لرستان خبر گزارش می دهد؛

شهرستان دورود با آب‌وهوای معتدل و جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله آبشارهای چشم نوازش و دریاچه گهر پایتخت طبیعت و گردشگری ایران محسوب می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان دورود با قرار گرفتن در منطقه اشترانکوه و دیگر ارتفاعات برف‌گیر با آب‌وهوای معتدل و کوهستانی و طبیعت بکر، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد به‌طوری‌که پایتخت طبیعت ایران نام‌گرفته است.

 

قرارگیری در میان ‌دورود پُر آب، این شهرستان را دارای چشم‌اندازهای طبیعی زیبا با آبشارها، چشمه‌سارها، پوشش گیاهی و جنگلی، حیات‌وحش، یخچال‌های دائمی و دریاچه‌های زیبا کرده که یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود.

 

 

آبشار بیشه؛ چشمه‌ همیشه جوشان

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای کشور است که در 65 کیلومتر خرم‌آباد –دورود در کنار راه‌آهن  تهران- جنوب و نزدیکی ایستگاه بیشه قرارداد.

 

آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا، ارتفاع 48 متر و عرض  20 متریکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است  که با مجموعه جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی - گردشگری لرستان است.

 

 

در بالای آبشار چشمه‌های پُر آب متعددی از دل کوه می‌جوشد و زمزمه‌کنان در وسط ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند، آب‌وهوای مناسب، چشم‌انداز کوه‌ها سرسبزی اطراف آبشار، سالیانه پذیرای مهمانان مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.

 

در کنار کوه‌های بلند و جویبارهای زلال، نسیم خنکی در دل درختان سرسبزمی طراوت که بیشه را دل‌نشین می‌کند، رودخانه  و نهرهای خروشان این منطقه جنگلی- کوهستانی را دیدنی‌تر می‌کند.

 

«دریاچه گهر» نگینی زیبا در دل اشترانکوه

دریاچه گَهَر در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود قرارگرفته و از مرتفع‌ترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود، این دریاچه بزرگ با مساحت یک‌صد هکتار، 2 تا 28 متر عمق، 400 تا 800 متر پهنا و 500 هزار متر درازا یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب این شهرستان است.

 

این دریاچه در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد که به نگین اشترانکوه معروف است.

 

زیبایی چشم‌نوازی در منطقه این دریاچه دیده می‌شود به‌طوری‌که آب این دریاچه از چشمه‌ها، آبشارها و سراب‌های اشترانکوه پُرشده  و انواع بوته‌ها، درختان، گیاهان و گل‌های زیبایی اطراف این دریاچه را پوشانده است.

 

دریاچه گهر در وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده و بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد این دریاچه در سایر نقاط دارای ساحل صخره‌ای و جنگلی انبوهی است. 

 

«آبشار از نادر» در دل دره اسپر

آبشار از نادر یا دره‌ اسپر، یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهرستان دورود است که در حاشیه‌ی روستایی به همین نام قرار دارد، اطراف این آبشار  را کوهستانی عظیم و زیبا احاطه کرده است.

 

آبشار دره اسپر، آبشاری فصلی است که در 7 کیلومتری جنوب خاوری دورود در دره اسپر قرار دارد که در اطراف این آبشار جنگل‌های سرسبز با درختان تنومند وجود دارد.

 

کوهستان‌های عظیمی در اطراف این آبشار قرار دارد که دامنه‌های آن محل جوشش چشمه‌های فصلی و دائمی متعددی است که طراوت خارق‌العاده‌ای به این منطقه بخشیده است.

 

آبشار تله زنگ، بهشت ایران

آبشارشوی و تله زنگ با بلندای 100 متر و پهنای 40 متریکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که از آن به‌عنوان بهشت ایران یا نیاگارای ایران یاد می‌شود.

 

آبشار تله زنگ در رشته‌کوه زاگرس و منطقه سردشت در مسیر راه‌آهن سراسر تهران- جنوب در دره‌ای بین کوه چهل‌ویک و سالن کوه قرار دارد.

 

این آبشار از درون غار بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود، آب آن پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتاً به دریاچهٔ سد دز در استان خوزستان می‌ریزد.

 

در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود.

 

غار وقت ساعت، پدیده‌ نادر طبیعت

غار وقت و ساعت یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعت است که  در 20 کیلومتری جنوب شهر دورود و محدوده ایستگاه راه‌آهن چم چید قرار دارد.

 

این غار در نزدیکی دره‌ای زیبا به نام «دره نگار» که از آب رودخانه گهر سرچشمه می‌گیرد قرار دارد، در گوشه‌ای از این غار چشمه‌های دائمی قرار دارد و فضای این غار از کانی‌های آهکی به عرض 7 متر، طول 20 متر و ارتفاع 8 متر تشکیل‌شده است.

 

آب چشمه‌ وقت و ساعت در حدود یک ساعت قطع و وصل می‌شود، به‌گونه‌ای که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی جریان مییابد و چشمه به اوج آبدهی میرسد، سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می‌شود.

 

 

لرستان، زیستگاه ماهی کور

غار ماهی کور در نزدیکی تنگ هفت لرستان، محل زندگی نادرترین ماهی‌های جهان به نام ماهی کور است، این‌گونه ماهی دارای  بدنی شفاف است که  توانایی دیدن ندارد.

 

غار ماهی کور اولین غارماهی حقیقی جهان است که گونه‌ای ماهی کمیاب در آن زندگی می‌کند و تاکنون 40 گونه ماهی بدون چشم در آب‌های آن شناسایی‌شده.

 

پریز کوه

پریز کوه با ارتفاع 3095 متر در 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد که یکی از معروف‌ترین قله‌های آن «کر و دختر» است.

 

چشمه زیبای «وقت و ساعت» در دل این کوه جوشان است و میزان آب این چشمه در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

 

جریان آب در این چشمه اسرارآمیز به‌گونه‌ای ست که  40 دقیقه آب آن کاملاً قطع می‌شود و در 10 دقیقه 50 درصد از حجم آب به‌طور شگفت‌انگیز از چشمه می‌جوشد و جریان دارد، بعد از 45 دقیقه آب این چشمه به‌طور کامل قطع می‌شود و دوباره برای 10 دقیقه کمی بیشتر از قبل یعنی حدود 60 تا 70 درصد حجم آب در چشمه جریان پیدا می‌کند.

 

بابا هور



بابا هور از ارتفاعات بلند شهرستان دورود است که این شهر در دامنه آن قرار دارد و این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوع با درختان بلوط و درختان قدکوتاه است که یکی از جاذبه‌های مناسب گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. منبع:

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات