدوزر و بازگشایی مسیر به انتظار بنشینند.

محرومیت 60 روستای بخش کاکاوند از راه دسترسی مناسب

محمد رضا امرایی بخشدار کاکاوند نیز در رابطه با وضعیت راه‌های ارتباطی بخش کاکاوند دلفان اظهار داشت: متأسفانه این بخش ازنظر راه دسترسی، مقداری عقب‌مانده است به‌طوری‌که هنوز راه ارتباطی بسیاری از جاده‌های این بخش خاکی و حتی زیرسازی آن انجام‌نشده است.

وی به نامناسب بودن راه دسترسی حدود 60 روستا در بخش کاکاوند اشاره کرد و افزود: فصل زمستان در برخی از این روستاها به‌هیچ‌عنوان امکان تردد وجود ندارد به‌طوری‌که با آمدن فصل سرما و بارش  برف و باران در 40 روستا، هیچ ماشینی نمی‌تواند تردد داشته باشد.

بخشدار کاکاوند در رابطه با مشکلات مسیر امام‌زاده بابابزرگ، عنوان کرد: مسیر پیش‌بینی‌شده برای امام‌زاده بابابزرگ اکنون آسفالت شده اما با توجه به رانش زمین در فصل زمستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

وی به محرومیت‌های زیرساختی بخش کاکاوند اشاره کرد و گفت: بخش کاکاوند ازنظر جاده دسترسی و آب شرب نسبت به دیگر بخش‌های استان واقعاً در محرومیت است.

بحرانی شدن وضعیت جاده مله خان بابابزرگ در فصل زمستان

عباس قهرمانی بخشدار مرکزی دلفان در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با وضعیت جاده مله خان بابابزرگ اظهار داشت: جاده مله خان بابابزرگ مشکل واقعاً مشکل دارد و  متأسفانه نه اداره راه و شهرسازی کار آسفالت آن را بر عهده می‌گیرد و نه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء.

وی افزود: در فصل تابستان مشکلی برای تردد نیست اما به‌محض شروع بارندگی‌ها به خاطر وضعیت این جاده واقعاً برای ما بحران درست می‌شود.

بخشدار مرکزی دلفان بابیان اینکه در فصل بارش  همیشه باید  بلدوزری برای بازگشایی، در این مسیر باشد، عنوان کرد: این جاده در فصل زمستان اصلاً راه دسترسی ندارد به‌طوری‌که اگر کسی مریض باشد سبب بروز مشکل می‌شود.

بخشدار مرکزی دلفان عنوان کرد: برای آسفالت این محور پیش‌ازاین نیز در جریان سفر سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به شهرستان، طی یک نامه سرگشاده مشکلات بخش مرکزی و این جاده با وی درمیان گذاشته شد و رستمیان نماینده مردم شهرستان سلسله و دلفان نیز با ما قول داد که آسفالت این جاده را جزء اولویت کارهای خود قرار دهد.

لزوم تسریع آسفالت جاده مله خان بابابزرگ

وی به لزوم تسریع آسفالت جاده مله خان بابابزرگ تأکید کرد و گفت: با توجه به جاذبه‌های طبیعی و دسترسی به دامنه محراب کوه که یکی از زیباترین مناطق گردشگری این منطقه است، آسفالت جاده مله خان بابابزرگ ازنظر گردشگری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

بخشدار مرکزی دلفان بیان کرد: با توجه به اینکه بخش مرکزی ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب دامپروری را دارد، فراهم کردن راه دسترسی، می‌تواند درآمدزایی فروانی برای مردم این منطقه داشته باشد.

وی یکی از ظرفیت‌های بخش مرکزی دلفان را وجود گیاهان دارویی و منابع دارویی غنی دانست و خاطرنشان کرد: با برطرف شدن مشکلات ارتباطی این محور دسترسی به گیاهان دارویی و درآمدزایی فراهم می‌شود.

لزوم آسفالت جاده‌های بین روستایی بخش خاوه

شاهپور عیسی زاده بخشدار بخش خاوه دلفان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تمام روستاهای این بخش دارای راه آسفالته دسترسی به شهرستان و مرکز بخش است اما راه‌های دوم که بین روستایی محسوب می‌شوند آسفالت نیست و ز آنجا که  8 کیلومتر از راه‌های بین روستایی این بخش نیاز به آسفالت دارد مسئولان مربوطه قول داده‌اند امسال که آسفالت این راه‌های خاکی جزء برنامه زیرسازی و اسفالت باشد.

بخشدار خاوه  بابیان اینکه سال گذشته مسیر ارتباطی 11 روستا در بخش خاوه آسفالت شده است افزود: با توجه به اینکه بخش خاوه با استان همدان هم‌مرز است تعریض جاده دلفان - نهاوند یکی از نیازهای اساسی این بخش است.

لزوم تعریض جاده نهاوند- دلفان

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جاده دلفان – نهاوند یکی از راه‌های اصلی ارتباطی  بین دو استان همدان و لرستان است و حجم ترافیک بالایی در این محور وجود دارد، تعریض آن ضروری است و از طرفی سال گذشته محور دلفان – نهاوند جزو محورهایی قرارگرفته که به چهار خطه تبدیل شود.

عیسی زاده به لزوم تعریض راه ارتباطی مرکز بخش به خاوه شمالی تأکید کرد و گفت: این جاده  که حدود 25 کیلومتر طول دارد پاسخ گوی نیاز منطقه نیست و برای اینکه منطقه خاوه شمالی نیز از خدمات بخش بهره‌مند شود این جاده لازم است تعریض شود.

روح الله زمانی رئیس اداره راه و شهرسازی دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان اظهار داشت: درمجموع هزار و 150 کیلومتر راه ارتباطی در شهرستان دلفان وجود دارد که 662 کیلومتر آسفالت، 220 کیلومتر شن‌ریزی و مابقی به‌صورت راه شکافی است.

آسفالت نبودن 220 روستا در شهرستان دلفان

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان دلفان 440 روستا وجود دارد افزود: راه ارتباطی 220 روستا آسفالت، 100 روستا شنی و120 روستا به‌صورت راه شکافی است.

رئیس راه و شهرسازی دلفان عنوان کرد: اکثر روستاهای که راه ارتباطی آن‌ها به‌صورت راه شکافی است زیر 20 خانوار جمعیت دارد و مستلزم صرف هزینه زیادی برای آسفالت هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 75 کیلومتر از راه‌های روستایی این شهرستان آسفالت شد، بیان کرد: سال 94 راه ارتباطی 50 روستا آسفالت شد.

زمانی در رابطه با خاکی بودن جاده مله خان بابابزرگ در این شهرستان، گفت: جاده 22 کیلومتری مله خان بابابزرگ به آسفالت نبودن واقعاً با مشکل مواجه است.

عدم موافقت برای آسفالت جاده مله خان بابابزرگ

وی تصریح کرد: سال گذشته راه شکافی و زیرسازی این مسیر انجام و بنا شد قرارگاه سازندگی این جاده را آسفالت کند اما اخیر مطرح‌شده که نمی‌تواند این جاده را آسفالت کنند.

رئیس راه و شهرسازی دلفان اظهار داشت: اکنون برای آسفالت جاده مله خان بابابزرگ پیگیری‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم از طریق مناقصه و واگذاری به پیمانکاری محلی کار اسفالت آن انجام شود.

وی بابیان اینکه حدود 120 خانوار در مسیر این جاده زندگی می‌کنند افزود: در صورت انجام مناقصه کار آسفالت این جاده طی دو فاز 10 کیلومتری انجام می‌شود.

انجام زیرسازی جاده مله خان بابابزرگ نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار

زمانی عنوان کرد: برای زیرسازی 10 کیلومتر از جاده مله خان بابابزرگ سه میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

جعفر طولابی فرماندار دلفان در گفت‌وگو با تسنیم  در رابطه با وضعیت راه‌های ارتباطی روستاهای این شهرستان اظهار داشت: درمجموع هزار و 150 کیلومتر راه روستایی در شهرستان دلفان وجود دارد که حدود 600 کیلومتر آسفالت است.

وی بابیان اینکه حدود 50 درصد راه‌های روستایی این شهرستان آسفالت است افزود: حدود 30 درصد از راه‌های ارتباطی خاکی و مالرو است که عمدتاً در مناطق عشایری هستند و 20 درصد نیز راه شوسه است که راه شکافی آن انجام‌شده است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: آسفالت برخی از روستاها که جزء تعهدات سال گذشته است در حال انجام است و با تخصیص اعتبارات نیز  آسفالت روستاهای دیگر نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با اسفالت جاده مله خان بابابزرگ بیان کرد: کار مطالعاتی محور بابابزرگ در بخش میربگ جنوبی که راه ارتباطی 15 روستا است انجام و بنا بوده قرارگاه سازندگی آسفالت آن را انجام دهد.

طولابی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای آسفالت جاده مله خان بابابزرگ پاسخ منفی داده است، گفت: قرارگاه سازندگی هنوز پاسخ منفی به این موضوع نداده و اخیراً در مراسم آغاز به کار سد تاج امیر نیز آسفالت این جاده به‌عنوان یک خواسته با سردار عبدالهی مطرح شد.

تعریف ردیف اعتباری برای آسفالت جاده مله خان بابابزرگ

وی با اشاره به اینکه کار مطالعه جاده مله خان بابابزرگ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انجام‌شده است تصریح کرد: وزارت راه ردیف اعتباری برای این جاده تعریف کرده است بنابراین اگر قرارگاه خاتم‌الانبیاء به‌عنوان پیمانکار کار آسفالت آن را نپذیرد به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

فرماندار دلفان در رابطه با آسفالت محور امام‌زاده پیرمحمد در دلفان، اظهار داشت: این مسیر 20 کیلومتری  مالرو است و طی سفری که سردار عبدالهی به این شهرستان داشت بنا شد عوامل قرارگاه سازندگی روی آن مطالعه انجام دهند.

وی بابیان اینکه حدود 12 روستا در مسیر پیرمحمد قرار دارند، افزود: بخش زیادی از محور پیرمحمد زیرسازی شده و بخشی دیگر نیاز به راه شکافی و زیرسازی دارد.

طولابی عنوان کرد: منطقه انتهای بابابزرگ به سمت کوهدشت که حدود 15 روستا در مسیر آن قرار دارد آسفالت آن اکنون توسط پیمانکار امور عشایری در دست انجام است.

از آنجا که راه ارتباطی مناسب برای تردد یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود و هنوز هم بخش زیادی از روستاهای شهرستان دلفان از وجود راه آسفالته محروم هستند لازم است مسئولان اقدامات عملیاتی در این زمینه دهند تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.

منبع: تسنیم-گزارش از سکینه بیرانوند

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات