رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از انقلاب در همه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراط و تفریط داشته ایم که این گذشته باید اصلاح شود و حتی در مسیر آینده نیز با تابلوی اعتدال اشتباه نکنیم.

  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و دومین گردهمایی سراسر ائمه جمعه کشور در سخنانی اظهار داشت: ائمه جمعه نقش تاثیرگذاری در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه دارند. البته باید برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ عمومی در کشور در حال حاضر اشکالات متعددی وجود دارد که یکی از موارد آنها غیبت کردن، خلاف کردن و اینگونه موارد است که نباید این مسائل در جامعه اسلامی وجود داشته باشد. ائمه جمعه نقش موثری در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی ایفا می کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است فرهنگ عمومی جامعه است که ائمه جمعه می توانند با سخن نافذ خود در مخاطب تاثیرگذاشته و به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی کمک کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مظاهر فرهنگ عمومی در جامعه را مصرف بالای انرژی در کشور دانست و گفت: در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما از متوسط جهانی یک و نیم برابر بالاتر است. باید متوسط مصرف انرژی در کشور ما که به سمت توسعه و تعالی در حرکت هستیم پایین باشد.

وی افزود: مسئله انرژی یکی از موارد پرهزینه برای کشور است.

رئیس مجلس ادامه داد: رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی نیز یکی از مظاهر فرهنگ عمومی است که نیاز به اصلاح دارد. البته بنده معتقدم که برای ارتقاء فرهنگ عمومی سرمایه گذاری شود.

لاریجانی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال یکی از ائمه جمعه در مورد بودجه مصلی ها، گفت: بنده معتقدم که این مورد در بودجه امسال از قلم افتاده است که در بودجه ۹۳ آن را اضافه می کنیم. البته آقای تقوی باید هنگام تصویب لایحه بودجه نامه ای بنویسد که حواس ما در مجلس از این موضوع پرت نشود.

در بخش دیگری از جلسه امروز یکی از حضار با انتقاد از رابطه نمایندگان مجلس با ائمه جماعات در شهرستان ها گفت: رابطه نمایندگان با مسئولان اجرایی قانون و مقررات دارد. نمایندگان وظایف و جایگاه خودشان را دارند. هر کس با قانون کار کند مشکلی بوجود نمی آید.

رئیس مجلس در همین زمینه افزود: البته اگر مواردی مبنی بر این وجود داشته باشد که نمایندگان برخورد نامناسبی با ائمه جماعات دارند، به آنها تذکر می دهیم. البته گاهی در برخی موارد اختلاف سلایقی پیش می آید.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بدحجابی در کشور اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با بدحجابی شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی را تصویب کرده که باید اجرا شود. البته در گذشته برای اجرای آن مشکلاتی وجود داشت که باید در آینده برطرف شود.

وی در ادامه افزود: تعامل مجلس به عنوان یک نهاد قانونگذار با ستاد ائمه جمعه یک رابطه نزدیک است که البته این نوع رابطه لازم بوده است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمتر از مسائل شخصی به یک نگاه تمام و جامع برای حل مسائل کشور نیاز داریم که حتما همکاری ائمه جمعه و کلیت حاکمیت کشور از جمله مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه با یکدیگر می توانند این کار را انجام دهند.

لاریجانی افزود: نقش ائمه جمعه در هدایت کشور بسیار پراهمیت است.

وی خطاب به ائمه جماعات سراسر کشور که در این نشست حضور داشتند گفت: شما در جایگاهی قرار دارید که همه مومنین و هم مسئولین کشور برای اداره امور و زندگی روزمره خود به شما نیاز دارند. هر انتخاباتی که در کشور صورت می گیرد، انقلاب صورت نمی گیرد، بلکه باعث گردش نیروها می شود که همه باید به این نکته توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: ائمه جمعه باید اوضاع را با کمک مسئولین سامان دهند و مسئولین نیز باید به ائمه جمعه نگاه هدایتی داشته باشند، لذا رابطه مجلس با ائمه جمعه با چنین پایه ای شکل گرفته که ما به آن افتخار می کنیم.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید با کمک همه بخش ها از جمله رادیو تلویزیون و دستگاه های مختلف و از جمله ائمه جمعه مطرح و ایجاد شود، سبک زندگی است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: سبک زندگی با دستور شکل نمی گیرد، بلکه نیازمند کار اجتماعی وسیع است و نیاز به مداومت دارد تا اهدافش مشخص شود. بنابراین نقش ائمه جمعه در تدوین طراحی سبک زندگی بسیار پراهمیت است.

رئیس مجلس ادامه داد: الگو و طریق مفاهیم نزدیک به یکدیگر هستند که البته در همه دوره ها به این موضوع توجه شده است.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای بی ریشه به موضوع سبک زندگی توجهی ندارند، گفت: در برخی کشورها شاهدیم که نسبت به سبک زندگی لااُبالی هستند و برای آنها تفاوتی ندارد. این کشورها دچار سقوط می شوند و به تدریج هویتشان را از دست خواهند داد.

وی تاکید کرد: امروزه رسانه های گروهی و ارتباطات مرزها را از بین برده اند که توجه به سبک زندگی برای کشورهایی که نقش ریشه داری در تاریخ داشته اند، بیش از گذشته دارای اهمیت است.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: مقصود از سبک زندگی این است که انسان ها باید راه و روشی برای خود داشته باشند و در نهاد سرشت آنها این راه و روش شکل گرفته باشد اما این امر یک امر صرفا نظری نیست. قابلیت رویت و عملی بودن سبک زندگی در این امر بسیار مهم است.

لاریجانی تصریح کرد: برای کشور ما که ریشه های دینی در آن عمیق است و در حکومت نیز که حکومت مردم سالاری وجود دارد، باید به سبک زندگی بیش از سایر کشورها توجه کنیم. سبک زندگی باید با ناظر بودن آن همراه باشد.

وی در همین زمینه ادامه داد: با تکیه بر طریقه رفتارهای انسان ها در روش های زندگی خانوادگی، سبک زندگی شکل می گیرد. البته این موضوع هم باید در سطح زندگی اجتماعی و هم در زندگی فردی توام باشد. البته حضرت علی (ع) در فرازی از نهج البلاغه کارکردی برای سبک زندگی تعریف کرده است. فرمایشات ایشان نشان می دهد که در مسئله سبک زندگی با قابلیت عمومی شدن مواجه هستیم. سبک زندگی باید قابلیت تسری به کل جامعه را داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: در سبک زندگی باید وضعی را در نظر بگیریم که با کلیات اجتماعی امروز جامعه سازگار باشد.

لاریجانی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که هر سبکی که در طراحی آن بر روی مسائل روز جامعه تمرکز شده باشد، امری پایدار است که می تواند سبک زندگی نیز به همین گونه طراحی شود.

وی ادامه داد: اگر سبک زندگی سبکی باشد که همه جانبه نباشد، نمی توان واژه سبک را برای آن به کار برد. اگر درک عمیقی در پس سبک زندگی وجود دارد، باید پس از متجلی شدن خیلی روان و قابل لمس اجرا شود.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه سبک زندگی متاثر از یک فرهنگ است که برای پیاده شدن باید فراگیر بوده و با متد جامعه هم خوانی داشته باشد، به برخی از ویژگی های سبک زندگی اشاره کرد و افزود: وقتی در حوزه سبک زندگی در مورد طریقه اجرای آن صحبت می کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که حلقه واسطه ای بین اندیشه و عمل است. سبک زندگی یک امر نظری محض و یا حتی یک امر عملیاتی محض نیست. هر سبکی باید برای جامعه ملموس باشد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد.

لاریجانی افزود: در سبک زندگی باید به جلوه های زیبایی توجه شود. هر گاه در زندگی چیزی ما را جذب می کند، به دلیل زیبایی های آن است. باید در سبک زندگی به زیبایی توجه داشته باشیم تا اهداف آن محقق شده و گیرایی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جامع بودن سبک زندگی اشاره کرد و افزود: سبک زندگی باید تمامی ابعاد فردی و اجتماعی حتی از کوچکترین مسائل را شامل شود. البته این موضوع چه در حوزه سیاست و چه در حوزه اقتصاد و یا چه در حوزه روابط با خانواده و اجتماع معنی می شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه سبک زندگی باید منعطف باشد، گفت: ما در شرایط ایستایی در دنیا زندگی نمی کنیم. نمی توانیم برای سبک زندگی متد ۱۰۰ سال پیش را پیاده کنیم. سبک زندگی باید دارای انعطاف باشد.

لاریجانی در همین زمینه افزود: کسانی که مسئولیت اختراع سبک زندگی را برعهده دارند، باید به شرایط امروز تسلط داشته باشند. البته مبلغان نیز باید دارای همین ویژگی ها باشند و شرایط جامعه را بشناسند تا بتوانند با جامعه ارتباط برقرار کنند. بنده معتقدم که جامعه امروز ما جامعه ای پویاست و سبک زندگی نیز باید بر اساس همین پویایی پایه ریزی شود.

وی ادامه داد: سبک زندگی باید به جامعه الگو دهد و افراد را هدایت کند، اما سبک زندگی صرفا نظری نیست و دارای مبانی است که باید مبانی آن در طراحی اولیه دقت کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: هیچ سبک زندگی در دنیا وجود ندارد که متاثر از فلسفه حیات نباشد. جوامعی که تلاش می کنند دین را عرضه کنند، فلسفه ای برای سبک زندگی قائل هستند که در آثار بسیاری از فیلسوفان که در غرب و شرق بر روی آن تحقیق کرده اند به این موضوع توجه کرده اند. خط کشی کردن برای زندگی بشر با نگاه سطحی و روزآمد امکان پذیر نیست.

لاریجانی افزود: ما که دارای جامعه اسلامی هستیم، قطعا باید به فلسفه زندگی توجه داشته باشیم.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش گفت که در دوران مشروطه و پس از آن سبک زندگی در کشور ما مارکسیستی و غرب گرایی شده که در زندگی تاثیرگذاشته است. اگر ما در سبک زندگی در شرایط امروز به صحنه نگاه کنیم، شرایط ممزوجی می بینیم. برخی از سبک ها متاثر از زندگی اسلامی است و برخی هم با شرایط مدرنیته در جامعه امروز تغییر کرده است.

وی در ادامه اظهارداشت: اگر می خواهیم سبک زندگی اسلامی را تعریف کنیم، باید به حیات اسلامی توجه داشته باشیم. وقتی از فلسفه حیات صحبت می کنیم باید مادی و معنوی بودن آن را تعریف کنیم. ائمه جمعه نقش بسزایی در ایجاد سبک زندگی و همین طور گسترش کرامت انسانی بر اساس این سبک ایفا می کنند. در سبک زندگی باید به فلسفه حیات توجه کامل داشته باشیم.

لاریجانی در ادامه خاطر نشان کرد: در سبک زندگی متعارف جامعه را باید مبنا قرار دهیم. در این نوع سبک هدف ما انسان متعالی و آرمانی نیست.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید سبک زندگی معتدل باشد، گفت: البته ما باید در اینجا از اعتدال برداشت درستی داشته باشیم. وقتی در مورد اعتدال صحبت می کنیم، باید تعریف ایجابی از آن ارائه دهیم. نمی توانیم بگوییم اعتدال فقط افراط و تفریط نیست. باید اعتدال تعریف درستی داشته باشد.

وی افزود: باید تفکر اسلامی و در تعریف اعتدال به این نکته توجه کنیم که ما چند ارزشی هستیم. اعتدال یعنی اینکه ارزش ها با هم و در کنار یکدیگر رشد کنند، نه اینکه یکی از این ارزش ها رشد کند و بقیه نادیده گرفته شود. باید ارزش ها متوازن رشد کند که اگر این امر محقق شد، اعتدال صورت گرفته است.

لاریجانی تاکید کرد: جامعه زنده و پویا از نظر اسلام یعنی اینکه ارزش های مختلف در آن وجود داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: اگر در سبک زندگی از اعتدال صحبت می کنیم، منظور این است که ارزش های اسلامی چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی به طور متوازن رشد کند. سبک زندگی باید همه افراد را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری مواردی از موضوعاتی که مربوط به سبک زندگی اسلامی است را برشمرده اند که باید به آن توجه کرد.

لاریجانی تاکید کرد: در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن و داشتن سیاست خارجی ایدئولوژیک را مسخره می کردند که این درست نیست.

رئیس مجلس اضافه کرد: انسان نباید در زندگی شخصی تحولات هرهری مسلکی داشته باشد، زیرا انسان با شخصیت اینگونه نیست. جامعه ای که هیچ مسلکی نداشته باشد مترادف هرهری مسلکی در جامعه است. متن زندگی انسان باید طوری باشد که قاعده مند و با روش زندگی کند. شهید مطهری در مقاطع مختلف و در آثارش همواره به این نکته توجه کرده است. جامعه ای که می خواهد سرفراز باشد باید مسلکی باشد.

وی اضافه کرد: البته پس از انقلاب داشتن سبک برای افراد به خصوص در دانشگاه ها رشد کرده، به طوری که ما در دانشگاه ها می بینیم که بسیاری از جوانان و افراد مسلکی هستند و اعتراضاتی نسبت به مسائل جامعه دارند.

لاریجانی با بیان اینکه روحیه مجاهدت در انقلاب اسلامی احیاء شده است، گفت: امام خمینی (ره) مسلکی زیستن واقعی در زندگی را به ما آموخت که باید آن را حفظ کنیم. داشتن مسلک و روش در زندگی نباید با شعار تغییر کند. البته این چیزی نیست که با انتخابات عوض شود. باید نسبت به مسلکی بودن حساس باشیم.

رئیس مجلس ادامه داد: این نکته باید در جامعه رواج داشته باشد که انسان موفق انسان مسلکی است.

وی افزود: پس از انقلاب در همه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراط و تفریط داشته ایم که این گذشته باید اصلاح شود و حتی در مسیر آینده نیز با تابلوی اعتدال اشتباه نکنیم و مسیر را درست حرکت کنیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سلامت فردی و اجتماعی یک امر جدا از هم نیست.

لاریجانی در ادامه سخنانش به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در جامعه اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که نوع شهرسازی در شادابی جامعه تاثیرگذار است. باید به اسلامی بودن شهرسازی توجه داشت. برخی شهرسازی ها هیچ ویژگی از اسلامی بودن ندارد.

رئیس مجلس در همین زمینه افزود: مسکن مهر طرح خوبی بود، اما به دلیل اینکه مسجد و مصلی برای اقامه نماز در آنها در نظر گرفته نشده، با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی فاصله دارد.

وی اضافه کرد: انسان وارسته با جامعه وارسته مرتبط است. اگر در جامعه وارستگی نداشته باشیم، نباید انتظار داشته باشیم که انسان ها وارسته شوند. وظایف دولت و حکومت این است که فضای جامعه را برای وارستگی انسان ها فراهم کنند.

لاریجانی در ادامه به بودجه های متعددی که برای تبیین مسائل فرهنگی و سبک زندگی اسلامی در مجلس به حوزه های علمیه و ستاد ائمه جمعه اختصاص داده شده اشاره کرد و گفت: بودجه های بسیاری در مجلس برای تبیین مسائل فرهنگی و گسترش سبک زندگی اسلامی به مراکز و نهادهای دینی و علمی اختصاص داده شده است. البته کافی نیست و باید حمایت ها بیشتر شود.

تکمیل می شود…
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات