منابع آگاه نقل کرده اند که حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران خواهان تهیه پیش نویس و فرمول بندی طرح همکاری با کشورهای غربی درمورد پرونده هسته ای و دیگر پرونده های خارجی مرتبط با کشورهای منطقه و جهان شده است.

  منبع یاد شده به الحیات گفت که روحانی قصد دارد از تجربه خود  استفاده کند تا گفت وگو با طرف های خارجی را از طریق دیپلمات های خبره وزارت امورخارجه انجام گیرد. در این راستا او یکی از شخصیت های برجسته دیپلماتیک یعنی محمدجواد ظریف را برای سمت وزارت امورخارجه برگزیده است. ظریف ریاست هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در زمان ریاست جمهوریهاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی را برعهده داشت و دارای عمل کرد دیپلماتیک موفقی در محافل بین المللی است.

الحیات نوشت؛ به گفته این منابع رییس جمهور روحانی مایل به فعال سازی تلاش های دیپلماتیک به شیوه سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۷ است که وزارت امورخارجه در انجام مذاکرات با کشورهای غربی به اتفاق شورای عالی امنیت ملی شرکت می کرد. به عقیده وی ایران از زمانی که محوریت مذاکرات در اختیار دو دبیر سابق شورای امنیت ملی یعنی علی لاریجانی و سعید جلیلی قرار گرفت، موفقیت چندانی نداشته است.

بر این اساس روحانی خواهان تشکیل کارگروه ویژه ای در وزارت امورخارجه به ریاست وزیر برای حضور در مذاکرات با کشورهای غربی نه فقط در مورد پرونده هسته ای، بلکه دیگر پرونده های مهم خارجی شده است.

به اعتقاد منابع یاد شده وزارت امورخارجه ایران در دوره احمدی نژاد، به دلیل روی کار آمدن نیروهای ناکارآمد و غیرمتخصص و برکناری دیپلمات های قوی، دارای عمل کرد بسیار ضعیفی بوده که باعث تاثیر منفی بر روابط خارجی ایران شده است. در این زمینه به اقدام احمدی نژاد در مورد عزل منوچهر متکی وزیر امورخارجه وقت در حال انجام ماموریتی رسمی در سنگال اشاره شده که هنگامی که تصمیم عزل وی به گوش وزیرخارجه سنگال رسید، گفت وگو با متکی را متوقف کرد.

روحانی در خلال مناظره تلویزیونی خود در ایام انتخابات گفت وقتی شش کشور غربی طرف مذاکرات زیر فشارآمریکا قرار دارند، چرا به جای ادامه گفت وگو با این کشورها باب گفت وگوی مستقیم با واشنگتن را باز نکنیم، به خصوص این که چنین گفت وگوهایی تاکنون منجر به نتایج ملموسی نشده است.

ناظران، این سخنان را تمایل روحانی به آغاز گفت وگوی مستقیم ایلات متحده آمریکا برای حل مشکلات دو طرف تفسیر کرده اند؛ چیزی که پیش از این محمد البرادعی رییس وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته بود.

از دیدگاه این منابع شورای عالی امنیت به ریاست رییس جمهور اقدام به سیاست گذاری، برنامه ریزی و تهیه استراتژی برای وزارت امورخارجه خواهد کرد تا مدیریت اجرایی امور را در اختیار آن قرار دهد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات