لرستان خبر گزارش می دهد؛

برنامه هیئات مذهبی شهرستان دورود در ایام فاطمیه تهیه و جمع آوری شده که در جدول زیر منتشر شده است.

به گزارش لرستان خبر، برنامه هیئات مذهبی شهرستان دورود در ایام فاطمیه تهیه و جمع آوری شده که در جدول زیر منتشر شده است.

 

دورود

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سید محمدصادق محمدی وفایی

    به نام خداوند جان و خرد
    پنج نکته در مورد حضرت فاطمه کبری(س)

    این روزها به نام و یاد حضرت فاطمه(س) تزیین شده است. هر چند با شنیدن نام او ، ام ابیها ، پاره تن رسول الله ، روز زن ، پهلوی شکسته ، محسن سقط شده ، قبر گم گشته ، فدک غصب شده ، حسنین پرپرگشته، به ذهن می آید ولی او فراتر از این است که فقط در این موارد خلاصه شود.به مناسبت ایام فاطمیه نکاتی تقدیمتان می کنم:

    نکته ی اول:

    آن صدیقه ­ی طاهره به حدی بزرگ است که عالمان دین در باره اش فرموده اند فهم بشر توانایی درک مقامات او را ندارد.

    فاطمه ی بتول، دارای مقام عصمت بوده است.عصمت او بدین معناست که هیچ راهی برای نفوذ شیطان ،سهو و نسیان و خطا در او نبوده است. به همین دلیل گفتار حضرت صدیقه کبری حجت است و امام علی(ع) در نهج البلاغه به قول حضرت فاطمه(س) استدلال می‌کند.

    امام خمینی«ره» فرموده اند:«من راجع به حضرت صدیقه خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم» او می فرماید: فاطمه ی کبری (س) «زنی که هر کسی با بینشی، درباره او گفتاری دارد و با این حال کسی از عهده ستایش او برنیامده است ؛ چرا که احادیثی که از خاندان وحی رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده است. دریا را در کوزه ای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفته اند، به مقدار فهم خودشان بوده است، نه به اندازه مرتبت او. پس بهتر آنکه از این وادی شگفت درگذریم»

    حضرت فاطمه کبری(س) با جبرئیل همنشین و هم کلام بوده است و جبرئیل لیست حوادث آینده را به او تقدیم کرده است. امام علی(ع) نویسنده آن حوادث و اخبار غیبی بوده است و مجموع آن یادداشت ها مصحف فاطمه(س) نام گرفت.

    این بدین معناست همان طور که حضرت ابراهیم(ع) و موسی(ع) مصحف داشتند، حضرت فاطمه هم مصحف دارد با این تفاوت که شریعت تازه‌ای نیست بلکه اخبار غیبی است.»

    حضرت امام خمینی«ره» می فرماید:«گمان ندارم غیر از طبقه اول از انبیای عظام، درباره کسی این طور وارد شده باشد.... مسئله فرود آمدن جبرئیل، یک مسئله ساده ای نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی امکان دارد بیاید. یک تناسب کامل بین روح آن کسی که جبرئیل بر او وارد می شود و مقام جبرئیل که روح اعظم است لازم است.....من این شرافت و فضیلت را از همه فضایل عظیمی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند، بالاتر می دانم... این فضیلت از مختصات حضرت صدیقه است.»

    روايات شيعه مى‏ گویند:

    «این مصحف فقط در اختیار امامان معصوم بوده است(اکنون در در دست امام زمان(عج)است) و با استفاده از آن مصحف،حادثه هایی را پیشگویی و احکامی را بیان کرده اند.»

    گفتنی است كتاب‏ هايى كه اخيراً با عنوان «صحيفه الزهرا عليها السلام» منتشر شده اند،با «مصحف فاطمه (س)» تفاوت دارد ؛ زيرا در اين كتاب‏ها عمدتاً دعاهاى منسوب به آن حضرت (س) به چشم مى‏ خورد نه آنچه روايات درباره مصحف فاطمه گفته ‏اند.

    نکته ی دوم:

    پیامبر گرامی اسلام (ص) دو هدیه گران بها به حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها دادند، یکی تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است که جنبه ی ملکوتی دارد. این تسبیح و تعلیم، جزو بهترین و برترین تعلیم های ملکوتی است که به صورت خاصی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند. در اهمیت این ذکر همین بس که امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر هدیه و نحله ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر آن را به حضرت فاطمه سلام اللّه علیها تعلیم می دادند. در روایت آمده که اگر نمازگزار این تسبیح را با لااله الااللّه تمام کند، آمرزیده می شود. این تسبیح شیطنت و وسوسه های شیطانی را دور می کند و رضای پروردگار را تأمین می نماید.ذکر تسبح آن حضرت آداب خاصی دارد از جمله این که:

    1 این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید.

    2 بدون تسبیح از کنار سجاده برنخیزید.

    3 این ذکر را با سرعت انجام ندهید.

    4 قبل از این که پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.

    امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: ما اهل البیت بچه های خود را همان طور که به نماز امر می کنیم، به تسبیح فاطمه (سلام اللّه علیها) نیز امر می کنیم. و هر کسی که ملازم این تسبیح نباشد، گرفتار شقاوت می شود. تو ملازم این تسبیح باش و آن را از یاد نبر.

    نکته ی سوم:

    در مورد فلسفه تسبیحات آمده است كه وقتى حضرت فاطمه زهرا- سلام الله عليها- از انجام كار منزل خسته و درمانده شد از پدر خادمى درخواست نمود كه در كار منزل به او كمك كند. پيامبر(ص) به او فرمود: آيا چيزى بهتر از خادم و كنيز نمى خواهى؟ حضرت گفت: چرا مى خواهم. پيامبر فرمود: خداوند را در هر روز سى و سه مرتبه تسبيح كن و سى و سه مرتبه حمد او رابه جاى آور و سى و چهار مرتبه تكبير بگو و او را از برتر و والاتر از توصيف بدان كه روى هم رفته صد عدد مى شود ولى در ميزان و ترازوى حساب الهى هزار حسنه به شمار مى آيد. بعد حضرت رسول- ص- فرمود: اى فاطمه اگر اين تسبيحات را در هر صبح بگويى خداوند امر مهم دنيا و آخرتت را كفايت خواهد كرد. (بحارالانوار ج 43 ص 134 ح 32 دار احياء التراث العربى)

    نکته ی چهارم:

    هدیه دوم پیامبر(ص) ملک فدک بود که حضرت زهرا سلام اللّه علیها هم منافع فدک را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند

    فدك يكى از دهكده‏ هاى آباد و حاصلخيز نزديك خيبر است و تا مدينه 140 كيلومتر فاصله دارد. درسال هفتم هجرت، قلعه‏ هاى خيبر يكى پس از ديگرى فتح شد و قدرت مركزى يهود در هم شكست. ساكنان فدك تسليم گرديدند و در برابر پيامبر متعهد شدند نيمى از زمين‏ ها و باغ‏هاى خودرا به آن حضرت واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگهدارند. افزون بر اين، آنها كشاورزى سهم پيامبر را هم به عهده گرفتند تا در برابرش مزدى دريافت كنند. سرزمين‏ هايى كه بدون هجوم نظامى به دست مسلمانان مى‏ افتد، به شخص رسول خدا (ص) تعلق دارد و هر گونه بخواهد مى‏ تواند عمل كند. وقتى آيه «و آتِ ذَالقربى حقّه و المسكين و ابن السبيل و لاتبذّر تبذيراً» نازل شد، پيامبر اسلام دخترش فاطمه (س) را خواست و فدك را به او داد. «طبرسى، مجمع البيان، ج 3، ص. 411»گفتنی است يازده درخت خرما به دست مبارك پيامبر (ص) در فدک كاشته شده بود، که «بشران بن ابى اميه ثقفى» آن درختان را قطع كرد، نام داشت كه پس از بازگشت به بصره فلج شد.

    نکته پنجم:

    امام علی علیه السلام در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهر حضرت فاطمه(س) می فرماید:

    «سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول، از دخترتان بپرسید که این امت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اینها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام اللّه علیها را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امتک علی هضمها، نهج البلاغه خطبه 202»

نظرات