وزیر ارشاد با انتقاد از نحوه تنظیم خبر در صداوسیما و ارائه آن به مخاطب، گفت: تلاش خواهیم کرد تا مشکلات مالی موجود بر سر راه خبرگزاری ها را تا حدودی تامین کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه قطعا در دنیای امروز همه ما اهمیت اطلاع رسانی را درک کرده ایم و با گذر زمان این اهمیت در نزد افکار عمومی ملموس تر می شود، گفت: شاید بشود گفت که انگلیسی ها جزء اولین کسانی بودند که این نقش را درک کردند و علاوه بر رسانه های محلی شان که جنبه اطلاع رسانی داشت، با راه انداختن رادیو بی بی سی به زبان های مختلف دنیا به دنبال تاثیر بر افکار عمومی دنیا بودند و ثمرات خوبی را از این تاثیرگذاری به دست آوردند.

وی افزود: طبیعتا کار خبررسانی، کاری حرفه ای است که نیاز به آموزش در سطوح عالی دارد؛ در دنیا تعداد دانشگاه ها و آموزشگاه های عالی که در این زمینه فعالیت می کنند، گسترده تر و تخصصی تر می شود و ما اگر نخواهیم همراه این کاروان باشیم، ثمرات خوبی را به دست نخواهیم آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از برخی کم کاری های صورت گرفته در حوزه فعالیت های خبری مکتوب و رسانه های دیجیتال و صداوسیما، تصریح کرد: شاید مناسب نباشد که اینجا غیبت صداوسیما را بکنیم اما گاهی اوقات برخی خبرهایی تنظیم می شود و مجری های صداوسیما آن را می خوانند که دچار تاسف می شوم.

جنتی افزود: غلط نویسی و غلط خواندن در بسیاری از رسانه های ما امری شایع است و هرچه زمان می گذرد به جای اینکه به سمت رفع نواقص حرکت کنیم، بلکه عقبگرد می زنیم بنابراین باید سواد خود را بالاتر ببریم تا بتوانیم همپای دنیا نقش صحیح اطلاع رسانی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت تحلیل خبر در رسانه های دنیا اظهار داشت: ارائه و انعکاس واقعیت های موجود جامعه، وظیفه اصلی هر خبرگزاری است و باید خبرگزاری جمهوری اسلامی و همه خبرگزاری ها، دولت مردان و سیاست مداران نظام را در جریان آنچه که در لایه های مختلف نظام می گذرد، قرار دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به نقش رسانه های کشور به عنوان یک وظیفه قانونی در مقابل با تهاجم رسانه ای اشاره کرد و افزود: بازخورد فعال و ساماندهی فضای رسانه ای در کشور با ارائه صریح، دقیق و سریع اخبار وظیفه خبرگزاری هاست. امروز شبکه های ماهواره ای دائما بمباران تبلیغاتی کرده و تلاش می کنند که چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی ایران را مشوح جلوه دهند و تحریک کنند؛ اینجاست که باید خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر خبرگزاری ها واقعیت های کشور را نشان دهند.

جنتی اضافه کرد: قطعا یک خبرگزاری با این پیشینه نمی تواند از ابزارهای سنتی استفاده کند و باید از روش های نوین نیز استفاده کند تا با این شیوه، از شیوه های سنتی گذشته فاصله بگیریم.

وی همکاری و تعامل با سایر خبرگزاری ها و سایت های خبری را از وظایف خبرگزاری جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: هرچند آقای امیدی شهرکی از رقابت خبرگزاری ها می نالند اما اصل رقابت پدیده مبارک و میمونی است تا رقابت نباشد، پویایی هم نخواهد بود و بر همین اساس اگر ایرنا احساس کند که رقیب دارد قطعا تلاش بیشتری خواهد کرد تا جایگاه خود را حفظ کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نباید در عرصه خبررسانی به دنبال حذف رقیب باشیم، سرعت انتشار اخبار را از فاکتورهای مهم خبرگزاری ها عنوان و تصریح کرد: باید بر مقوله آموزش به عنوان نیاز اساسی نگریست و وزارت فرهنگ و ارشاد هم تلاش خواهد کرد تا مشکلات مالی موجود بر سر راه خبرگزاری ها را تا حدودی تامین کند.

جنتی جلب نظر و اعتماد مخاطبان را از دیگر وظیفه های خبرگزاری ها عنوان و تصریح کرد: باید تلاش کنیم که خبر را دقیق، صحیح و با امانت در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانیم سرمایه مهم اعتماد مخاطبان را جمع کنیم و در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی باید حافظ و مدافع شعارها و آرمان های نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اخلاق رسانه ای به عنوان یک الزام در رسانه های کشور افزود: باید خیلی دقت کنیم که در بیان اخبار و گزارش ها جانبداری و هتک حرمت به دیگران را انجام ندهیم، از خلاف گویی پرهیز کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات