لرستان خبر گزارش می دهد

بیش از یک دهه از آغاز ساخت کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله می‌گذرد و به دلیل نگهداری گندم در فضای سرباز و آزاد کیفیت گندم برداشت‌شده دچار افت شدید می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، سلسله شهرستانی در48 کیلومتری خرم‌آباد که به دلیل شرایط جوی مناسب و خاک حاصلخیز منطقه،  اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و تولیدات وابسته به این بخش دارد.

شهرستان سلسله دارای تقریباً 66 هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد و قابل‌کشت است که هرساله حدود یک‌سوم این اراضی توسط کشاورزان شهرستان به کشت محصول حیاتی و استراتژیک گندم اختصاص می‌یابد.

این شهرستان را می‌توآن‌یکی از تولیدکنندگان عمده گندم در استان لرستان محسوب کرد اما نبود کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم یکی از مشکلات عمده‌ای است که هرساله کشاورزان سلسله در فصل برداشت محصول گندم خود با آن مواجه هستند.

ورود ماهیانه 610 تن آرد به شهرستان سلسله

بیش از 66 واحد خبازی فعال در سطح این شهرستان وجود دارد که برای پخت نان موردنیاز جمعیت 75 هزارنفری آن مجبور به واردکردن ماهیانه در حدود 610 تن آرد هستند.

به گفته مدیرعامل کارخانه آرد سلسله، این کارخانه سال 85 در زمینی به مساحت چهار هزار و 700 مترمربع کلنگ زنی شده که در حال حاضر در بخش‌هایی دارای صد درصد و در بخش‌های دیگر دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است اما بنا بر آخرین بازدید انجام گرفته توسط کارشناسان سازمان صنعت و معدن پیشرفت فیزیکی این کارخانه درمجموع 46 درصد اعلام‌شده است.

به گفته وی تاکنون بیش از 25 میلیارد ریال برای احداث این کارخانه هزینه صرف شده که پنج میلیارد ریال آن اعطای تسهیلات از سوی بانک کشاورزی بوده  و اکنون برای احداث بخش ساختمانی این کارخانه 12 میلیارد ریال اعتبار و برای خرید ماشین‌آلات موردنیاز آن‌یک میلیون یورو نیاز است.

کشت 16 هزار هکتار گندم دیم و آبی در سلسله

رحیم هادی پور رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز دراین‌باره به خبرنگار تسنیم اظهارداشت: شهرستان سلسله در سال 95 میزان کشت شش هزار هکتار گندم آبی و 10 هزار هکتار گندم دیم را به خود اختصاص داده است و بر این اساس به‌طور میانگین  سه هزار و 500 کیلوگرم گندم آبی و  یک هزار و 200 کیلوگرم گندم دیم در هر هکتار تولید می‌شود.

وی با اشاره به‌پیش بینی تولید 33 هزار تن گندم در سال زراعی 95 و ضرورت ایجاد انبار مناسب برای ذخیره گندم‌های تولیدی افزود: در حال حاضر چهار کمیسیون دولتی فعال در شهرستان سلسله و شهر فیروزآباد در حال خرید روزانه گندم کشاورزان هستند که با توجه به کمبود انبار، خرید در محیط سر باز صورت می‌پذیرد که همین عامل افت محصول را هم به دنبال دارد.

نبود کارخانه سیلو و بی‌کیفیت شدن گندم‌های برداشت شده

 

رئیس جهاد کشاورزی سلسله بابیان اینکه به دلیل نگهداری در فضای سرباز و آزاد کیفیت گندم‌های برداشت‌شده دچار افت شدید می‌شود و احتمال بارش زودرس سبب فرستادن گندم مرغوب سلسله به خارج از شهرستان است، عنوان کرد: در صورت احداث، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 70 هزار تن آرد و ظرفیت سالانه 50 هزار تن ذخیره محصولات کشاورزی را خواهد داشت و این ظرفیت منحصربه‌فردی برای افزایش سطح تولید گندم شهرستان خواهد بود.

وی بیان کرد: در صورت اتمام عملیات احداث کارخانه آرد شهرستان به طور یقین کشاورزان بیشتری به کاشت گندم ترغیب می‌شوند و میانگین  تولید گندم شهرستان نیز افزایش و سلسله می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید گندم در استان تبدیل شود.

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز بابیان اینکه آرد و نان یکی از نیازهای اساسی مردم  است و باید در جهت خودکفایی در این زمینه اقدام کرد گفت: شهرستان سلسله با اختصاص سالیانه حدود 17 هزار هکتار اراضی دیم و آبی خود به کشت گندم و وجود زمین‌های حاصل خیز ظرفیت بالایی درکشت محصول گندم دارد.

توقف 10 ساله ساخت کارخانه آرد سلسله

وی افزود: با همکاری جهاد کشاورزی و آموزش‌های لازم، شهرستان سلسله می‌تواند به یکی از قطب‌های کشت گندم تبدیل شود.

فرماندار سلسله عنوان کرد: متأسفانه بیش از 10 سال است که روند ساخت کارخانه آرد و انبار محصولات غذایی شهرستان که با مشارکت بخش خصوصی آغازشده به دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار متوقف‌شده است و می‌طلبد تا با تأمین اعتبار لازم این پروژه به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد./منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • شاهد

    یکی از انتظارات مردم از مدیریت ارشد استان شاید همین تکمیل چنین پروژه هایی است که با سفره و نان حقیقی مردم در تماس مستقیم است آیا نمیشد به جای این آمارهای هزاران هزار پروژه افتتاحی در هفته دولت چنین پروژه های کلیدی در استان به بهره برداری برسد؟متاسفانه وقتی اولویت بندی توسط مدیر مربوطه انجام نمیشود و یا اساسا مدیر تخصصی در اولویت شناختن چنین پروژه هایی را ندارد شاهد چنین ضررهای هنگفتی هستیم.بطور مثال افتتاح انبار در شهرک صنعتی تعطیل آیا اولویت یک مدیر استانی است؟!از این منظر متاسفانه هزاران مورد در استان اتفاق میفتد و پیگیری هیچ کس موثر نیست.

نظرات