روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی

روحانی خاطرنشان کرد: ما رقم ۱۵۰ هزار میلیاردی را به مجلس دادیم که اگر این تصویب شود یعنی ۶۰ هزار میلیارد بازهم کمتر از آنچه قبلا اعلام شده است، بود لذا بودجه باید حتما اصلاح شود.

به گزارش افکارنیوز ، رئیس جمهور تأکید کرد: اگر تنها رکود باشد، با سیاست انبساطی می توانیم به جنگ رکود برویم و وقتی فقط تورم باشد، با سیاست انقباضی می توان تورم را مهار کرد، ولی وقتی هر دو هست، کار بسیار سخت است.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با حضور در گفت و گوی زنده تلویزیونی شبکه یک سیما اظهار داشت: قبل از هر چیز به ملت بزرگ ایران از زن و مرد، پر و جوان، همه اقوام، اقلیت ها، روستانشین ها، شهری ها و همه آنهایی که الان کنار تلویزیون برنامه را تماشا می کنند، سلام عرض می کنم و به همه آنها درود می فرستم و هفته کرامت، میلاد کریمه اهل بیت علیه السلام و میلاد امام هشتم که در پیش رو داریم را تبریک عرض می کنم.

وی افزود: به همه جانباختگان در حادثه بسیار تاسف آور دیشب که عده ای در این حادثه کشته و مجروح شدند و به همه خانواده های عزادار تسلیت می گویم و برای همه جراحت دیدگان آرزوی سلامتی و بهبود می کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت در زمینه این حادثه به وظیفه خود عمل خواهد کرد. دستورات موکدی به وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داده شده که در زمینه این حادثه بررسی کنند؛ بیشتر برای اینکه شاهد چنین حوادثی در آینده نباشیم، به وزیر بهداشت و درمان هم دستور داده شده که در زمینه رسیدگی به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس جمهور همچنین ادامه داد: دولت هفته های اولیه کار و فعالیت خود را می گذراند. خدا را شاکرو شکر گذاریم که در این هفته های گذشته تلاش شده اقدامات و وظایفی که بر عهده دولت بوده، عمل شود. وزرا به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند، رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد و به حمدالله ۳ هفته کاری از کار این دولت گذشته و امشب خوشحالم که به یکی از وعده هایی که به آن تاکید می کردم، عمل می کنم و آن گزارش دهی به مردم عزیز و بزرگوار کشورمان است.

روحانی خاطرنشان کرد: این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش برمبنای تبلیغات نیست، بلکه گزارشش برمبنای واقعیت ها و تشریح واقعیت از تلخ و شیرین است.

وی در خصوص هدفش از ازائه این گزارش ها گفت: هدف این است که کشور مال مردم است و دولت خادم مردم است. خادم باید در برابر اربابان خودش در هر قسمتی گزارش دهد، البته گزار ش دهی ما در بخش های مختلف است. دولت سخنگو دارد و بخشی از مطالب از این طریق برای مردم بیان می شود. بخشی اقدامات از طریق دستگاه های مربوطه و مسئولان تبیین می شود و بخشی از گزارش ها توسط رئیس جمهور به صورت نوبه ای خدمت مردم تقدیم می شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما معتقدیم باید مردم بدانند آنچه میگذرد و آنچه عمل می کنیم و انتظار داریم مردم اظهارنظر و نقد، انتقاد و نصیحت کنند. این دولت خدمتگزار از آن آنهاست و لذا از صاحبان اصلی کشور که مردم هستند، دولت توقع دارد ضمن حمایت و یاری، دولت را در مسیری که خواسته آنهاست و درک می کنند، هدایت کنند.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات صورت گرفته در سه هفته گذشته شما را راضی کرده است، گفت: قضاوت درباره اقدامات سه هفته گذشته با مردم است. تلاشمان بر این است که همه توانمان را برای خدمت به کار بگیریم. امیدواریم خدمتمان مقبول خدا و مردم باشد و بنده و همکارانمان بتوانیم رضایت مردم را در شرایط بسیار سخت امروز کشور جمع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما و همکارانتان ارزیابی از وضعیت کشور دارید، اظهار داشت: ما در ۳ بخش مطالعاتی انجام دادیم. یک بخش گروه کاری در همان دوران رقابت های انتخاباتی، ارزیابی و برنامه ریزی از وضعیت کشور انجام می دادند که محصول کار آنها برنامه دولت تدبیر و امید بود که در اختیار مردم قرار گرفت. وعده ها برمبنای ارزیابی ها، نظر، خواست و مطالبه مردم بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: بخش دوم پس از اعلام نتیجه آرا بود که رئیس جمهور منتخب لازم می دید، گروه کارهای جدیدی تشکیل شود و در بخش های مختلف پنج گروه کاری کار بسیار وسیعی را شروع کردند. در حوزه های سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی و فرهنگی و امنیتی و… ؛ همه بخش ها مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه بسیار ارزشمندی توسط عزیزان تدوین شد.

روحانی تصریح کرد: بخش سوم بعد از تشکیل دولت بود که همه وزرا کار را شروع کردند و محصول کار آنها به تدریج دست ما می رسید. یکی از وعده های من این بود که در ۱۰۰ روز اول به طور دقیق کشور را آنچنان که تحویل گرفتیم، به مردم گزارش بدهیم.

وی اضافه کرد: در همه ارزیابی ها مشکلات اساسی را عمدتاً در دو بخش دیدیم و می بینیم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اقتصاد کشور کشور در شرایط رکود تورمی است. دلیلش آن است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار اعلام می کنند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ منفی بوده است البته بانک مرکزی رقمی را اعلام کرده و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کردند ولی هر دو رقم را به صورت منفی اعلام کرده اند. آنچه مرکز آمار برای سال ۹۱ اعلام کرده منفی ۵.۴ است و بانک مرکزی ۶ ماهه اول را بدون نفت منهای ۲.۲ است البته با نفت بیشتر م شود. ما فکر می کنیم رقم بانک مرکزی به مرکز آمار نزدیک باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه گفت وگوی زنده تلویزیونی تورم نقطه به نقطه را حدود ۴۴ درصد دانست و گفت: تورم سالانه ما در پایان مرداد ۳۹ درصد است و این رقم نشان می دهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرایط ویژه ای قرار دارد.

وی افزود: وقتی شرایط این است، کار بسیار سخت می شود. اگر تنها رکود باشد، با سیاست انبساطی می توانیم به جنگ رکود برویم و وقتی فقط تورم باشد، با سیاست انقباضی می توان تورم را مهار کرد، ولی وقتی هر دو هست، کار بسیار سخت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته این به معنای عدم امیدواری دولت به آینده و نداشتن راه حل نیست، اظهار داشت: هم به دنبال راه حل بلند مدت هستیم و هم کوتا ه مدت. دولت در بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده و می دهد. دولت برای اقدامات فوری خود برنامه ریزی کرده و به نتایجی رسیده که بخشی از آن را امشب برای مردم شرح می دهم.

روحانی با اشاره به اینکه بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی اینکه ۸ برابر شده است، افزود: در حالی که قیمت اجناس در این مدت ۵ برابر شده، یعنی پیشی گرفتن هزینه دولت حتی بیش از قیمت اجناس و کالاها. این یعنی دولت در زمینه انبساط بودجه قدم هایی را برداشته که خودبخود با مشکلاتی مواجه می شود.

وی اضافه کرد: در گذشته با این رقم ۸ برابر نمی شد از مردم مالیات گرفته شود لذا تکیه اصلی بر درآمد نفت بود. وقتی نفت به خاطر تحریم دچار مشکل شد، یا باید مالیات را افزایش دهیم که بسیار سخت است، یا باید خدمات را تقلیل دهیم، یعنی در آموزش و بهداشت و مسائل اجتماعی و امنیت و دفاع و… که این هم شدنی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: لذا اولین بررسی دولت این بود که بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی آیا اکنون عملی است؟ سوال اول ما ابتدا از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بود. گزارشی که در دولت قبل به من دادند، گفتند این بودجه در خوشبینانه ترین شرایط ۱۳۰ هزار میلیاردش محقق می شود، یعنی ۸۰ هزار میلیاردش محقق نمی شود.

روحانی با بیان این مطلب که در شروع کار دولت، معاونت برنامه ریزی مجددا بررسی کرد و به این نتیجه رسید که امکان تحقق همین ۱۳۰ هزار میلیارد است، اظهار داشت: برای مبارزه با رکود و در زمینه برنامه های عمرانی، موارد جدیدی به عنوان منابع جدید پیش بینی شده که در لایحه تقدیم مجلس شد.

وی خاطرنشان کرد: ما رقم ۱۵۰ هزار میلیاردی را به مجلس دادیم که اگر این تصویب شود یعنی ۶۰ هزار میلیارد بازهم کمتر از آنچه قبلا اعلام شده است، بود لذا بودجه باید حتما اصلاح شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: این اولین قدم شفاف سازی هست که دولت به مردم قول داده بود. این دولت دولت راستگویان است و همه واقعیت ها را برای مردم توضیح خواهد داد. چه واقعیت هایی که خوشحال کننده باشد و چه آنها که خیلی مردم را خوشحال نکند.

روحانی با بیان اینکه در شرایط رکود تورمی راه حل های اساسی، میان مدت و بلند مدت است، یادآور شد: برنامه اصلی باید در بودجه ۹۳ آغاز شود. از الان به وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت اعلام شده که ظرف ۶ ماه برنامه های میان و بلند مدت را برای مبارزه با رکود و تورم تهیه و به دولت ارائه کنند.

روحانی تاکید کرد: اما در عین حال اقدامات کوتاه مدت داریم که شروع می کنیم و از همین هفته نیز آن را آغاز کردیم، البته نیاز به حضور و حمایت و مشارکت مردم داریم و بدون حضور و تلاش مردم مشکلات قابل حل نخواهد بود اما با تلاش مردم و اتکا به خداوند همه مشکلات زود یا دیر قابل حل خواهد بود و باید مشکلات را به حل و فصل برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: من در هفته دولت، به مردم اعلام کردم که در اولین جلسه دولت از دولت و ستاد اقتصادی دولت خواهم خواست که ظرف ۱۵ روز طرحی را به دولت ارائه کنند که در آن موانع اصلی رونق اقتصادی مشخص و اعلام شود و راه حل های کوتاه مدت نیز در آن ارائه شود که اسم آن را باید گذاشت" طرح رونق اقتصادی برای کوتاه مدت" چرا که برای بلند مدت برنامه دیگری داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دقیقا در ۱۵ روز و در روز یکشنبه این هفته طرح ستاد اقتصادی دولت که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته بود، در جلسه هیئت وزیران مطرح شد، افزود: این طرح در ۲۵ بند به صورت عمومی، ۹ بند ویژه بانک مرکزی و یک بند هم برای پایش است که وزارت اقتصاد و دارایی ماهی یکبار به هیئت وزیران گزارش بدهد.

روحانی اضافه کرد: من در برنامه امشب چند مورد آن را برای مردم توضیح می دهم. اساس این کار روانسازی تولید، اشتغال زایی، کاهش تشریفات اداری است.

وی با اشاره به اینکه ما دو تحریم داریم، گفت: یکی تحریم خارجی و یکی داخلی. مثلاً برای کسی که می خواهد برای تولید مواد اولیه یا ماشین آلات بخرد و وارد کند، در سال های اخیر دلار ۱۰۰۰ تومانی ۳ برابر شد لذا تولید کننده باید نقدینگی اش ۳ برابر می شد، ضمن اینکه به خاطر معضلاتی که در کشور بود و عدم قطعیت اقتصاد، بانک ها نگران بودند.

رئیس جمهور تاکید کرد: قبلا برای گشایش ال سی ۱۰ درصد قیمت کالا را می گذاشت و ال سی گشایش می شد ولی بخاطر التهابات و مشکلاتی که بوجود آمد، این رقم تا ۱۳۰ درصد رفت و بعضی موارد را رئیس بانک مرکزی گفت که به ۱۳۵ درصد افزایش یافته است. این مانع بزرگی برای تولید شد چون این مقدار نقدینگی را تولیدکنندگان آنهم با رقم دلار فعلی ندارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات