سرانجام بمب خبری روحانی درنیویورک ترکید

دو سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا به شدت مورد توجه رسانه ها و رهبران کشورهای جهان قرار گرفت. بعد از آن بود که همه در انتظار دیدار رو در رو و دست دادن روحانی و اوباما در مقابل دوربین های تلویوزیون و عکاسان خبری بودند. این اتفاق با حضور نیافتن ایران در ضیافت نهار بان کی مون محقق نشد و پس از آن تاحدودی امید به برقراری رابطه بعد از ۳۴ سال تا حدودی کمرنگ شد.

گروه بین الملل - از بدو ورود حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به نیویورک تمام رسانه های دنیا در انتظار خبر مهم و سرنوشت ساز دیدار و گفت و گوی روسای جمهور ایران و آمریکا بودند. فرصت دیدار در هر صورت به وجود نیامد و نه ضیافت نهار بان کی مون، نه پا درمیانی های سخنگوی سازمان ملل و واسطه های آمریکایی و ایرانی نتوانست دو رییس جمهور را به پای میز مذاکره بنشاند.

ایران و و روحانی ترجیح دادندکار آرام آرام و به ترتیب دیپلماتیک خود برگزار شود و پای احساسات و هیجانات زودگذر به ماجرا باز نشود. اوباما در داخل امریکا با مطالبه جدی گفت و گو با ایران مواجه بود و در ایران نیز حسن روحانی برای اینکه بتواند گزارشی از ۱۰۰ روز اول کارش به عنوان رییس جمهور تدبیر و امید داشته باشد باید رابطه ایران با غرب را به هر ترتیب ممکن درست می کرد.

به گزارش افکارنیوز ؛ در ادامه کار دو رییس جمهور در سخنرانی های خود موضع اعتدال را پیش گرفتند. اول اوباما پا به میدان گذاشت و برای اولین بار از مسایلی گفت که تا به حال از یک مقام امریکایی شنیده نشده بود. او گفت که بسیاری از تلاشهای ایران برای اثبات حقانیت وعده هایش برای غیر نظامی بودن فعالیت های هسته ای را شنیده است. او پس از چندین و چند سال این پیغام را به جهانیان داد که می داند رهبر معظم انقلاب استفاده و تولید سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند و شنیده و می داند که حسن روحانی رییس جمهور اعتدال گرای ایران به دنبال دستیابی به تفاهم در مورد این پرونده و همچنین ارتباط متقابل بر اساس احترام و گفت و گوی معقول میان دو کشور است.

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد که صحبت های اوباما را به دقت شنیده و بررسی کرده و این را نیز عنوان کرد که از نظر او اگر احترام متقابل و قبول حق مسلم ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته شود، با مذاکره و برداشتن گامهای عملی می توان نگرانیهای غرب را نیز بر طرف ساخت.

دو سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا به شدت مورد توجه رسانه ها و رهبران کشورهای جهان قرار گرفت. بعد از آن بود که همه در انتظار دیدار رو در رو و دست دادن روحانی و اوباما در مقابل دوربین های تلویوزیون و عکاسان خبری بودند. این اتفاق با حضور نیافتن ایران در ضیافت نهار بان کی مون محقق نشد و پس از آن تاحدودی امید به برقراری رابطه بعد از ۳۴ سال تا حدودی کمرنگ شد. خبر ها حکایت از این داشت که طرف ایرانی به واسطه های امریکایی توضیح داده است که ملت ایران هنوز به آمریکایی ها اعتماد ندارند و شاید افکار عمومی نتواند دیدار و خوش و بش چند لحظه ای دو رییس جمهور را با وجود تمام فشارهای و تهدید ها قبول کند.

قیمت طلا و دلار که تا پیش از این سخنرانی ها و احتمال دیدار به شدت در حال پایین آمدن بود، ناگهان با تغییراتی جزیی به میزان قبلی خود بازگشت و نگاه ها به مذاکرات وزرای خارجه گروه ۱+۵ با وزیر خارجه ایران معطوف شد. جایی که قرار بود ظریف اولین دیدار و رایزنی مستقیم میان وزرای خارجه دو کشور را رقم بزند. هرچه فضا به خاطر عدم دیدار روسای جمهور، منفی به نظر می رسید، دیدار و رایزنی ۲۰ دقیقه ای ظریف و جان کری که به صورت خصوصی و پشت درهای بسته انجام شد، فضا را به سمت اخبار و تحولات مثبت رهنمون ساخت.

جان کری و محمد جواد ظریف با هم پشت تریبون نیامدند و هر کدام گزارش خود را به صورت جداگانه به خبرنگاران دادند. به نظر می رسید اینگونه برنامه ریزی شده که دوربین عکاسان نتواند هیچ لحظه ای از در کنار هم قرار گرفتن دو مقام رسمی ایرانی و امریکایی و لبخندشان را ثبت کند و قرار است هر مذاکره ای می خواهد انجام گیرد، به دور از هیاهوی رسانه ای انجام گیرد. اما انتشار عکسی از اتاق نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ با وزیر امور خارجه ایران که ناشن می داد ظریف و کری نزدیک یکدیگر نشسته و با هم لبخند می زنند، سرانجام عکس مد نظر خبرنگاران و رسانه ها را به آن ها ارائه کرد.

هدف اصلی روحانی از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام دادن ابتکاری عظیم و دیپلماتیک در عرصه بین الملل برای حل و فصل ماجرای هسته ای کشورمان بود. زمانی که روحانی به دلایل خاص و مصلحت اندیشی خود حاضر نشد بدون مذاکره دقیق و عقلانی، تنها به دست دادن و عکس گرفتن بسنده کند، برخی گمان کردند پرونده اولین حضور او در نیویورک با شکست به اتما می رسد. با این حال جواد ظریف و مسئولان وزارت خارجه امیدی بسیار قوی داشتند که خبری مهم در این سفر منتشر خواهد شد. ظریف همچنان در توئی تر و فیسبوک خود به مردم و رسانه های داخلی امید می داد که خبری در راه است.

رسانه ها جمعه شب گمان کردند خبر نهایی همان خبر دیدار ظریف و کری در حاشیه اجلاس سازمان ملل و گفت و گوی مستقیم دو مسئول ایرانی و آمریکایی پس از ۳۴ سال قطع روابط است اما خبر مهم دیگری نیز در راه بود.
حسن روحانی که روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود به دلیل کمبود فرصت و زمان برای ملاقات رسمی با اوباما دیدار نکرده و دلیل دیگری در این خصوص وجود نداشته، در آخرین کنفرانس خبری خود در نیویورک و در پاسخ به خبرنگار نیویورک تایمز که از او درباره نتایج سفرش به مقر سازمان ملل پرسیده بود، گفت: «دستاوردهای این سفر در حد یک سفر چهار روزه قابل قبول است و امیدوارم این سفر آغاز کننده روابط بهتر و سازنده با کشورهای جهان باشد. »

وی افزود: «می خواهم این سفر اولین گام برای روابط بهتر دو ملت ایران و آمریکا باشد و نسبت به دو دولت حداقل جلوی تنش های بیشتر را بگیریم و زمینه ای برای دست یابی به منافع مشترک فراهم کنیم. »
دکتر روحانی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی از سوی آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه چه گام هایی باید برای برگزاری نشست دو جانبه بین ایران و امریکا برداشته شود گفت: برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین من و اوباما دیداری برگزار شود.
وی افزود: طرف امریکایی ابراز تمایل کرده بود و ما هم مشکلی برای دیدار نداشتیم اما دربرنامه ریزی برای نحوه این دیدار و نتایجی که دیدار اول باید داشته باشد وقت و زمان کافی نبود و دو طرف بر این توجه کردند که زمان کافی وجود نداشت.

رییس جمهوری اظهار داشت: بعد از ۳۵ سال تنش در روابط بین ایران و آمریکا، ملاقات در سطح دو رییس جمهور خود بخود با پیچیدگی هایی همراه است دو طرف می خواستند دیدار موثری داشته باشند فضایی که امروز به وجود آمده با گذشته کاملا متفاوت است که صدای ملت ایران در انتخابات بوجود آورنده این فضا بوده است.
روحانی همچنان در گفت و گوهای خود با رسانه ها با لحن مثبت و سازنده از احتمال گفت و گو و ارتباط با امریکا می گفت. او همچنین صحبت های اوباما را گامی مثبت و رو به جلو عنوان کرد.

با پایان یافتن این کنفرانس خبری و در حالی که رییس جمهور و هیات همراه آماده می شدند هتل را به مقصد فرودگاه ترک کنند، خبر جدیدی رسید و آن تماس تلفنی اوباما برای گفت و گو با حسن روحانی بود. دو رییس جمهور سرانجام تابوی ۳۴ ساله را شکسته و به طور مستقیم با یکدیگر گفت و گو کردند. این مکالمه تلفنی که ۲۰ دقیقه طول کشید به عنوان تاریخی ترین مکالمه تلفنی روحانی در تاریخ ثبت خواهد شد. مکالمه ای که به احتمال زیاد فرصت های جدیدی را برای ایران در مسئله هسته ای فراهم کرده و درهای جدیدی را برای ایجاد ارتباط مستقیم با امریکا خواهد گشود.

دو رییس جمهور در تماس تلفنی خود چه گفتند؟

در این گفت و گوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.
در این گفت و گو همچنین روسای جمهوری ایران و آمریکا، وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زود تر فراهم آورند.
اخبار دیگر از جزییات این مکالمه حاکی از این است که دو طرف با زبان یکدیگر پیام هایی را از صلح نیز رد و بدل کردند و در حالیکه حسن روحانی در انتهای این گفت و گو به زبان انگلیسی روز خوشی را برای اوباما آرزو کرده است، او نیز به زبان فارسی از رییس جمهور ایران خداحافظی کرده است.

توئی تر کاخ سفید همچنین نوشت: روحانی در پایان این گفت وگوی کوتاه به زبان انگلیسی به اوباما گفته است: Have a nice day و اوباما نیز به زبان فارسی پاسخ داده است: «خداحافظ» . این خبر به سرغت به خبر اول رسانه های بین المللی تبدیل شد و از آن به عنوان واقعه ای تاریخی یاد کردند.
اوباما که ساعت یازده به وقت تهران تماس تلفنی خود با روحانی را برقرار گرد، گفت که «احترام منحصر به فرد خود به مردم ایران» را به روحانی ابلاغ کرده است. اوهمچنین بیان کرد: «مطمئنا موانع مهمی در مسیر وجود دارد… ولی معتقدم که ما می توانیم به راه حل جامعی دست یابیم. »
وی در عین حال در ادامه خاطر نشان کرد: «ما وظیفه داریم مسیر دیپلماسی را تعقیب کنیم… ما فرصت منحصر به فردی داریم تا با رهبری جدید در تهران به پیشرفت برسیم. »

حساب توئی تر روحانی هم، متن زیر را در مورد این مکالمه تلفنی منتشر کرده است:
- در مکالمه تلفنی، دو رئیس جمهور، اراده سیاسی خود برای حل سریع مساله هسته ای را ابراز داشتند

- اوباما به رئیس جمهور ایران گفته است: من احترام خود به شما و مردم ایران را ابراز می دارم. معتقدم که روابط بین ایران و ایالات متحده، تاثیر عمیقی بر منطقه خواهد داشت. اگر ما بتوانیم در موضوع هسته ای به پیشرفت دست یابیم، مسائل دیگر و از جمله سوریه به نحو مثبتی تاثیر خواهد پذیرفت

- روحانی به اوباما گفته است: در موضوع هسته ای به شرط وجود اراده سیاسی، راهی سریع برای حل مساله وجود دارد. ما در مورد آنچه از ۵+۱ و به طور خاص دولت شما در هفته های آینده خواهیم دید، امیدواریم. من تشکر خود از مه مان نوازی و تماس تلفنی شما را ابراز می دارم. روز خوبی داشته باشید آقای رئیس جمهور.

اوباما نیز به روحانی گفته است: متشکرم، خداحافظ
صفحه توئی تر کاخ سفید باراک اوباما نیز بیان کرد اوباما در گفت و گویی تلویزیونی ضمن تایید گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری ایران گفت: من همین الان تلفنی با پرزیدنت روحانی گفتگو کردم.
او گفت: حل و فصل اختلافات در برنامه هسته ای ایران به از سرگیری روابط تهران و واشنگتن کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: درحالیکه مطمئنا موانع زیادی در پیش رو خواهد بود من معتقدم که می توانیم به یک راه حل فراگیر دست پیدا کنیم
اوباما گفت: تلاش می کنیم گام های مثبتی را در تعامل با رئیس جمهور روحانی برداریم.
او افزود: ما مسئولیت داریم که دیپلماسی را دنبال کنیم و فرصتی استثنایی داریم که این کار را با روی کار آمدن دولت جدید در تهران به پیش ببریم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات