وزیر نفت خبر داد

وزیر نفت گفت: با اعمال تحریم های نفتی از دو سال گذشته برخی از کشورهای تحریم کننده، مدیر یک شرکت خارجی را که در ایران فعال بود به ۲۰ سال زندان تهدید کردند.

وزیر نفت در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اینکه معتقد هستیم برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور باید به دولت جدید کمک کرد، گفت: بر اساس تکلیفی که رئیس جمهور برای وزرا تعیین کرده باید همانند روز اول پیگیر همه امور اقتصادی باشیم تا زمانی که دولت را به دولت جدید تحویل می دهیم.

قاسمی خاطر نشان کرد: من فرد سیاسی نیستم بنابراین تمام آمار و اطلاعاتی که امروز در اختیارتان قرار می دهم تنها بر اساس یکسری قواعد اقتصادی است.

وزیر نفت در این سخنان اظهار داشت: در صنعت نفت و گاز کارهای بسیار بزرگی در طول دولت نهم و دهم صورت گرفت اما متأسفانه من تنها مدت کوتاهی را با دولت دهم همکاری کردم.

قاسمی ادامه داد: همانطور که می دانید ایران دارای عظیم ترین ذخایر نفتی و گازی دنیا است به طوری که اکثر کشورهای دارای این ذخایر حداکثر تا ۵۰ تا ۶۰ سال آینده فاقد این انرژی فسیلی خواهند بود اما ایران حداقل تا صد سال دیگر نفت و گاز برای استفاده خود و دنیا دارد.

وی ادامه داد: مستکبرین به همین دلیل نمی توانند چنین وضعیتی را تحمل کنند و شاهد باشند که کشوری مستقل از تمام دنیا است چنین ذخایر عظیمی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دو سال گذشته تحریم های نفتی به شدت افزایش یافت به طوری که این تحریم ها کار تولید و صادرات را برای ما سخت کرد.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید متأسفانه بخش هایی از صنعت نفت ایران به شرکت ها و کشورهای اروپایی و آمریکایی وابسته است و این امر کار را برای ما سخت می کرد.

قاسمی ادامه داد: کشورهای تحریم کننده در اکثر سفارتخانه های خود لشکر هایی را ایجاد کردند که ایران نتواند نفت و حتی تجهیزات نفتی را به کشورهای مقصد صادر کند به همین دلیل فروش نفت ایران با افت قابل توجهی روبرو شد.

وزیر نفت اظهار داشت: آنها حتی انتقال نفت را نیز تحت تأثیر قرار دادند به طوری که کشتی های نفتکش و حتی بیمه های بین المللی را نیز برای ایران تحریم کردند و از این رو هیچ نفتکش و شرکت بین المللی بیمه نمی توانست نفت ایران را بیمه کند.

وزیر نفت ادامه داد: این تحریم ها به گونه ای بود که حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز با چنین تحریم هایی روبرو نبودیم و توانستیم در آن موقع با ورود نفتکش های بین المللی و استفاده از پرچم های کشورهای مختلف نفت خود را به مقاصد مورد نظر صادر کنیم.

وزیر نفت گفت: یکی از خصمانه ترین اقدامات کشورهای تحریم کننده این بود که یک شرکت بین المللی را که موظف بود فاز ۱۲ پارس جنوبی را توسعه و به اتمام رساند تهدید کردند به طوری که این کشورها مدیرعامل این شرکت را در صورت ادامه فعالیت در ایران به ۲۰ سال زندان تهدید کرده و این شرکت مجبور به ترک ایران شد.

وی گفت: تحریم ها به هیچ عنوان خوب نیست و ما نیز از تحریم استقبال نمی کنیم اما این تحریم برای ایران مزیت هایی داشت از جمله اینکه توانستیم روی پای خود بایستیم به طوری که هم اکنون ۱۷ فاز پارس جنوبی در حال توسعه است و تماماً توسط پیمانکاران بزرگ داخلی این کارها انجام می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرایط پیمانکاران ایرانی به جایی رسیده است که علاوه بر فعالیت در داخل کشور می توانند فعالیت های بین المللی نیز انجام دهند.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: همانطور که شاهد هستید و در روزهای اخیر نیز مشاهده کردید پس از آنکه دولت جدید با شعار تعامل با کشورهای مختلف جهان روی کار آمد اما متأسفانه تحریم های جدید از سوی همین کشورها دوباره بر ایران اعمال شد و این نشان می دهد که کشورهای اروپایی و آمریکایی معتقد به تعامل نیستند. آنها هنگامی که دیدند ایران می تواند جایگزین درآمدهای نفتی را در بودجه سالانه خود ایجاد کند اقدام به تحریم های غیر نفتی کردند.

وی ادامه داد: ما باید به دولت جدید کمک کنیم تا در شرایط اقتصادی که هم اکنون در آن به سر می بریم بتواند کشور را به سرمنزل مقصود برساند.

قاسمی در ادامه در جمع نمازگزاران تصریح کرد: هم اکنون شرایط صادرات خود را به گونه ای چیده ایم که علاوه بر درآمدهای نفتی به درآمدهای گازی نیز تکیه کرده ایم به طوری که رفته رفته قرار است درآمدهای گازی جایگزین درآمدهای نفتی شود.

وی ادامه داد: در صنعت پتروشیمی نیز هم اکنون ۷۰ مجتمع جدید در دست احداث داریم که با احداث این مجتمع ها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از ۶۰ میلیون تن فعلی به صد میلیون تن می رسد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات