چرا رئیس جمهور ایران در سازمان ملل در کانون توجهات قرار گرفت؟ سردبیر القدس العربی ضمن مقاله ای به این سؤال پاسخ داده است.

به گزارش افکارنیوز ، عبدالباری العطوان در این زمینه خاطرنشان کرد: «رئیس جمهور ایران در جریان سفر به مقر سازمان ملل در کانون توجهات قرار داشت اما این به این خاطر نبود که روحانی عمامه بر سر داشت یا اینکه وی محاسن بلندی داشت بلکه به این دلیل بود که او نماینده کشوری است که «نه» بزرگی به آمریکا گفت و به هیچ وجه از ناوگان ها و هواپیماها و تهدیدهای علنی و غیرعلنی آن نمی هراسد. در گذشته نه چندان دور، رهبرانی در میان عرب ها بودند که دارای چنین مرتبه و جایگاهی بودند که «جمال عبدالناصر» که کانال سوئز را ملی کرد و «هواری بومدین» که پس از بیرون راندن استعمارگران فرانسوی از کشورش از جنبش های آزادیبخش عربی و آفریقایی حمایت می کرد. »

وی با اشاره به فضای تبلیغاتی درست شده درباره احتمال مصافحه اوباما و روحانی نوشت: «اما چنین انتظاری شاید ماه ها یا سال ها به طول انجامد زیرا ایرانی ها با زیرکی و غرور تمام، با درخواست آمریکا برای دیدار رؤسای جمهوری دو کشور مخالفت کردند. نکته قابل توجه اینکه، یک مقام عالی رتبه آمریکایی اعلام کرد آمریکایی ها به مقام های ایرانی پیشنهاد کردند، اوباما با روحانی مذاکراتی مستقیم داشته باشند اما ایرانی ها عذرخواهی کردند و گفتند، پیچیدگی های زمان کنونی مانع این دیدار است. چنین سخنانی چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

به زبان ساده، این یعنی اینکه رئیس جمهوری ایران که نماینده یک کشور تحت تحریم است، برای حفظ کرامت و شرف کشورش و همچنین در اعتراض به سیاست های آمریکا و جنگ های خونین این کشور در خاورمیانه، نمی خواهد به رئیس جمهوری آمریکا افتخار مصافحه را بدهد. »

عبدالباری عطوان با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی می افزاید: در مقابل تصویر و چهره های عرب ها شرم آور است. کسی برای ما احترام قائل نمی شود. ما مانند خس و خاشاکی افتاده در سیل هستیم. ایران مورد احترام است. زیرا دارای ساختار قدرتمند و نیروی نظامی قوی است.

همچنین ملت و حاکمیت ایران زندگی توأم با عزت و بی نیازی و قناعت را در برابر غرب پیشه کرده است. همچنین باید توجه کرد سوریه که هم پیمان و متحد ایران است، آنگونه که اوباما و نتانیاهو و دشمنان عربش می گفتند، سرنگون نشد بلکه مقاومت کرد و همچنان پابرجاست و از سوی دیگر حزب الله متحد دیگر ایران در جنوب لبنان قدرتی بازدارنده در مقابل اسرائیل است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات