لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

شهرستان سلسله یکی از زیباترین شهرستان‌های ایران است که جاذبه‌های طبیعی‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و به آن نگین لرستان را لقب داده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان سلسله یکی از شهرهای شمالی لرستان است که با آب و هوایی دلپذیر و خنک و جاذبه‌های طبیعی و زیبا هر رهگذری را برای اتراق وسوسه می‌کند.

 

شهرستان سلسله 1212 کیلومترمربع وسعت دارد که به دلیل قدمت زیاد نام آن در بسیاری از کتاب‌های تاریخی با عنوان لاشتر، لیشتر و الاشتر آورده شده است.

 

ساکنان الشتر از طوایف لک به زبان لکی صحبت می‌کنند. قوم لک یکی از اقوام ایرانی از شاخه‌های زبان لری است که در منطقه غرب ایران ساکن هستند و به عبارتی جزو زاگرس‌نشینان به‌حساب می‌آیند.

 

نام الشتر به‌صورت لیشتر، لاشتر، الاشتر و اشتر در کتاب‌های قدیمی ضبط‌شده است، نام دیگر این شهر قلعه مظفری بوده است و الشتر مرکز منطقهٔ سلسله است.

 

 

الشتر را باید یکی از مناطق مهم ناحیه‌ای دانست که به‌طور غیررسمی به لکستان معروف است و دلیل این نام‌گذاری این است که ساکنان این منطقه را لک‌ها تشکیل می‌دهند.

 

مناطق گردشگری

 

قلعه مظفری، پل کاکا رضا، پل هنام، تپه گریران، سراب چناره ازجمله مناطق تاریخی الشتر هستند.

 

الشتر یکی از زیباترین شهرهای لرستان ازنظر مناظر طبیعی است، ازجمله مناطق طبیعی آن می‌توان به سراب کهمان، سراب زز، کوه‌های مهاو و گرین، چشمه گولم کاو، سراب پرسک و پارک صخره‌ای بابا داود اشاره کرد.

 

 

سراب کهمان

 

از جمله مناطق طبیعی الشتر سراب کهمان، با طبیعتی زیبا و دست‌نخورده و مکانی با طراوت است که در دره‎ای به طول چند کیلومتر قرار دارد.

 

زاگرس به‌عنوان جزئی از کمربند کوهزایی آلپ - هیمالیا دارای مناظر و پدیده‌های جذاب گردشگری زیادی است که در این میان کوه گرین به‌عنوان بخشی از زاگرس مرتفع در شمال لرستان با زیبایی‌های خود مانند نگین سبزی در انگشتری زاگرس می‌درخشد.

 

از پدیده‌های جذاب این منطقه می‌توان از دره کهمان، قله کلو، رادیولاریت های گرین، برف‌چال‌ها، غارها و پوشش‌های گیاهی خاص نام برد.

 

منطقه باستانی و گردشگری کهمان و دروازه در شمالی‌ترین نقطه لرستان و شهرستان الشتر قرار دارد، یکی از دره‌های بسیار زیبا و درعین‌حال پرآب و باستانی در سطح کشور است.

 

 

در حال حاضر منطقه کهمان و دروازه الشتر معروف‌ترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان است.

 

گردوهای سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه‌سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب‌وهوای بی‌بدیل آن روح هر انسانی را اسیر نفس خودکرده است.

 

این عظمت تا جایی است که پادشاهان و کیان‌ها را، از جلوس در بطن خود به حال خویش وانگذاشته تا آنجا که وجه‌تسمیه بزرگ‌ترین چشمه آن یعنی تخت شاه، تخت شاه را به‌قدری عیان ساخته که دیگر جای تأملی را برای کسی باقی نمی‌گذارد.

 

علت نام‌گذاری آن مربوط به دوره‌های باستان بوده که در آن پادشاهان و کیانیانی در بطنش به تفرج و خوش‌گذرانی می‌پرداخته‌اند کی امان، کیمان، کیمو یا همان امانگاه کیان، مأمن پادشاهان، گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار به‌دست‌آمده از آن و تخت گاه‌های سراب خاصون (سراب خاصان) و سراب و چشمه معروف تخت شا (تخت شاه) دانست.

 

 

پوشش گیاهی منطقه پوشیده از درختان کهن‌سال بلوط، انجیر، گردو، گلابی کوهی، زالزالک، چنار، زبان‌گنجشک، صنوبر و سپیدار، بید، سیب، آلوی کوهی و در خلال آن سرشار از گون و درختچه‌های کوهستانی است.

 

پهنه‌های کوهستانی اطراف دروازه و کهمان و پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و خیلی غنی آن زیستگاه بسیار مناسبی را برای خیلی از حیوانات و پرندگان به وجود آورده است.

 

از جمله حیات‌وحش این منطقه می‌توان به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش‌خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بندپایان اشاره کرد.

 

در پایین دره، یعنی جایی که وارد دشت الشتر می‌شویم از آب‌های روان که از دروازه و تخت شاه و سراب خاصون جاری‌شده و به هم می‌ریزند رودخانه بزرگ و پرآب کهمان تشکیل می‌شود که کشاورزی بیش از نیمی از دشت الشتر را رونق می‌دهد.

 

 

آب این رودخانه شرایط احداث مزارع و شیلات‌های ماهی زیادی را میسر ساخته که در بین آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین شیلات‌های پرورش ماهیان سرد آبی خاورمیانه به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده‌ی سالم بودن و باکیفیت بودن آب این منطقه است.

 

کوه گرین

 

کوه گرین از رشته‌کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد، این رشته‌کوه بلند زاگرس در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از 180 کیلومتر می‌رسد.

 

این رشته‌کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد، قله‌های بلند آن شامل یال کبود در کوه چهل نابالغان با ارتفاع تقریبی 3850 متر در جنوب نهاوند (استان همدان)، قله هجده یال در بروجرد و نیز قله ولاش با ارتفاع 3623 متر در شمال الشتر است، دیگر قله‌های آن نیز شامل بازگیر و چهل تن می‌شوند.

 

 

گرین از غرب به دلفان، از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از جنوب به شهرستان سلسله محدود می‌شود.

 

گرین در گویش محلی گرّو و در گویش لکی گروین نامیده می‌شود و یکی از کانون‌های آبگیر دائمی لرستان است که رودهای دز و گاماسیاب را تغذیه می‌کند. سراب‌های فراوانی در پای این کوه وجود دارند که آب آشامیدنی بروجرد و نیز آب موردنیاز کشاورزی دشت سیلاخور را تأمین می‌نمایند.

 

جانورانی که در این منطقه زیست می‌کنند عبارت‌اند از خرس، کفتار، گرگ و روباه که درگذشته پلنگ نیز در این منطقه دیده‌شده است.

 

 

خط وشا

قرآن خط وشا که به زبان لکی و با دستخط کتابت شده است در آرامگاه شیخ امید علی، 8 کیلومتری شمال شهر الشتر و در دامنه‌ی کوه گرین در روستای ده کومئین (دکاموند) نگهداری می‌شود.

 

در نوشتن علامات این قرآن از جوهر زعفران و برای تهیه جلد آن از تخته سه لا و پوست آهو استفاده‌شده و گفته می‌شود مشابه این قرآن در موزه شیراز وجود دارد. قدمت این قرآن 160 سال و فاصله خطوط آن دو سانتیمتر است و ازاین‌رو به قرآن خط وشا (قرآنی که خطش باز است) معروف است.

 

 

تخت شاه

دره تخت شاه (کهمان) در 6 کیلومتری شمال دهستان قلعه مظفری شهرستان سلسله در دامنه قله چهل نابالغان واقع‌شده است.

چشمه‌های بسیار پر آب و سرد درختان جنگلی دیگر منظره زیبایی در این دره به وجود آورده‌اند، در میان چشمه و زیر درختان گردو آثار و بقایای تختگاهی وجود دار که گویا یکی از حکام قاجاریه آن را ساخته‌اند و شاید وجه‌تسمیه آن یعنی تخت شاه به این دلیل باشد.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • یوسفوند

    سلام بیخود کردی که لکی جز لر آوردهای و گفته ای قوم لک یکی از اقوام ایرانی از شاخه‌های زبان لری است

  • یوسفوند

    سلام بیخود کردی که لکی جز لر آوردهای و گفته ای قوم لک یکی از اقوام ایرانی از شاخه‌های زبان لری است لر مگر شاخ دارد که ما را یه شاخه ازون کرده ای لک خودش مستقل است

  • یوسفوند


    یل های مختلف قوم لک در مقاطع گوناگون تاریخی دارای ساختار ایلی منسجم بوده و هر کدام از خوانین ایلات دیگر که قدرت برتر بودهاند سعی بر حذف دیگر ایلات و طوایف نداشته اند و و در بیشتر مواقع اگر ظلمی و زوری بوده بر تمام طوایف (خودی و غیر خودی )بوده نه یک ایل خاص، به عنوان مثال می توان گفت تمام ایلات و طوایف قوم لک و بطور کلی منطقه لکستان برای مقابله با قدرت والی لرستان دارای اتحاد و همبستگی بوده اند و در مقابل والی به طور یکسان عمل کرده اند و همچنین در مقابل قدرت رضاخان (که برای سرکوب لکستان آمده بود) در بیشتر مواقع متحد بوده اند و اگر خیانت بعضی از طوایف دیگر نبود چه بسا نیروهای رضاخان سرنوشت دیگری در میان مردم قوم لک داشتند یا در زمانی که ایل بختیاری قصد حمله به سرزمین ایل بیرانوند داشتند اتحاد ایلی بیرانوند ها و دیگر ایلات لک مانع از نفوذ بختیاری به سرزمین لکستان شده است . هدف از ذکر این موضوع این بود نشان داده شود که آن روح قومی و سرنوشت مشترک که یکی از مشخص های قومی و سرزمینی است در میان مردم سرزمین لکستان وجود داشته و دارد. و اینکه تعدای از بزگواران لر با نشاده دادن یه نقشه جعلی از امپرطوری عثمانی که 200 سال قبل از به وجود آمدن نام لرستان ،واژه لرستان در آن نوشته شده است دست به نتیجه گیر های اشتباهی در مورد هویت قومی لک می زنند وآنان را لر می خوانند گفته شود بحث هویت یک قوم فقط با یک اشتراک نام به وجود نمی اید بلکه در بستر های خاص اجتماعی ،زبانی،سرنوشت مشترک ..... شکل می گیرد.

  • یوسفوند


    لطفا هر موقع از لک نام می بری بدون پسوند و پیشوند فقط به نام یک قوم ایرانی نام ببر و سلام

نظرات