۵ سال پس از روزی که حسن روحانی، به صورت غیرمستقیم ماجرای «بشقاب خالی» دولت احمدی نژاد را مطرح کرده بود، حسین شریعتمداری هم تلویحا این ماجرا را تایید کرد.

« تصور می شد ماجرای بشقاب خالی فقط یک شایعه است و این که می گویند حلقه انحرافی این بشقاب خالی را برای حضرت صاحب الزمان (عج) روی میز می گذارد، تهمتی است که به آنها می زنند ولی حالا جناب الهام می فرمایند؛ تلاش احمدی نژاد برای استقرار حکومت علوی تنها به یک بشقاب خالی محدود نمی شود؟ ! آیا این سخن را باید به حساب سهواللسان بودن آقای الهام گذاشت یا اعتراف به این که « بشقاب خالی» شایعه نیست، بلکه به قول ایشان تلاش آقایان برای استقرار حکومت اسلامی را نبایستی فقط به این « بشقاب خالی» محدود کرد! »

این، بخشی از سرمقاله امروز « حسین شریعتمداری» در روزنامه کیهان است. واکنش شریعتمداری به سخنان غلامحسین الهام در همایش بزرگداشت احمدی نژاد که سوم تیر امسال برگزار شد و البته با امیدواری سخنگوی دولت به « رجعت احمدی نژاد» (فایل صوتی این جمله را اینجابشنوید) حسابی هم سروصدا کرد، در حالی بود که شریعتمداری حرفهای سخنگوی دولت را « سخیف» دانسته است.

اما ماجرای « بشقاب خالی» در دولت احمدی نژاد، که مدیر مسئول کیهان و سخنگوی دولت درباره آن سخن گفته اند به چه زمانی برمی گردد؟



رئیس جمهور منتخب، اولین منتقد بشقاب خالی

مراسم بزرگداشت درگذشت « آیت الله توسلی» رئیس دفترامام خمینی (ره) در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ بود که سخنران مراسم، نوک پیکان انتقاد خود را به سمت احمدی نژاد و نزدیکانش نشانه رفت: « این چه بازی است که ما اینقدر مردم را عوام فرض کرده ایم؟ می ترسم که فردا مهر امام زمان را هم درست کنند و به مردم نشان دهند. اگر لازم باشد همه جزییات را برای مردم خواهیم گفت. عده ای وقتی نماز می خوانند. جلوی خود یک جانماز خالی پهن می کنند و می گویند این را برای امام زمان گذاشته اند یا در سر سفره یک بشقاب غذا برای امام زمان می کشند یا شنیده ام که می گویند فلان جلسه مهم را روز جمعه بیاندازید تا با حضور آقا تصمیم بگیریم. این چه بازی است و چه خرافاتی است که راه افتاده است؟ »

سخنران این جلسه، کسی نبود جز « دکتر حسن روحانی» . کسی که قرار است حدود یک ماه دیگر، جای احمدی نژاد را در ساختمان پاستور و نهاد ریاست جمهوری بگیرد.

یازدهم تیرماه ۸۷ هم « رسول منتجب نیا» در سرمقاله روزنامه « اعتمادملی» با قلمی تند و تیز، به دولت و رئیس جمهور، این چنین حمله کرد: « بین خواص شایع است که گاهی سر سفره خوراک، یک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی کنار گذاشته و اظهار می کنند این برای آقا امام زمان است… » سرمقاله ای که همان روز با واکنش دادسرای عمومی و انقلاب تهران همراه شد و چندی بعد هم در دادگاه روزنامه اعتماد ملی، یکی از عناوین اتهام و محکوم شدن مدیرمسئول این روزنامه بود.

حمله به خرافات منتسب به دولت احمدی نژاد، اگرچه در ابتدا با واکنش شدیدی از جانب احمدی نژاد مواجه نشد. اما او چندی بعد در آبان ۸۷ و در مستند « سفر به نیویورک» که از شبکه اول سیما پخش شد، پاسخ تندی به این انتقادات داد: « چقدر اینها پیاده اند»

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آن مستند گفته بود: « گفته اند وقتی در دولت می نشینند یک صندلی خالی برای امام زمان (عج) می گذارند یا سر سفره یک ظرف خالی می گذارند. من دیدمش به او گفتم مرد حسابی هر چه غذا می خوریم همه اش به واسطه امام زمان (عج) است. همه سفره ها مال امام زمان است. ما نفس می کشیم، زندگی داریم به اذن خدا و به واسطه امام زمان است. » احمدی نژاد سپس شانه اش را بالا می اندازد و با لبخندی در حالی که با دستش به سوی دوربین اشاره می کند، می گوید؛ « تو اشتباه کردی. امام زمان اگر بخواهد بیاید توی دولت تنها نمی آید که یک صندلی بگذارند، با یارانش می آید. » او سپس با خنده سری به تاسف تکان می دهد و می گوید؛ « چقدر اینها پیاده اند. »



از آن سخنان سخیف تا این سخنان سخیف

یک روز پس ازسرمقاله جنجالی روزنامه اعتمادملی، حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان پاسخ تندی به رسول منتحجب نیا داد. در بخشی از این یادداشت که با عنوان « چرا چشم خود را بسته اید؟ » منتشر شده بود مدیرمسئول کیهان چنین نوشته بود: « « ظاهراً آقای منتجب نیا درک و شعور مردم را دست کم گرفته و تصور می کنند هر شایعه موهنی زمینه پذیرش دارد. آخر چه کسی باور می کند که رئیس جمهور یک سجاده خالی پهن می کند و آن را سجاده حضرت امام زمان علیه السلام دانسته و به آن اقتدا می کند؟ ! »

حالا اما ۵ سال پس از آن یادداشت تیرماه ۸۷ و در تیرماه ۹۲، مدیرمسئول کیهان دوباره دست به قلم شده و با سخیف دانستن سخنان غلامحسین الهام، دوباره به ماجرای « بشقاب خالی» اشاره کرده است.

آیا احمدی نژاد دوباره واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد؟ این بار تعبیر او درباره منتقدانش چه خواهد بود؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات