سیدکاظم وزیری هامانه وزیر نفت دولت نهم از جمله وزرایی بود که در دولت نهم و دهم شبانه برکنار می شد، او مخالف تفکر شیوه سرباز و ژنرال احمدی نژاد بود تا این مخالفتش بهانه ای باشد برای پیوستن به جمع اخراجی های دولت دهم.

  وزیری هامانه از جمله مدیرانی بود که به شایسته سالاری معتقد بود و انتصاب تحمیلی افراد را برنمی تافت کما اینکه قائم مقامی مرحوم علی کردان که به توصیه رئیس دولت صورت گرفته بود را نپذیرفت تا سرانجام برکنار شود.

وزیری هامانه در خصوص وزیر نفت کابینه یازدهم معتقد است که در این شرایط فقط بیژن زنگنه می تواند اوضاع نابسامان وزارت نفت را سامان ببخشد؛ او معتقد است که زنگنه می تواند تمام قد در برابر مشکلات عظیم نفتی ایستادگی کند.

متن کامل گفت و گو با مهندس سید کاظم وزیری هامانه، اولین وزیر نفت دولت احمدی نژاد که در سال ۸۶ نیز حکم برکناری اش صادر شد، در پی می آید:

* شما یکی از وزرایی بودید که در دولت آقای احمدی نژاد برکنار شدید. علت این برکناری چه بود؟ آیا ناگفته ای از این برکناری دارید؟

- مشکل اصلی من با آقای احمدی نژاد، دخالت ایشان در امور اجرایی صنعت نفت بود، علی الخصوص در مورد انتصاب معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه. در ابتدای امر که به عنوان وزیر انتخاب شدم قرار بر این بود معاونان را من انتخاب کنم و پس از تأیید ایشان انتصاب صورت گیرد و ایشان ممانعتی نکرد، اما بعد از مدتی به عهد خود پایبند نماند و دخالت ها نیز شروع شد.

من با تغییر مدیریتی در نفت مخالف نبودم اما با تغییر شتاب زده همچنان هم مخالفم. پس از انجام تغییرات در نفت بر اساس آنچه گفته شد متأسفانه ایشان برای تغییر مجدد مدیریت در نفت به شدت فشار می آوردند در حالی که من با توجه به افرادی که ایشان معرفی می کردند این امر را به صلاح کشور و صنعت نفت در آن شرایط نمی دانستم از جمله تغییر چند نفر از معاونین وزارت نفت و نیز معرفی مرحوم علی کردان که یکی از مهمترین دلایل برکناری من از کابینه نهم به حساب می آمد.

* علت اصلی اینکه احمدی نژاد پایبند به حرفش نبود چه بود؟

- احمدی نژاد علاقه عجیبی به اداره وزارتخانه نفت داشت، که حتی بعد از برکناری میرکاظمی حدود ۴۵ روز به عنوان سرپرست در این وزارتخانه فعالیت کرد ولی چون با قانون اساسی مغایرت داشت، علی آبادی را به عنوان سرپرست منصوب کرد. آقای احمدی نژاد حتی در یکی از مصاحبه ها هم اشاره کرد نفت مسئله حساسی است باید خودم اداره کنم.

* علت اصلی برکناری شما چه بود؟

- ایشان می خواست مدیرانی را که در رأس کار قرار می دهد از تمامی دستورات وی اطاعت کنند. احمدی نژاد اصلا فکر نمی کرد من آدم مستقلی باشم چند نفری را به مجلس معرفی کرد و وقتی رای اعتماد از مجلس نگرفت یکبار دیگر به من مراجعه کرد. از روی اجبار به خاطر شرایط کشور تن به این کار دادم، من انتخاب ایشان نبودم به دلیل شهرت و بدون حاشیه بودن من و اشرافی که بر روی صنعت پیچیده نفت داشتم، انتخاب شدم و خیلی زود هم جدال ما بر سر این موضوعات شروع شد.

*شما استعفا دادید یا احمدی نژاد شما را برکنار کرد؟

- خیر استعفا ندادم، استعفا برای کسی است که توانایی کاری را نداشته باشد، حتی به شخص رییس جمهور هم گفتم که شما طبق قانون اساسی اختیار عزل وزراء را دارید و می توانید برکنار کنید ولی من استعفا نمی دهم که احمدی نژاد گفت اگر حکم را نزنید پس برای وزارت نفت فکری خواهم کرد.

* بعد از برکناری جنابعالی عنوان شد که شما توسط جریان انحرافی برکنار شدید. در این باره توضیح دهید؟

-من اواخر مرداد ۸۶ برکنار شدم در آن زمان اصلا بحث جریانات انحرافی مطرح نبود. من در آن زمان اصلا یاد ندارم با اتاق افرادی که در حال حاضر معروف به جریانات انحرافی هستند ارتباط و یا گفتگویی داشته باشم. در جلسه هیئت دولت، احمدی نژاد عنوان کرد من مثل مربی تیم در فوتبال احساس کنم بازیکنم خسته شده او را تعویض می کنم، که من در همان جلسه اشاره کردم من نه خسته شدم و نه ناتوانم و الان که دو سالی در وزارت نفت هستم کوچکترین مکسی در بخش تامین انرژی داخلی و حتی خارجی و درآمد ارزی بوجود نیامده، شما انتظار دارید من تمام برنامه ها را به روش شما اجرا کنم در حالی که از روز اول قرار بر این بود شما سیاست ها را تعیین کنید و من هم با شناختی که دارم سیاست ها را اجرا کنم. امروز در سال ۹۲ می توانم ادعا کنم بخاطر پایمردی و دفاع از صنعت نفت و گذشت از صندلی وزارت، محبوبیت و مقبولیت من در بین کارکنان نفت و حتی بین مردم بالا رفت.

* عملکرد هشت ساله دولت احمدی نژاد را به صورت خلاصه چگونه ارزیابی می کنید؟

-چون من تجربه ام در نفت است می توانم عنوان کنم، صنعت نفت در دولت دهم بزرگترین آسیب را دید و به طور کلی در دوره احمدی نژاد به دلیل اینکه ۸ وزیر و سرپرست در نفت عوض شد، وزارت نفت ثبات خود را از دست داد. وزارتخانه ای که سالی یک مدیر عوض شود آیا می تواند عملکرد خوبی داشته باشد؟

البته تحریم ها هم در صنعت نفت نقش داشته است، ولی تغییر پیاپی و انتخاب مدیران بی تجربه که اصلا هیچ گونه فعالیت نفتی نداشتند و برکناری مدیران ارشد و باتجربه از اصلی ترین آسیب ها در این وزارتخانه که موتور متحرک کشور است، بود؛ روزی که از کابینه عزل شدم با صدای بلند در مراسم تودیع گفتم نفت را می خواهند شخم بزنند و اگر شخم بزنند چیز باقی نمی ماند متأسفانه کسی حرف من را باور نکرد.

* احمدی نژاد در این اواخر می گفت که باید پول نفت را از بودجه جدا کنیم آیا از اول ریاست جمهوری این مسئله در برنامه کاریش بود یا اینکه بعد از نابسامانی وزارتخانه تصمیم به این کار گرفت؟

- این یک شعار بود، چون بحث صندوق ذخیره ارزی مطرح شد که درآمد ارزی برود در صندوق برای توسعه کشور که از طرف رهبری و مجلس مورد موافقت قرار گرفت. وی در مقابل، این موضوع را مطرح کرد. در دو دولت احمدی نژاد سهم نفت در بودجه ها افزایش پیدا کرد. بنابراین این حرف یک شعار بود و ایشان با راه های مختلف سعی داشت ارقام و سهم نفت در بودجه را غیر نفتی نشان دهند که واقعیت نداشت.

* یکی از مباحثی که از سوی حامیان احمدی نژاد مطرح می شد این بود که شما وجود مافیای نفتی که رئیس جمهور وقت هم بر آن تاکید داشت، رد می کردید. این بحث چرا مطرح شد؟ آیا واقعا مافیای نفتی وجود دارد یا صرفا بهانه ای برای تخریب برخی شخصیت ها بود؟

-از روز اولی که مافیای نفت را مطرح کردند، واکنش نشان دادم و رد کردم، چون از اول نفت در دست انگلیسی ها بود بعد به دست آمریکایی ها افتاد و از اول انقلاب در جامعه این جو وجود داشت که نفت تافته جدا بافته است. احمدی نژاد راحت از این موضوع سوء استفاده کرد و آن چیزی که درون دل مردم بود به زبان آورد تا جلب آراء کند، همین امر باعث دلسردی خیلی از مدیران و معاونان نفتی شد و من به شدت مخالفت کردم و گفتم اگر مافیا هم باشد که هست در خارج از نفت است که می خواهند به نفت چنگ بیاندازند.

* واکنش احمدی نژاد با توجه به حرف هایی که زدید چه بود؟

-بحث خاصی با من نشد.

* شما در جایی گفتید که علت مخالفت تان با قائم مقامی مرحوم کردان در وزارت نفت، برای جلوگیری از شخم زدن در صنعت نفت بود. این شخم زدن به چه معنا بود؟ آیا می خواستند به اصطلاح مافیای نفتی زاییده ذهن خود را نابود کنند؟ قدری واضح تر توضیح دهید.

-اصلی ترین دلیل برکناری من مخالفت با حکم مرحوم کردان بود، مواردی که در مجلس درباره وی عنوان شد من زودتر فهمیده بودم و با توجه به بررسی هایی که انجام دادم صلاح نمی دانستم وی را به سمت قائم مقامی وزارتخانه مهم و حساس نفت در بیاورم. ایشان حتی یک ساعت در وزارتخانه نفت نبود و هیچگونه تجربه ای نداشت ولی احمدی نژاد اصرار داشت که این کار انجام شود، بعد از اینکه در مجموعه تغییراتی انجام شد، احمدی نژاد از من خواست معاونین و مدیران باتجربه و ارشد نفت را برکنار کنم و افراد معرفی شده و بی ارتباط با نفت را وارد این صنعت نمایم. خلاصه با مدیران بی تجربه و بی تخصص در صنعت نفت کاری جز شخم زدن انجام نمی گرفت و طبیعتاً صنعت پیچیده نفت با افراد غیر متخصص بروزی می افتاد که افتاده است!

*نظرتان درباره میزان موفقیت دولت دکتر روحانی چیست؟ آیا این دولت می تواند به وعده های داده شده جامه عمل بپوشاند؟

- تا به امروز همه چیز خوب بوده و ایشان هم فردی متعدل، فرهیخته، امتحان پس داده و از یاران انقلاب است، با ترکیب کابینه نشان می دهد دنبال اعتدال هستند و از افراد باتجربه استفاده می کنند و تمام سعی و تلاش خود را بر این دارد تا جامعه را از نابسامانی به سمت برنامه پیش ببرد، البته حرف و حدیث هایی هم هست که سن کابینه بالاست ولی این چنین نیست من معتقدم استفاده از افراد با تجربه در شرایط کنونی دلیل تعقل است چون فرصتی برای سعی و خطا نداریم. دکتر روحانی بزرگترین وعده اش اعتدال و تعامل است و کشور الان نیاز به تعامل با بیرون و اعتدال در داخل را دارد و با توجه به شناختی که از ایشان دارم اگر همین مسیر را ادامه دهند آرامش برمی گردد و کابینه ای که تشکیل داده است از این خلصت برخوردار است.

* با توجه به اینکه مهندس زنگنه رای اعتماد از مجلس گرفته است نظرتان در این باره چیست؟

-اعتقادم بر این است که انشاء ا… ایشان در این برهه زمانی می تواند وزارت نفت را از شرایط ناپایدار و اسف بار خارج کند و مشکل وزارتخانه را حل کند. مهندس زنگنه به دلیل اینکه سابقه مدیریتی دارند و با اشراف مناسب بر صنعت انرژی کشور (۸ سال در نفت و ۸ سال در نیرو) ، با تجربه مفید در داخل و ارتباط خوب با کشورهای غربی و اوپک انشاء ا… نفت را به ریل خود بر می گردانند. از طرفی مدیران با تجربه در نفت نیز از فعالیت مجدد با آقای مهندس زنگنه استقبال خواهند کرد. امیدوارم ایشان با انتخاب های درست و مناسب و بکارگیری مدیران کار بلد نفتی و مجرب، کارایی در صنعت نفت را به حداکثر برسانند.

* آقای زنگنه وعده داده اند در اولین فرصت تولید نفت را به میزان سال ۸۴ برسانند نظر شما چیست؟

-به نظر من یک اشتباه اساسی در این مورد وجود دارد چون پس از ایشان در زمان ترک وزارت بنده و آقای نوذری، میزان تولید نفت علاوه بر جبران افت طبیعی از میزان تولید در سال ۸۴ بیشتر بود و تولید در سال ۸۴ یک رکورد نبود. تولید حداقل ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یافته بود که این علاوه بر جبران سالی ۲۰۰ هزار بشکه افت طبیعی تولید بود و در سال های بعد که نتوانستند افت تولید را جبران کنند تولید کاهش پیدا کرد حالا ایشان باید تولید را به بالای ۴۲۵۰ هزار بشکه برساند تا رکورد قبلی به دست آید و برنامه هم رقم ۵ میلیون بشکه را پیش بینی کرده است. این امر به سادگی میسر نخواهد بود.

* آیا از شما برای همکاری با دولت یازدهم دعوت بعمل آمده است؟

-من بازنشته ام و دلیلی ندارد که پیشنهادی به من شود ولی به آقای مهندس زنگنه قول دادم هر کاری از دستم بر آید انجام بدهم، به دلیل اینکه سرباز انقلاب و عضوی از خانواده صنعت نفت کشور هستم ولی دنبال پست یا شغلی برای خودم نیستم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات