جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس که در طی دو ماه گذشته برای دومین بار به استودیو بی بی سی می آمد به موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته ای ایران با غرب پاسخ داد.

به گزارش افکارنیوز ، " جک استراو" " وزیر خارجه پیشین انگلیس" در مصاحبه با" شبکه دولتی انگلیس" ، " BBCفارسی" ، به موضوعات مختلف از جمله مذاکرات اتمی ایران با غرب و خرابکاری های آمریکایی ها در این مذاکرات پاسخ داد.

" حسن روحانی" ایرانی است و خیلی محکم پای اعتقاداتش می ایستد


" جک استراو" " وزیر امور خارجه پیشین انگلیس" که در طی دو ماه گذشته برای دومین بار به" استودیو بی بی سی" می آمد، در ابتدا در پاسخ به انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس کابینه یازدهم گفت: " حسن روحانی ایرانی است و خیلی محکم پای اعتقاداتش می ایستد اما در عین حال واقع بین هست. من ده سال پیش وقتی که همراه همتایان فرانسوی و آلمانی با آقای حسن روحانی مذاکره می کردم، این موضوع را به خوبی متوجه شدم. او به موضوعات احاطه کامل داشت. او تجربه زیادی در مسایل سیاسی و امنیتی که به دهه ۱۹۸۰ میلادی برمی گردد دارد. به همین خاطر انتخابش به ریاست جمهوری خیلی برای من امیدوارکننده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سران کشورهای غربی نباید در مورد دکتر روحانی و پایبندی او به منافع ملی ایران دچار اشتباه شوند و به بیراهه بروند عنوان کرد: " البته من به دوستانم در بریتانیا و در جاهای دیگر گفتم که هیچ کس نباید فکر کند، دکتر حسن روحانی به راحتی به غرب امتیاز می دهد یا حاضر است که کاری بر خلاف منافع ملی ایران یا اصول مبنایی جمهوری اسلامی ایران کند. این کاملا یک اعتقاد غلط و بی پایه است" .

ایران به مراتب از بسیاری از نظام های خاورمیانه و جهان دموکراتیک تر است


وزیر خارجه اسبق انگلیس در ادامه با اعتراف به اجرای دموکراسی در ایران و وضعیت خوب آن نسبت به بسیاری از کشورهای" خاورمیانه" و حتی جهان گفت: ایران به مراتب از بسیاری از نظام های دیگر خاورمیانه و سایر نقاط دنیا هم دمکراتیک تر است.

مذاکره کننده ارشد انگلیس در بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در بخش دیگری با اشاره به خاطره خود از پشت کردن غرب به ایران عنوان کرد در برهه ای از زمان رئیس جمهور اسبق ایران (محمد خاتمی) به سمت غرب آمد اما بوش رئیس جمهور وقت آمریکا قالی را از زیر پای او کشید.

لابی های صهیونیستی و آمریکا به یک دشمن نیاز دارند


استراو در ادامه در تشریح نوع دشمنی آمریکایی ها و لابی های صهیونیستی با ایران گفت: قبل از هر چیز توجه داشته باشید که در گفتمان دست راستی اسرائیل و به تبع آنها دست راستی های آمریکا لازم است که ایران به عنوان دشمن معرفی بشود. آنها به یک دشمن احتیاج دارند. این دشمن حالا ایران است.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در تذکری به مسئولان و رهبران غربی گفت: غرب باید برخی از این تحریم ها را لغو کند و ببیند واکنش دولت ایران به این اقدام چی خواهد بود؟

مذاکره کننده ارشد اسبق انگلیس با اشاره به تفاوت نوع دیدگاه ها در کشورهای غربی و آمریکا به مسئله ایران گفت: یک تفاوت عمده بین دیدگاه غرب و آمریکا وجود دارد و آن اینکه لابی ضد ایران در واشنگتن و در کل آمریکا و همین طور در مجلس نمایندگان که در کنترل جمهوری خواه ها است، خیلی خیلی قوی است. اما در این کشور (انگلیس) ، درآلمان و حتی در فرانسه نگرش به مراتب نرم تری در قبال ایران وجود دارد.

به خاطر مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران مجبور به ترک شغل خود شدم


استراو ادعا کرد با اقدام نظامی علیه ایران مخالف بوده است و به همین خاطر از سمت خود برکنار شده و گفت: من شخصا هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی طرفدار اقدام نظامی علیه ایران نبودم و به همین خاطر هم دچار مشکل شدم و مجبور شدم شغلم را عوض بکنم.

تهدید ایران هم احمقانه است


وی در این خصوص با اشاره به احمقانه بودن استفاده گزینه نظامی علیه ایران ادامه داد: به هر حال همیشه معتقد بودم که چنین چیزی (حمله نظامی به ایران) نباید در دستور کار باشد و حتی تهدید به آن هم احمقانه است چه برسد به واقعا انجام دادن آن. به نظر من در جهان غرب، میلی به انجام چنین حملاتی وجود ندارد و این هم زمینه انجام مذاکره در سطح محدودتر را فراهم می کند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه خود ضمن تمجید از نقش ایران در معادلات منطقه ای و بین المللی ادامه داشت: در آن ها سال ها بعضی کارها بدون همکاری فعالانه ایرانی ها قابل انجام نبود.

" محور شرارت" خواندن ایران از سوی" بوش" احمقانه بود


مذاکره کننده ارشد اسبق دولت انگلیس در مذاکرات بین تهران و غرب ضمن احمقانه خواندن معرفی ایران به عنوان محور شرارت از سوی بوش گفت: در اواخر ژانویه ۲۰۰۲ بوش ایران را در کنار دو کشور واقعا یاغی یعنی عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی کرد. این کار هم احمقانه بود و هم اشتباه.

مهمان شبکه دولتی انگلیس ضمن انتقاد شدید از نوع عملکرد دولت بوش در برخورد با ایران افزود: خیلی غم انگیز بود که آن روند ادامه پیدا نکرد. در این مرحله هم چیزهایی بود که ایران به آنها نیاز داشت مثلا قطعات یدکی برای هواپیمای مسافربری، ایزوتوپ های پزشکی و امثال این ها. ما به راحتی می توانستیم اینها را به ایران بدهیم ولی در واشنگتن دولت آقای بوش جلوی کار ما را سد کرد و همین مسئله را هم باعث شد که ما نتوانیم به ایران کمک کنیم.

" جان بولتون" آدم" دیک چنی" در وزارت خارجه بود


وزیر خارجه سابق انگلیس با اشاره به بی اراده بودن کشورش برای دور زدن تحریم ها گفت: کار به جایی رسید که من فهرست مفصلی از قطعات موتورهای رویس رویز را برای کالین پاول (همتای آمریکایی اش در دولت وقت آمریکا) فرستادم. رولز & رویس می توانست این قطعات را تامین کند اما بدون اجازه دولت آمریکا جرات این کار را نداشت اما حتی کالین پاول هم نتوانست این کار را پیش ببرد.

جان بولتون را گذاشته بودند که مواظب کالین پاول باشد


جک استراو با اشاره به نقش جان بولتون در وزارت خارجه آمریکا گفت: جان بولتون را گذاشته بودند که مواظب" کالین پاول" باشد. جان بولتون آدم دیک چنی در وزارت خارجه بود و همه سعی اش را می کرده تلاش های سه کشور اروپایی را بی اثر کند. همه سعی من بر این بود که توافقی صورت بگیرد. اتفاقا راجع به این موضوع با دکتر حسن روحانی شوخی می کردم به دکتر روحانی می گفتم ما سه وزیر خارجه اروپایی سپر انسانی شما هستیم.

کشورهای غربی نباید ساده انگاری کنند


سیاستمدار انگلیسی ضمن هشدار به کشورهای غربی در خصوص ساده انگارانه توصیف کردن دور جدید مذاکرات هشدار داد: این خیلی ساده انگارانه است که اگر غرب فکر کند دکتر حسن روحانی سر میز مذاکره می آید و می گوید کارت های من این ها است. غرب هم کارت ها را بر می دارد و در ازای آن هیچ کارتی را به او نمی دهد.

" ظریف" دیپلمات بسیار با تجربه ای است


استراو در ادامه گفت: آقای" ظریف" دیپلمات بسیار با تجربه ای است. من فکر می کنم که یکی از نشانه های امیدوارکننده این است که حکومت ایران تصمیم گرفته است مذاکرات هسته ای را به آقای ظریف و وزارت امور خارجه بسپارد.

به دلایل صرفا خانوادگی به تهران نیامدم


در انتها جک استراو در پاسخ به سوالی مبنی از دعوت از او برای شرکت مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: از من سئوال شد که اگر به مراسم دعوت بشوم آیا خواهم توانست در آن شرکت کنم، در نتیجه هیچ دعوت رسمی در کار نبود اما از من سئوال شد که در صورت دعوت قادر به شرکت خواهم بود یا نه؟ متاسفانه به دلایل صرفا خانوادگی و کوتاه بودن فاصله زمانی تا روز مراسم برای من مقدور نبود که پنج روز اول تعطیلات خانوادگی که از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود را از دست بدهم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات