گزارش کامل از حاشیه جلسه هیئت دولت

حاشیه جلسه هیئت دولت صبح امروز به ریاست جهانگیری تشکیل شد و وزرای دولت یازدهم به مباحث مختلفی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.

به گزارش افکارنیوز ، صبح امروز چهارشنبه هیئت وزیران در غیاب حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که به نیویورک سفر کرده است به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد که در ادامه گزارش کامل مصاحبه های هیئت وزیران در حاشیه جلسه با خبرنگاران آمده است.

سخنگوی دولت: سخنان رییس کل بانک مرکزی به معنی افزایش نرخ ارز نیست/ نامه ضرغامی به رییس جمهور

محمدباقر نوبخت صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هیئت وزیران، گفت: امروز گزارش های مختلفی از دستگاه های اجرایی استماع شد. همچنین ارزیابی های مقدماتی از سفر موفقیت آمیز ریاست محترم جمهور به سازمان ملل انجام شد.

وی با اشاره به متن صحبت رییس جمهور در سازمان ملل و بازتاب آن در رسانه های داخلی و خارجی، افزود: دیدگاه بسیار مثبتی در آمریکا و اروپا نسبت به صحبت های ایشان در سازمان ملل انجام شده است و با امیدبخشی این موارد مدنظر قرار گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گزارش مشروح این سفر و دستاوردهای آن که بدون تردید می تواند در شرایط داخلی و بین المللی بسیار موثر باشد پس از بازگشت ایشان به طور مشروح مورد توجه قرار می گیرد.

نوبخت از برگزاری جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی پس از پایان جلسه هیئت وزیران خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ ارز، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار شفاف شده است و گفته شده که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها یکی از اهداف اقتصادی دولت در این دوره خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: از این رو ثبات اقتصادی یک زمینه سرمایه گذاری را فراهم می کند. از آنجا که اقتصاد ما تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز ثبات خود را در سال های گذشته در مقاطعی از دست داده بود، بنابراین مساله کنترل نوسانات شدید قیمت ارز سیاستی است که دولت آن را در پیش دارد.

نوبخت گفت: ما قطعا متناسب با ثبات بخشی اقتصاد در کنترل این نوسانات می توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم. البته تلاش ما این است که با افزایش تولید و سرمایه گذاری بتوانیم نرخ واقعی ارز را پیدا کنیم که با آن هدف ما که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها است، تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه غیر از بحث عرضه و تقاضای واقعی ارز در بازار ارز، یک عرضه و تقاضای اصطلاحا سفته بازی که بیشتر برای سودجویی وارد بازار شده در تعیین قیمت ارز در بازار می تواند موثر باشد، تصریح کرد: این موضوع از پیش بینی هایی است که طی آن کسانی که دنبال سودجویی هستند وارد این بازار می شوند، بنابراین ما قطعا باید نسبت به ثبات بخشی این بازار اقدام کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه با تاکید بر این که دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، افزود: همان طور که باید نسبت به افزایش ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش ها هم که ممکن است در مقطعی باشد حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم.

نوبخت بازگرداندن ثبات به اقتصاد را از سیاست های مهم دولت دانست و اظهار کرد: صحبت های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحث بحث واگذاری زمین های نمایشگاه بین المللی به صداوسیما گفت: ریاست محترم سازمان صداوسیما نامه ای را در این باره به ریاست محترم جمهور دادند و آقای روحانی در حال بررسی این نامه هستند. بعد از اینکه قطعیتی در این باره حاصل شد من نظرات دولت را به اطلاع عموم می رسانم.

سخنگوی دولت درخصوص افزایش ساعات کار و برخی انتقادات نسبت به آن نیز اظهار داشت: در خصوص ساعات کار کارکنان دولت قانون وجود دارد. آنچه که از سوی دولت بیان شد اجرای قانون است؛ اگرچه ما در کنار این موضوع تلاش می کنیم که به وضعیت پرداخت ها و دریافت های کارکنان دولت توجه کنیم.

نوبخت همچنین تاکید کرد: از دولت غیر از اجرای قانون نباید انتظار داشت و ما هم در حال اجرای قانون هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، گفت: مجلس در جهت نشان دادن نوعی همکاری با دولت در این راستا طرح یک فوریتی داده بود که کلیات آن در کمیسیون بودجه به تصویب رسید و به نظر من این موضوع ظرف یکی دو هفته دیگر می تواند در دستور کار مجلس قرار بگیرد و به نظر می رسد که ما بتوانیم طی ماه های آینده این فرآیند را به انجام برسانیم.

سخنگوی دولت در مورد نقش منفی کالاهای خارجی بر مصرف بازار داخلی نیز افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری جزء اسناد بالادستی نظام تلقی می شودو دولت هم در اجرای این سیاست ها تلاش می کند و در این زمینه هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری های لازم انجام می شود.

نوبخت درخصوص زمان دقیق تصمیم گیری درباره نرخ سود بانکی نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در شرح وظایف بانک مرکزی قرار دارد در حال حاضر بانک مرکزی در این خصوص برای اینکه نرخ واقعی را مشخص کند در حال مطالعه است و پس از آنکه به جمع بندی برسیم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پایان در خصوص پراکنده بودن سیاست های اقتصادی دولت و برنامه های دولت برای یک یکپارچه شدن این سیاست ها، تصریح کرد: بنده اینگونه فکر نمی کنم. سیاست های اقتصادی در همه موارد منسجم هستند.

وزیر ورزش: تشکیل کارگروه واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی/ واکنش به تبانی در مسابقات فوتبال

 صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از تشکیل کارگروهی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی خبر داد و افزود: ما در حال تدوین برنامه ای برای این موضوع هستیم. البته نوع رفتار ما با باشگاه ها یکسان خواهد بود.

وی در خصوص اتفاقات اخیر داوری و تبانی در مسابقات فوتبال نیز اظهار داشت: قرار نیست در مسائل خصوصی فدراسیون ها دخالت کنیم اما باید ساز و کاری برای مبارزه با فساد هم در فوتبال و هم در همه عرصه های ورزشی وجود داشته باشد.

صالحی امیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخابات کمیته ملی المپیک، گفت: کمیته ملی المپیک نهادی ملی است که در چارچوب قوانین بین المللی اداره می شود و در آینده نزدیک انتخابات آن برگزار می شود.

وزیر دادگستری: تشکیل کارگروهی برای نظارت بر اجرای دولت الکترونیک و هماهنگی دستگاه ها


مصطفی پورمحمدی صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت از تشکیل کارگروهی در دولت برای نظارت بر اجرای دولت الکترونیک و هماهنگی دستگاه ها خبر داد و گفت: در برنامه پنجم ۵۶ حکم برای اجرای دولت الکترونیک تعبیه شده است.

وی افزود: در دولت به این جمع بندی رسیدیم که اراده ای در اجرا باشد و نهاد ناظر و پیگیر در دولت تعبیه شود. در نهایت امروز تصمیم گیری شد که کارگروهی تشکیل شده و کار نظارت بر انجام تکالیف احکام الکترونیک را بر عهده گیرد و دستگاه مسوول را تعیین کند.

وزیر دادگستری در خصوص رویکرد دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اظهار داشت: دولت در مدت کوتاهی که از عمر خود گذارنده دو جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل داده است و اراده جدی برای این مساله وجود داشته که چشم انداز روشنی پیش رو دارد.

معاون رئیس جمهور: فعالان اقتصادی تا رفع مشکلات زیستی تهران فعالیت خود را به استان های دیگر منتقل کنند

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز ۳ مصوبه در جلسه هیئت دولت در رابطه با موضوع محیط زیست و نحوه استقرار صنایع در شهرها وجود داشت، گفت: موضوع فعالیت های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان از ابتدا مقرراتی داشته و در مصوبات امروز هیئت دولت بر اصلاح آن مصوبات گذشته و مشخص کردن صنایع هایتک تاکید شد تا نوع آن صنایع مشخص شود و آنها مجاز شوند در شهرک های صنعتی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی که در جلسه دولت بر روی آن بحث شد ضرورت توجه به تمرکززدایی از استان تهران است، چرا که در حال حاضر تهران ۱/۲ مساحت کشور را تشکیل می دهد و نزدیک به ۳۰ درصد از فعالیت اقتصادی در این استان انجام می شود.

وی گفت: ما از فعالان اقتصادی می خواهیم تا این محدوده به آلودگی بالا و مشکلات منابع آب مبتلاست، به استان های دیگری که توانایی بالایی برای میزبانی از آنها دارند بروند تا این تمرکز در تهران از بین برود.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری: بحث تغییر رئیس دانشگاه تهران مطرح نیست/ موافق برکناری فرهاد دانشجو بودم

جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر رؤسای دانشگاه ها گفت: تغییرات موکول به این است که ضرورتی ایجاب کند و اگر ضرورتی ایجاب کند، تغییر طبیعی است.

وی افزود: هدف ما در تغییر مدیریت دانشگاه ها بالا بردن کارایی و تسلط به حوزه مسئولیت و پاسخگویی به مطالبات دانشگاهیان است. همچنین روسای دانشگاه ها باید با رویکرد دولت جدید که اعتدال و مدیریت عقلانی است هماهنگ باشند.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین تاکید کرد: تصمیمی برای تغییر رئیس دانشگاه تهران گرفته نشده است.

توفیقی در خصوص احتمال معرفی اش به عنوان وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: تصمیم نهایی را در این زمینه آقای رئیس جمهور می گیرد اما تا این لحظه بنا بر معرفی من است. تاریخ دقیق معرفی ام مشخص نیست و زمانی که آقای رئیس جمهور از نیویورک تشریف بیاورند این زمان مشخص می شود.

وی درباره نظر دولت نسبت به تغییر رئیس دانشگاه آزاد گفت: تغییر رئیس دانشگاه آزاد نظر دولت نبوده بلکه دانشگاه آزاد دارای هیئت امنا بوده و آنها در این باره تصمیم گرفته اند. وظیفه هیئت امنا تعیین رئیس دانشگاه آزاد است، نه دولت و در دولت هیچ بحثی در این زمینه صورت نگرفته بود.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری به نظر خودش درباره رئیس دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: رای من به تغییر رئیس دانشگاه آزاد بود و موافق بودم.

وزیر اطلاعات: خبرهای خوبی از آزادی زندانیان در عید غدیر اعلام می شود


حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: عفو زندانیان برای نخستین بار نیست که اتفاق می افتد و همواره زندانیان مشمول رافت و رحمت نظام قرار گرفته اند و زندانیان مشمول عفو شده اند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: در گذشته نیز عفو زندانیان نیز انجام شده و این اقدام مسبوق به سابقه بوده و ما در آینده نیز شاهد این مسئله خواهیم بود.

علوی در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری حکم پدر جامعه را دارند و قطعا ایشان و همه ارکان نظام به دنبال استمرار این وضعیت و تداوم نگاه امیدوارانه در میان مردم هستند.

وی خاطر نشان کرد: طبیعت نظام ما و نظام اسلامی این است که علاقه مند نیستیم، هیچ فردی در زندان باشد همانگونه که تمایل نداریم کسی در بیمارستان ها بستری شود.

وزیر اطلاعات خاطر نشان کرد: در عید غدیر خم خبرهای خوبی از آزادی زندانیان اعلام خواهد شد که جزئیات آن به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی: آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در دستور کار است/ جزئیات را بزودی اعلام می کنیم


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره قیمت گران بلیط هواپیماهای چارتر گفت: برای بررسی وضعیت قیمت هواپیماهای چارتر که بلیط خود را گران می کنند، برنامه داریم.

وی افزود: همچنین درباره قیمت بلیط هواپیما نیز طبق ماده ۱۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه عمل می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بحث آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در دستور کار است که به زودی جزئیات آن را اعلام می کنیم. همچنین درباره آزادسازی قیمت کلیه بخش های حمل و نقل برنامه ای در دست بررسی است که جزئیات آن را بررسی می کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات