رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از سوی وزارت خارجه آمریکا با ما تماس گرفتند و گفتند هدیه ای برای ملت ایران در نظر گرفته اند که به اعتقاد آنها این هدیه در سال ۲۰۰۳ توسط کمیته مبارزه با قاچاق اشیای عتیقه در آمریکا ضبط شده است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بازگشت از نیویورک در جمع خبرنگاران حضور یافت و گزارش دستاوردهای سفر خود به نیویورک را تشریح کرد.

وی هدف اصلی از این سفر را آغاز فعالیت های دیپلماسی فرهنگی میان دو کشور دانست و گفت: در این سفر با مقامات فرهنگی آمریکا جلسات مختلفی را برگزار کردیم از جمله این جلسات جلسه با هیئت امنای انجمن آمریکایی مطالعات ایران بود و خوشبختانه ارتباط خوبی با آنها برقرار شد و صحبت هایی در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی و تبادل پژوهشگر و استاد بین دو کشور انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین جلسه دیگری با مسئولین موزه متروپولیتن آمریکا داشتیم و از مرکز اسلامی این موزه بازدید انجام دادیم.

مسئولان آن مرکز اذعان داشتند که کشور ایران از لحاظ قدمت فرهنگی و تاریخی در بقیه شرکت ها سیطره دارد و اگر عوامل ایران را از آنجا خارج کنیم دیگر چیز قابل توجهی برای آنجا نمی ماند.

نجفی ادامه داد: از چند موزه دیگر هم بازدید انجام دادیم و جلسه ای با شانزده نفر از مقامات موزه های آمریکا داشتیم. که در این جلسه نقش دیپلماسی فرهنگی برای ایجاد رابطه عمیق تر بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در ادامه بازدید ها از دانشگاه نیویورک و بخش گردشگری آن دانشگاه بازدید انجام دادیم که جمعی از اساتید که بر روی حوزه گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری اجتماعی فعالیت می کردند نیز حضور داشتند.

نجفی خاطر نشان کرد: برای حل برخی از مشکلات و محدودیت های ورود گردشگران آمریکایی و غیرآمریکایی به کشورمان در جلسه ای که با تورگردانان آنجا داشتیم مباحث خوبی مطرح شد. همچنین برنامه هایی برای آموزش جوانان ایرانی که در آمریکا متولد شده اند نیز مطرح شد.

وی تصریح کرد: در ادامه جلسات خود با ایرانیان مقیم آمریکا جلسات خوبی را برگزار کردیم و دانشگاهیان نخبه ایرانی در آمریکا نیز ملاقات هایی را داشتیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ملاقات با یهودیان مقیم آمریکا خبر داد و گفت: یکی از خواسته های یهودیان مقیم آمریکا برگزاری تورهای خاص این افراد بود تا بتوانند به راحتی به ایران سفر کنند.

همچنین جلسه با یکی دیگر از انجمن های ایران شناسی آمریکا و با مصاحبه با شبکه سی ان ان نیز در این سفر انجام شد.

نجفی در خصوص بازگرداندن جام شیر دال به کشور گفت: روز پنجشنبه از سوی وزارت خارجه آمریکا با ما تماس گرفتند و گفتند هدیه ای برای ملت ایران در نظر گرفته اند که به اعتقاد آنها این هدیه در سال ۲۰۰۳ توسط کمیته مبارزه با قاچاق اشیای عتیقه در آمریکا ضبط شده است.

وی افزود: به این ترتیب جام سیمین شیر دال به عنوان هدیه به ملت ایران بازگردانده شد. این جام در سال ۲۰۰۰ توسط یک عتیقه دار عرب از طریق کشور سوئیس به آمریکا برده شده بود. که برای اینکه بتواند آن را از گمرک خارج کند این شی عتیقه را به عنوان یک شیء سوری معرفی کرده بود. که با بررسی کارشناسان آمریکایی مشخص شد که این شیء تاریخی مربوط به ایران است و از غار معروفی در پل دختر لرستان کشف شده است.

نجفی اظهار داشت: این اقدام مسئولان آمریکایی حسن نیتی بود که دولت آمریکا نشان داده و در نوشته ای که همراه با این جام به ما داده شده بود نوشته شده بود که خوشحال هستیم که این جام را به ملت ایران بر می گردانیم.

نجفی در خصوص بازگرداندن الواح هخامنشی به کشور گفت: معاون مرکز شرق شناسی شیکاگو در نیویورک حضور داشت و با وی در این خصوص صحبت مفصلی انجام شد.

وی اذعان داشت: برای جابه جایی الواح هخامنشی یک مشکل حقوقی وجود دارد و آن این است که یک آمریکایی در خصوص الواح هخامنشی از ایران شکایت کرده است که براساس شکایت آن فرد دادگاه حکم توقیف آن الواح را صادر کرده است و به همین دلیل هم اکنون امکان جابه جایی آن الواح وجود ندارد.

نجفی ادامه داد: مسئولان مرکز شرق شناسی شیکاگو اظهار امیدواری کرده اند که مسئله توقیف هر چه زودتر برطرف شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: اما با تفاهماتی که انجام شد همکاری فرهنگی برای بررسی الواح هخامنشی مورد تفاهم ما و مرکز شرق شناسی شیکاگو بود و در سفری که یک ماه آینده رئیس این مرکز به کشورمان خواهند داشت جزئیات همکاری فرهنگی در خصوص بررسی این الواح مورد بررسی قرار می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات