علی رغم زمزمه موجود درباره ارزش مادی هدایای داخلی و خارجی وکلای ملت، نمایندگان معتقدند که این هدایا در سطح متعارف بوده و ارزش مادی خاصی ندارد.

به گزارش افکارنیوز ، «هدیه» امری است مبارک و حسنه در دین مقدس اسلام؛ اما بنا به فرموده ائمه اطهار فلسفه وجودی هدیه برای از بین بردن کینه و گسترش محبت است و بدیهی است که اساسا اینطور نیست که شان هدیه برای مکلف کردن دیگران به انجام فعل یا به اصطلاح هدیه خاصی باشد.

* هدیه امری رایج در بین کارگزاران


رد و بدل کردن هدیه در بین کارگزاران هر نظامی رایج است اما به دلیل ظرافت های فرهنگی، لازم است کارگزاران نظام اسلامی اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه رعایت لازم را داشته باشند.

نمایندگان مجلس به دلیل جایگاه نظارتی و تقنینی خود به طبع، بیش از دیگران با هدیه سروکار دارند؛ در بحث های دیپلماتیک طبق گفته مدیرکل تشریفات مجلس، هدیه گرفتن و هدیه دادن به عرف دیپلماتیمک تبدیل شده است و امری اجتناب ناپذیر است اما سوال این است که مالک هدایایی دریافتی کیست؟ آیا هدایای دریافتی نمایندگان در سفرهای خارجی متعلق به جایگاه حقوقی ْآنان است یا متعلق به جایگاه حقیقی شان؟

* یثربی: هدایایی خارجی نمایندگان به موزه مجلس تحویل می شود


محمد یثربی مدیرکل امور تشریفات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال فوق گفت: هدایای که در سفرهای خارجی به نمایندگان اهدا می شوند، به قید عنوان است یعنی به دلیل آنکه به جایگاه حقیقی نمایندگان اختصاص پیدا می کند، مالکیت آن هدیه برای نمایندگان است.

وی افزود: البته نمایندگان محترم هدایایی که در سفرهای خارجی دریافت می کنند را به مجلس تحویل می دهند و ما آنها را در تالار آفتاب و موزه مجلس نگه داری می کنیم؛ این هدایا ارزش معنوی دارند تا ارزش مادی.

یثری گفت: هدایایی که نمایندگان می گیرند، ممکن در حد کتاب باشد که اینگونه هدایا توسط نمایندگان به عنوان یادگاری نگه داری می شود اما برخی از هدایا که معمولا نماد یک کشور و یا نماد پارلمان آنهاست، در اختیار مجلس قرار می گیرد؛ هم اکنون هدایایی که نمایندگان در سفرهای خارجی دریافت کرده اند در تالار آقتاب در معرض دید همگان است.

* و اما هدایایی داخلی


و اما هدایایی خارجی، تمام ماجرا نیست؛ نمایندگان مجلس از شرکت های اقتصادی گرفته تا نهادها و مراکز سیاسی و فرهنگی «هدیه» می گیرند که برخی از آنان رسمی و در ملاء عمومی و برخی دیگر ممکن است به طور غیررسمی چیزی های بگیرند که دیگر نتوان نامش را هدیه گذاشت چرا که در مقابل دریافتش، موظف به جبران در نظارت و یا تقنین می شود که این امر به نظر اغلب فقهای محترم، مصداق «رشوه» می شود.

* نظر فقهی حضرت آیت الله خامنه ای درباره هدیه


حضرت آیت الله خامنه ای در استفتائی درباره بحث دریافت هدیه، فرمودند: «کارمندان محترم واجب است که رابطه آنان با همه مراجعه‏ کنندگان براساس قوانین و مقرّرات و ضوابط خاص اداره باشد و قبول هر گونه هدیه‏ ای از مراجعه‏ کنندگان به هر عنوانی که باشد برای آنان جایز نیست زیرا باعث فساد و سوءظن به آنان و تشویق و تحریک افراد طمع کار به عمل نکردن به قانون و تضییع حقوق دیگران می‏ شود. البته در یک صورت، دریافت هدیه جایز است و آن، این است که هدیه دهنده بعد از انجام کار و بدون مذاکره و حتی توقع قبلی، با اصرار زیاد و با امتناع کارمند از قبول، آن را اهداء کند. اما رشوه، مسلم است که برای گیرنده و دهنده آن، حرام است و واجب است کسی که آن را دریافت کرده به صاحبش برگرداند و حق تصرّف در آن را ندارد. »

بنابراین وقتی چنین حکمی درباره کارمندان وارد است به طریق اولاء شامل مسئولان و کارگزاران نظام از نمایندگان مجلس گرفته تا وزرای دولت نیز خواهد شد.

طاهری: اگر هدیه نامتعارف باشد، مجلس باید برخورد کند

حجت الاسلام طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در همین زمینه گفت: هدیه باید در حد متعارف باشد و اگر خارج از ضوابط باشد دیگر مشمول هدیه نخواهد شد.

وی افزود: هدایا در حد لوح تقدیر و یا حد متعارف و به صورت رسمی است که هدیه دهنده، در مقابل تشکر از کاری و فعالیتی که نماینده انجام داده به او هدیه می دهند و انتظار جبران ندارد اما اگر هدیه غیرطبیعی باشد، درست نیست و با توجه به حساسیتی که در نمایندگان وجود دارد، در صورت بروز چنین وضعیتی برای هر نماینده ای، هیئت رئیسه با او برخورد خواهد کرد.

* وقتی ناکنون برخوردی نشده، پس هیچ هدیه نامتعارفی دریافت نشده؟


سؤال مهم این است که اگر هیئت رئیسه بنا دارد با هدایایی غیرمتعارف برخورد کند، چرا تاکنون حتی یک مورد هم مشاهد نشده است؟ ؛ اگر فرض این باشد که ادعا برخورد با هدایایی غیرمتعارف قطعی است نتیجه حاصل چنین می شود که تاکنون هیچ نماینده ای هیچ هدیه نامتعارفی نگرفته است.

* مصری: گران ترین هدیه ای که گرفتم۶۰هزار تومان ارزش داشت


عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در همین زمینه گفت: بنده اطلاعی از اینکه نماینده ای هدیه نامتعارف گرفته باشد ندارم اما می دانم اگر نمایندگان در سفرهای خارجی مثلا یک بشقاب و یا نماد یک کشور را هدیه می گیرند، آنرا در اختیار موزه مجلس قرار می دهند؟ برخی از این هدایا ارزشی بیشتر از ۵ دلار ندارد.

وی افزود: بنده، در سفرهای خارجی خود، گرانقیمت ترین هدیه ای که دریافت کرده ام، قران قلمی بوده که قیمتش حدود شصت هزار تومان است.

مصری گفت: بنده سفیر هم بوده ام اما هدایایی دریافتی ام واقعا ارزش مادی نداشته است، هدیه دادن در روایات و احادیث اسلامی بسیار تاکید شده است و ما مسلمانان در دیدارهای که داریم، هدیه ای که ارزش مادی چندانی ندارد به طرف مقابل می دهیم و آنها نیز هدیه ای با همان ارزش به ما می دهند.

از این نماینده مردم کرمانشاه درباره هدایای داخلی پرسیدم که گفت: در یک سفر، بعد از بازگشت متوجه شدم یک شرکتی ۱۲ قوطی از محصولش را که نمی گوییم چیست، به بنده هدیه داده است؟ از آنجا که فقط یک قوطی از آن محصول می توانست متعارف باشد، مجبور شدم هزینه هواپیما را تقبل کرده و ۱۱ قوطی از آن محصول را به شرکت برگردانم.

* و اما فلسفه برخی زمزمه های چیست؟


آنطور که اکثر نمایندگان محترم می گویند، هدایای دریافتی تنها ارزش معنوی و نه ارزش مادی دارد و اگر چنین است، فلسفه برخی زمزمه ها که در گوشه و کنار درباره برخی نمایندگان شنیده می شود چیست؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات