ما مدتی شعار مرگ بر شوروی نیز سر می دادیم و اگر رابطه ایران و آمریکا مثل روسیه شودو آمریکا حسن نیت نشان دهد، این مشکل نیز حل می شود.

گزارش افکارنیوز ، از آنجایی که نمی توان هم دوست بود و هم دشمن و با توجه به رویه ای که در این روزها بر سر راه روابط ایران و آمریکا قرار گرفته است توجه ها به این سو رفت که ایرانی ها که سال هاست با شعار «مرگ بر آمریکا» انس گرفته اند چگونه می توانند به یکباره این شعار را بدرود گویند. در همین راستا با حجت الاسلام محمد تقی رهبر امام جمعه اصفهان گفت و گو کردیم که سال ها تریبون برائت از آمریکا را در دست داشته است و سوال اول را با همین دیدگاه پرسیدیم:

باتوجه به روندی که در رابطه کشورمان با آمریکا در جریان است به نظر شما این اقدامات به حل چالش ها میان دو کشور می انجامد؟
این که بخواهیم طوری نشان دهیم که با چندتا مذاکره تمام مشکلات حل شود و رابطه ما با آمریکا درست شود، خیر این گونه نیست. زیرا یا آمریکا باید از اصولشان دست بردارند و یا جمهوری اسلامی ایران که امکانپذیر نیست زیرا آمریکا اسرائیل را خط قرمز خود می داند و مانیز به شعار امام که فرمودند اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، اعتقاد داریم.

با این تفاسیر ایران و آمریکا چگونه باید کنار بیایند؟
آمریکا روح استکباری و سلطه جویی دارد و نباید خیلی به آن هاخوش بین باشیم ولی می توانیم حساسیت ها و تنش ها را کم کنیم و از اصول کوتاه نیاییم و با دیپلماسی نرم ورود کنیم تا تنش ها را کم کنیم.

اقدام برخی افراطی ها در برخورد با روند سخنان و مذاکرات دکتر روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که رهبری فرمودند به آمریکا اعتمادی نیست ولی آن ها نیز منافعی در جهان دارند که با کاهش درگیری ها می توان کاری کرد تا آمریکا از آزار و اذیت خود کم کند. باید با لبخند های سیاسی این مشکلات را حل کرد تا یک سری سلسله موارد را حل کرد و آمریکا نیز تحریم ها یش را علیه مردم ایران کم کند. آمریکا ۵۰ سال در ایران دخالت کرده است و باید از ایران عذر خواهی کند. از سویی نیز روابط را باید به سمتی ببریم که مانند کشورهای سوئد و سوئیس یا غیره ارتباط داشته باشیم.

این روند چگونه میسر می شود؟
با برخوردهای ملایم و سیاسی کاری و این یعنی دیپلماسی.

اگر رابطه با آمریکا حل شود مشکل ایران و صهیونیست ها نیز تمام می شود؟
آمریکا با اسرائیل تفاوت دارد و یک کشور معتبر در جهان است ولی اسرائیل یک غده سرطانی و ضد اسلام است ما آمریکا را نفی نمی کنیم همانطور که آقای اوباما گفته بود ما به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نیستیم و با نرمش می توان روابط را درست کرد.

روابط درست بشود مشکلات این دو کشور حل شدنی است؟
البته باید توجه داشت خیلی راه مانده تا رابطه تبدیل به روابط شود و تبادل سفیر صورت گیرد ولی در کل ایران از مواضع نباید کوتاه بیاید و مشکلات را کم کند و سیاست، سیاست کاهش است.

به گفته شما اگر این روابط به سطح تبادل سفرا برسد، تکلیف آرمان ها و شعار «مرگ بر آمریکا» که سال هاست نقل محافل است چه می شود؟
ما مدتی شعار مرگ بر شوروی نیز سر می دادیم و اگر رابطه ایران و آمریکا مثل روسیه شودو آمریکا حسن نیت نشان دهد، این مشکل نیز حل می شود. در ضمن آیه قران نازل نشده است که شعار مرگ بر آمریکا را همیشه سردهیم و همانطور که در آن روزها با روس ها برخورد کردیم و دیگر شعار ندادیم با آمریکا نیز همان طور برخورد می کنیم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات