بیشترین میزان دریافت هدیه در جهان متعلق به چه کشوری است؟

هیلاری کلینتون تنها در یک مورد جواهری به ارزش نیم میلیون دلار از ملک عبدالله پادشاه عربستان دریافت کرده است، این درحالی است که گران ترین هدیه باراک اوباما ساعت مچی ساخته شده از طلا بوده که از وزیر دفاع عربستان به وی اهدا کرده و ارزش آن ۱۶۵۰۰ دلار برآورد شده است.

گروه سیاسی - جنجال پیش آمده بر سر هدیه هایی که مهمانان خارجی کشورهای مختلف برای محمود احمدی نژاد در طی دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش می آوردند، هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و تمام نگاه ها به ساختمان لادن دوخته شده که ببینند سرانجام سرنوشت ۲۲۸۳ قلم هدیه ای که احمدی نژاد طی این هشت سال گرفته است چه می شود.

به گزارش افکارنیوز ؛ در ایران قانون متقن و واضحی برای سرنوشت و مالکیت هدیه هایی که برای روسای جمهور آورده می شود وجود ندارد. البته در هیچ کشوری هم هدیه گرفتن و هدیه دادن بر اساس قانون برای روسای جمهور ممنوع اعلام نمی شود با این حال عرف به وجود آمده بر این است که به دلیل بالا بودن تعداد و میزان ارزش این هدیه ها، سران کشور با برپایی موزه هایی این هدیه ها را به رسم یادبود برای آیندگان نگه می دارند.

محمود احمدی نژاد با این حال از همان ابتدا مانند تمام تغییراتی که در عرف و ساختار ها ایجاد کرد، عرف موجود در خصوص هدیه های ریاست جمهوری را نیز شکست و اعلام کرد این هدیه ها را برای انجام اقدامات خیریه به حراج می گذارد. این روز ها که بیشتر از هر زمانی بحث پول و منابع مالی برای دانشگاه ایرانیان و تشکیل جلسات ساختمان لادن و احتمالا برنامه ریزی یاران احمدی نژاد برای بازگرداندن او به عرصه قدرت در رسانه ها مطرح است، شایعاتی نیز مبنی بر اینکه قرار است هدایای باقی مانده نیز برای تامین هزینه دانشگاه ایرانیان به حراج گذاشته شود مطرح می شود.

هر چه باشد تعداد این هدایا و همچنین ارزش مالی آن ها به قدری هست که افکار عمومی را وادارد از رسانه ها بخواهند پیگیر این ماجرا بوده و از مسئولان بپرسند آیا استفاده شخصی و یا فروش این هدیه ها قانونی است یا نه. قانون اما در این زمینه حرفی می زند و عرف چیز دیگری می گوید. بر اساس قانون، که ریس جمهور پیشین نیز همین را مطرح می کند، این هدیه ها متعلق به محمود احمدی نژاد است و می تواند آن ها را به حراج بگذارد و به عنوان بیت المال مطرح نیستند اما عرف و رویه معمول این بوده که این هدیه ها برچسب اموال و دارایی نهاد ریاست جمهوری را می خورند و برای تشکیل موزه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپرده می شوند.

بر همین اساس نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی موزه ای را در زادگاه خود ایجاد کرد و هدیه ها را برای نمایش در آنجا قرار داد و سید محمد خاتمی نیزاین هدایا را در موزه سعد آباد قرار داد. احمدی نژاد اما بیشتر از اینکه به فکر موزه باشد، به فکر استفاده از این هدایا در راه اهداف بعدی است.

کشوری که دریافت هدیه توسط رییس جمهورش ممنوع است


اما در دیگر کشور ها چه اقداماتی در این زمینه انجام می دهند و معمولا روسای جمهور با هدیه های دریافتی چه می کنند؟ منابع زیادی در خصوص اینکه هر کشور چه قانونی برای دریافت هدیه دارد در دست نیست اما بر اساس عرف دیپلماتیک این درست نیست که رهبر و یا رییس جمهور کشوری هدایایی را که رهبران و روسای جمهوری سایر کشور ها به رسم ادب و احترام برای او می آورند قبول نکند. حتی در ایالات متحده نیز که بر اساس قانون دریافت هدیه از سوی روسای جمهور ممنوع است، کنگره با مصوبه ای به نوعی این قانون را دور زده و توانسته به روسای جمهور این اجازه را بدهد که عرف دیپلماتیک را رعایت کرده و از دیگر رهبران دنیا هدیه دریافت کنند.

بر اساس بخش نهم ماده یک قانون اساسی ایالات متحده، دریافت هدیه از مقامات خارجی توسط تمام دولتمردان ایالات متحده، بدون موافقت کنگره ممنوع است. دریافت هدیه از مقامات خارجی توسط کارمندان فدرال و رییس جمهور ایالات متحده تا حد زیادی تحت نظر قانون «هدایای خارجی و تزئینات» سال ۱۹۶۶ و قانون بعدی آن در سال ۱۹۷۷ انجام می گیرد.

کنگره در این دو قانون به کارمندان فدرال اجازه داده است که هدایایی که از رهبران خارجی را دریافت می کنند را، به شرط آنکه ارزش این هدیه از مقدار تعیین شده توسط «اداره خدمات عمومی» تجاوز نکند، نزد خود نگهدارند. هدایای رسمی خارجی که ارزشی بالا تر از میزان ارزش تعین شده توسط این اداره را داشته باشد به عنوان هدیه دولت ها به ملت امریکا تلقی شده که اگر فرد بخواهد هدیه را نزد خود نگهدارد باید آن را بر اساس ارزشی که دارد، از این اداره خریداری کند. در عین حال «واحد هدایای کاخ سفید» نیز هدایای دریافت شده توسط رییس جمهور و بانوی اول را در نزد خود حفظ نمی کند و این قانون برای هدایای رییس جمهور نیز صدق می کند.
هدایایی که رییس جمهور و بانوی اول از هدیه دهندگان داخلی یعنی امریکایی دریافت می کنند، هدایایی به حساب می آید که به شخص آن ها اعطا شده و نیازی نیست که برای نگهداری از این هدایا آن ها را از اداره تعیین شده خریداری کنند و در واقع جزء دارایی های شخصی رییس جمهور به حساب می آید.

بر اساس همین قانون است که دریافت هدیه خوراکی و یا عطر به دلیل حفاظت از جان رییس جمهور و بانوی اول ممنوع است و سالانه نیز لیستی از هدایای دریافت شده توسط این دو در نشریات به چاپ می رسد تا مردم آمریکا با هدایایی که رهبران کشورهای خارجی برای رهبر کشورشان آورده اند آشنا شوند. با این حال اگر رییس جمهور مایل باشد هدایای خارجی را نزد خود نگهدادر علاوه بر اینکه باید هدیه را از اداره خدمات عمومی خریداری کنند، بلکه باید مالیات این خرید را نیز بپردازند.

هدایایی که متعلق به گیرنده نیست


با این همه قانون سختگیرانه، رییس جمهور با هدایایی که خودش از آن ها نگهداری نمی کند، چه می کند؟ بیشتر هدایای خارجی که رییس جمهور و یا بانوی اول آن ها را در نزد خود نگه نمی دارند، توسط واحد هدایا به بایگانی ملی فرستاده می شوند تا به بخشی از کلکسیون «موزه کتابخانه ریاست جمهوری» تبدیل شود. میزان هدایایی که رییس جمهور می تواند برای خود نگه دارد چقدر است؟ در دولت ریگان، حداکثر میزان هدایایی که رییس جمهور می توانست برای خود نگه دارد سالیانه ۱۰۰ تا ۱۸۰ دلار بود و این مبلغ با گذشت هر سال با توجه به ارزش پول ملی بالا تر می رود.

قانون وضع شده برای هدایای ریاست جمهوری به این دلیل وضع شد که کاخ سفید و روسای جمهور امریکا همیشه به دلیل ارتباطات گسترده دیپلماتیکی که داشته اند هدایای زیادی از رهبران کشورهای خارجی دریافت می کردند و بایگانی موزه ریاست جمهوری امریکا اعلام کرده است این هدایا به میزان ۱۵۰۰۰ هدیه در سال نیز می رسد.

موزه ریاست جمهوری که بخشی از بایگانی ملی است، غیر از هدایای ریاست جمهوری در پایان هر دوره از ریاست جمهوری اسنادی که هر رییس جمهور می توانسته برای نمایش در اختیار این موزه قرار دهد را نیز از روسای جمهور دریافت کرده و هر از گاهی با نمایش این هدایا و اسناد نمایشگاههایی را برپا می کند. این موزه اسنادی را از روسای جمهور قدیمی و جدید آمریکا یعنی از هربرت هوور تا بیل کلینتون دراختیار دارد که تعداد آن ها به ۲۶۹ میلیون صفحه سند، ۵ میلیون عکس، ۱۴ میلیون حلقه فیلم، و ۷۸ هزار ساعت فایل صوتی و تصویری است. این موزه همچنین تعداد زیادی از هدایای خارجی روسای جمهور را نیز به عنوان بخشی از تاریخ این کشور نگهداری می کند.

فرانکلین روزولت، رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۳۹ سیستم کتابخانه ملی را با اهدای برگه ها و اسناد تاریخی که در اختیار داشت، راه اندازی کرد. او همچنین یکی از ساختمانهای خانوادگیشان در هاید پارک نیویورک را برای اختصاص دادن به این موزه، به دولت هدیه کرد.
با قانون تاسیس کتابخانه ریاست جمهوری در سال ۱۹۵۵ سایر روسای جمهور کشور نیز رویه روزولت برای اهدای اسناد خود به این کتابخانه را ادامه دادند. این کتابخانه کم کم به دلیل وسعت اسنادی که به آن هدیه می شد، به بخشهای مختلفی تقسیم شد و نگهداری از هدایا و اشیا به بخشهای دیگر سپرده شد. امروز سیستم کتابخانه ریاست جمهوری شامل ۱۰ کتابخانه و دو مرکز نمایش هدایای ریاست جمهوری است. مرکز نمایش هدایای بیل کلینتون که در کتابخانه تاسیس شده توسط وی واقع شده است در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد و مرکز نمایش هدایا و وسایل رییس جمهور نیکسون نیزدر کالج پارک در مریلند آمریکا واقع است.


بعد از اینکه روسای جمهور تصمیم گرفتند رویه پیشینیان خود در حفظ اسناد تاریخی را ادامه دهند، ۱۳ رییس جمهور در مکان ها و شهرهای مختلف آمریکا اقدام به تاسیس کتابخانه هایی برای نمایش و آرشیو اسناد خود کردند و با احتساب کتابخانه هایی که برای روسای جمهور قبلی ایالات متحده از آبراهام لینکلن تا جورج واشنگتن در نظر گرفته شده است، کتابخانه های ریاست جمهوری آمریکا جمعا به ۲۳ کتابخانه و مرکز آرشیو رسیده است.
در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۳ اما یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ ثبت و تاسیس کتابخانه های ریاست جمهوری افتاد و ۵ رییس جمهورفعلی و قبلی امریکا یعنی باراک اوباما، بیل کلینتون، جورج بوش پدر و پسر و جیمی کار تر برای ثبت و افتتاحیه موزه و کتابخانه بوش در دالاس تگزاس دور هم جمع شدند.

هبلاری کلینتون در صدر جدول هدیه بگیران!


کدامیک از روسای جمهور بیشترین هدایا را دریافت کرده اند؟ بر اساس آنچه موزه های ملی و کتابخانه های روسای جمهور وهمچنین گزارش سالانه اداره خدمات عمومی منتشر کرده اند باراک اوباما تا به حال در صدر جدول روسای جمهور امریکا و هدیه گیرندگان قرار دارد. با این حال هیلاری کلینتون بدون اینکه به جایگاه ریاست جمهوری برسد، به دلیل پست خود به عنوان وزیر امور خارجه امریکا و همچنین بانوی اول بودن در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بیشترین هدایا را دریافت کرده است.

طبق این اسناد هیلاری کلینتون تنها در یک مورد جواهری به ارزش نیم میلیون دلار از ملک عبدالله پادشاه عربستان دریافت کرده است، این درحالی است که گران ترین هدیه باراک اوباما ساعت مچی ساخته شده از طلا بوده که از وزیر دفاع عربستان به وی اهدا کرده و ارزش آن ۱۶۵۰۰ دلار برآورد شده است.

البته رکورد عجیب ترین هدایا نیز به اوباما می رسد. او چندی پیش یک سری کامل بازی ایکس باکس را از لهستان دریافت کرد و قطر نیز شمشیری با دسته ای چوبی و مرغوب به اوباما هدیه داد که قیمتی معادل ۳۵۰ دلار داشت. گفتنی است میشله اوباما همسر اوباما نیز یکبار از همسر نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه یک کیف به قیمت ۲۳۱۰ دلار، یک حوله به قیمت ۵۵۰ دلار، یک کیف دستی و یک عطر به قیمت ۳۱۰ دلار دریافت کرد.

یکی از جالب ترین هدایای این مجموعه اهدای یک قلیان نقره به ارزش ۱۵۰۰ دلار به مایکل مورل معاون سازمان سیا است که نام هدیه دهنده بنا به مصالح امنیتی فاش نشده است.
جالب ترین هدیه این فهرست نیز بیمه ضد کروکودیلی بود که فرماندار یکی مناطق شمالی استرالیا در پایان سال ۲۰۱۱ به باراک اوباما اهدا کرد. طبق این بیمه نامه در صورتی که یک کروکودیل به اوباما حمله کند، میشل اوباما پنجاه هزار دلار از بیمه دریافت خواهد کرد. البته این هدیه تنها یک شوخی بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات