بن‌بست غم‌انگیز؛

راه‌ها و محورهای مواصلاتی، اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نقش را در توسعه و پیشرفت مناطق دارند. درواقع می‌توان گفت جوامعی در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار خواهند گرفت که دسترسی سایر شهرها به آن منطقه، به آسانی و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

به گزارش لرستان خبر، راه‌ها و محورهای مواصلاتی، اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نقش را در توسعه و پیشرفت مناطق دارند. درواقع می‌توان گفت جوامعی در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار خواهند گرفت که دسترسی سایر شهرها به آن منطقه، به آسانی و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

رشد و شکوفایی اقتصادی از جمله ثمرات وجود حمل و نقل و راه برای هر منطقه است و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آمار بالای بیکاری در سلسله، نبود محورهای ارتباطی کافی این شهرستان خوش آب و هوا با سایر شهرهای هم‌جوار خود و قرار گرفتن در «بن‌بست غم‌انگیز!»ی است که بدان دچار شده است.

گرچه نمی‌توان همه معضلات اجتماعی را متوجه بیکاری کرد اما این ادعا که ریشه بیشتر معضلات سطح جامعه به بیکاری برمی‌گردد، سخن گزافی نیست چرا که به عقیده کارشناسان مسائل اجتماعی، بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی است که توازن جامعه را مختل می‌کند و رفع بیشتر مشکلات موجود را در گرو حل این معضل می‌دانند.

در این رابطه، اگر نیم‌نگاهی به نظر کارشناسان اقتصادی نیز بیاندازیم، آنان گسترش راه‌ها را از ضروری‌ترین خروج از مشکلات اقتصادی بخصوص بیکاری عنوان کرده‌اند. توسعه صنعت گردشگری که از آن به عنوان مهم‌ترین عامل کاهش آمار بیکاری یاد شده و شهرستان سلسله نیز از پتانسیل بالایی در آن برخوردار می‌باشد، در گرو توسعه راه‌ها و محورهای ارتباطی است.

آمار راه‌ها در سلسله و راهی که تا رسیدن به نقطه مطلوب مانده

شهرستان سلسله با یک هزار و 212 کیلومتر مساحت و بالغ بر 73هزار نفر جمعیت، در 43کیلومتری مرکز استان لرستان قرار دارد. این منطقه که به «بهشت لرستان» شهرت یافته، از به بروجرد، از شمال به شهرستان دلفان و استان همدان و از جنوب نیز در همسایگی شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته است.

با توجه به تلاش‌هایی که برای توسعه راه‌ها طی سالیان گذشته در این منطقه صورت گرفته، هم‌اکنون حدود 30کیلومتر جاده چهارخطه در سلسله ایجاد شده و 100کیلومتر راه فرعی دارد. طول راه‌های آسفاله روستای در سلسله به 290 کیلومتر و راه‌های شوسه روستایی نیز به 30 کیلومتر می‌رسد.

عملیات اجرایی برای چهارخطه شدن جاده الشتر به فیروزآباد، از جمله اقدامات اساسی و ضروری چند سال گذشته بوده که هنوز ادامه دارد. گرچه طول این مسیر حدود 14کیلومتر است اما افزایش ضریب امنیت این جاده با چهارخطه شدن، راه را برای تردد آسان‌تر به شهرستان دلفان و استان کرمانشاه هموارتر می‌کند.

پروژه چهارخطه الشتر به خرم‌آباد نیز با پیشرفت فیزیکی بالا، مراحل پایانی اجرایی شدن را می‌گذراند که به گفته کارشناسان، اجرایی شدن این پروژه، افق روشنی را پیش روی سلسله ایجاد خواهد کرد.

تحولات ایجاد شده و تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان و متولیان طی چند سال گذشته در حوزه توسعه راه‌ها در الشتر، قابل تقدیر است اما باید گفت، از نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

تأکید استاندار لرستان بر تسریع روند تکمیل تونل جاده الشتر به بروجرد

«بازوند»، استاندار لرستان در مصاحبه‌ای که آذرماه سال جاری داشت، در این رابطه گفت: مردم سلسله، به طور جدی پیگیر اجرایی شدن طرح احداث تونل در مسیر الشتر به بروجرد هستند.

وی با اشاره به اینکه مسیر کنونی الشتر به بروجرد نزدیک به 145 کیلومتر است افزود: با احداث تونل جاده الشتر – بروجرد، این مسیر به 82 کیلومتر کاهش خواهد یافت.

استاندار لرستان، طول تونل مذکور را دوهزار و 80متر عنوان و تصریح کرد: عرض جاده در مسیر تونل، 11 و نیم متر و ارتفاع تونل نیز به 8متر و 60 سانتی متر خواهد رسید.

بازوند با اشاره به پیگیری جهت تأمین اعتبار پروژه یاد‌شده خاطرنشان ساخت: مطالعات این طرح به پایان رسیده و با پیگیری‌های صورت گرفته، مجوز 1015 این طرح مهم اخذ و اعتبار آن در لایحه قوانین بودجه نیز قید شده است.

وی خبر از تأمین اعتبار دومیلیاردتومانی تونل مسیر الشتر به بروجرد داد و ابراز داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته از محل اعتبارات ملی و عمرانی، هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان برای این طرح ابلاغ شده است.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه ساخت تونل مذکور، خواسته دیرین مردم سلسله است گفت: امیدواریم بتوانیم اعتبارات این پروژه را در سال آینده نسبت به سال جاری افزایش دهیم تا با سرعت بخشیدن جهت تکمیل این طرح مهم، مردم سلسله به خواسته دیرین خود برسند.

نماینده منتخب و دغدغه توسعه راه‌ها در سلسله

«رستمیان»، نماینده منتخب مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی طی نطق اخیری که ایراد نمود با اشاره به اینکه الشتر باید از بن‌بست غم‌انگیزی که در آن قرار دارد، خارج شود گفت: همه پروژه‌های شهرستان سلسله از جمله طرح احداث تونل در مسیر جاده الشتر به بروجرد باید اجرایی شوند.

توسعه راه‌های سلسله مهم‌ترین برنامه سال آینده دولت در این شهرستان

با توجه به اهمیت لزوم توسعه محورهای مواصلاتی همچون الشتر-خرم‌آباد؛ الشتر-فیروزآباد و الشتر-بروجرد، شاید مهم‌ترین برنامه سال آینده دولت در شهرستان سلسله، تکمیل فرایند توسعه راه‌ها، بخصوص محور الشتر به بروجرد و احداث تونل این مسیر باشد؛ لذا آنچه از دولتمردان همچون گذشته انتظار می‌رود، پیگیری و اختصاص بودجه کافی برای تکمیل پروژه‌هایی همچون ساخت تونل محور الشتر به بروجرد است چرا که بی‌شک با تأمین اعتبار طرح‌های توسعه راه‌ها در سلسله، شاهد تسریع در روند اجرایی شدن آنها خواهیم بود و چشم‌انداز روشنی را پیش روی رشد اقتصادی منطقه و مهار بیکاری در سلسله خواهد گشود.

منبع: لرسو

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات