لرستان خبر گزارش می دهد؛

مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی دوآب شهرستان سلسله پس از۱۰ سال معطلی تیرماه ۹۴ توسط معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید اما با این‌وجود به دلیل عدم واگذاری سهام هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش لرستان خبر، سلسله نام شهرستانی در 45 کیلومتری خرم‌آباد است که آب‌وهوای فوق‌العاده و جوشش چشمه‌ها و سراب‌های فراوان در این شهرستان سبب شده در زمینهٔ تولید و تکثیر ماهیان سرد آبی دارای ظرفیت‌های مطلوبی در استان باشد.

این شهرستان با دارا بودن 44 مزرعه فعال پرورش ماهیان سرد آبی و تولید سالیانه سه هزار و 325 تن ماهی در سال، رتبه سوم را در زمینهٔ تولید ماهی در استان به خود اختصاص داده است.

سلسله ظرفیت تولید بیش از 60 میلیون قطعه بچه ماهی در سال را دارد که خود دلیلی برظرفیت بالای شهرستان در زمینهٔ تولید و تکثیر ماهیان سرد آبی است.

آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح شیلاتی سلسله در سال 85

سال 81 عملیات احداث بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی شهرستان سلسله در منطقه دوآب مطالعه و در سال 85 عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت پنج هکتار آغاز شد.

این پروژه در غالب 70 مزرعه 20 تنی ساخته‌شده و دارای 140 سهام 10 تنی است که در صورت واگذاری و آغاز به کار یک هزار و 400 تن در سال به ظرفیت تولید شهرستان افزوده می‌شود و در صورت راه‌اندازی می‌تواند زمینه اشتغال 140 نفر را به‌ صورت مستقیم و 280 نفر را به‌ صورت غیرمستقیم فراهم کند.

مجتمع پرورش ماهی دوآب که بزرگ‌ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله محسوب می‌شود برای احداث آن 37 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان صرف شده است و گر چه در ششم تیرماه سال 94 و در هفته دولت توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید اما هنوز آغاز به کارنکرده و خبری از تولید ماهی در آن نیست.

رحیم هادی پور رئیس جهاد کشاورزی سلسله در رابطه با احداث این مجتمع پرورش ماهی اظهارداشت: عملیات اجرایی این طرح سال 85 و در راستای افزایش تولید باهدف اشتغال‌زایی آغاز شد.

توقف چند ساله عملیات اجرایی احداث مجتمع پرورش ماهی

وی افزود: عملیات احداث مجتمع به دلیل عدم تأمین اعتبار به مدت چهار سال راکد و در سال 93 پس از تأمین اعتبار لازم مجدداً از سر گرفته شد که همین امر سبب معطلی پروژه شد.

رئیس جهاد کشاورزی سلسله عنوان کرد: به طور یقین آغاز کار و فعالیت این پروژه می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال و تولید شهرستان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت احداث مجتمع پرورش ماهی فراهم شده است گفت: با واگذاری سهام پروژه از سوی اداره شیلات استان این مجتمع می‌تواند یک هزار و 400 تن به ظرفیت تولیدی شهرستان افزوده و نقش مهمی در بهبود رتبه سلسله در زمینهٔ تولید ماهیان سرد آبی( قزل‌آلا)  را داشته باشد و منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستان شود.

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز در این رابطه اظهارداشت: شهرستان سلسله دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ کشاورزی و شیلات است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، می‌تواند دارای توانمندی‌های بسیاری در این زمینه‌ها باشد.

وی افزود: مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی دوآب ظرفیتی است که در راستای ظرفیت و استعدادهای شهرستان احداث‌شده و دارای مزیت نسبی است.

فرماندار سلسله عنوان کرد: این پروژه به‌ صورت 70 مزرعه 20 تنی ساخته‌شده که در صورت فعالیت با توجه به شرایط اقلیمی منحصربه‌ فرد شهرستان می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید و همچنین اشتغال شهرستان ایفا کند.

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های پروژه فراهم‌شده و منتظر ورود بخش خصوصی برای آغاز فعالیت است خاطرنشان کرد: جلسه‌ای نیز با مدیرکل شیلات و سرمایه‌گذار پروژه برگزار و مقرر شد راهکارهای موجود برای بهره‌برداری به بهترین شکل ممکن از پروژه بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

امید است بزرگ‌ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله بیش از این معطل نمانده و در کمترین زمان ممکن تعیین تکلیف و آغاز به کارکرده تا منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان این شهرستان شود.منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات