وزیر خارجه ایران گفت: از اینکه آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ بر حل و فصل سریع پرونده هسته ای تاکید دارند استقبال می کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مصاحبه با المانیتور گفت؛ ایران باید به کنفرانس ژنو ۲ و گفت وگوها درباره سوریه دعوت شود و آماده است در اجرای توافقنامه پیرامون مساله سلاح های شیمیایی سوریه کمک کند.

ظریف تاکید کرد که تهران برای پیگیری سریع پرونده هسته ای آمادگی کامل دارد.

وی افزود: من خوشحالم که آقای جان کری در برنامه ۶۰ دقیقه گفت که او می تواند پرونده هسته ای ایران را در عرض ۶ ماه حل و فصل کند.

ظریف همچنین گفت: هیچ کس بیشتر از من خوشحال نمی شود وقتی که آمریکا و دیگر اعضای گروه ۳+۳ اراده سیاسی لازم برای حل و فصل این موضوع طی یکی دو ماه آینده را داشته باشند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد؛ اگر ما موضوع هسته ای را به سرانجام برسانیم می توانیم به حل و فصل سایر موضوعات نیز بپردازیم.

وی به اهمیت روابط با روسیه و چین در استراتژی منطقه ای ایران تاکید کرد و توضیح داد که حضور آقای روحانی در نشست سازمان همکاری های شانگهای در بیشکک و دیدار وی با روسای جمهور روسیه و چین (ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ) فضای مثبتی را ایجاد کرده بود.

ظریف افزود: روابط ما با چین و روسیه یک رقیب در برابر روابط ما با غرب نیست و تنها به ما امکان جهت گیری متنوع در روابطمان می دهد.

وی تاکید کرد که روابط ایران و روسیه در موضوع سوریه موثر بوده است.

ظریف در این زمینه گفت: شما نتایج مثبتی زیادی از این همکاری درباره سوریه مشاهده می کنید. همکاری ما موجب شد که از جنگ جلوگیری کنیم. این مهم از طریق تلاش های بازیگرانی مثل ایران و روسیه، و آمریکا و دیگر بازیگران حاصل شد و آماده است در روند اجرای توافقات آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاحهای شیمیایی سوریه همکاری و کمک کند.

بازیگران غیردولتی سوریه هم باید خلع سلاح شیمیایی شوند


ظریف گفت: ما اکنون به سمت اجرای کنوانسیون سلاحهای شیمیایی توسط سوریه حرکت می کنیم. این پروسه سخت است اما برای اینکه مطمئن شویم به سرعت و کامل اجرا شود ما به عنوان کشوری که در این فرایند حضور داشته آماده هستیم همکاری کنیم تا ذخایر شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان منع سلاحهای شیمیایی تخریب شود.

وی گفت: ما امیدواریم که بازیگران غیردولتی هم خلع سلاح شیمیایی شوند چرا که معتقدیم بازیگران غیردولتی نیز سلاح شیمیایی در اختیار دارند. ما باید مطمئن شویم که سوریه پایگاه بعدی تندروها نخواهد بود.

برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ التماس نمی کنیم


وزیر خارجه ایران اضافه کرد؛ ایران آماده است در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند اگر از ما دعوت شود. ما التماس نمی کنیم که دعوت شویم. اگر از ما درخواست کنند ما می رویم بدون هیچ پیش شرطی و هیچ پیش شرطی را هم نمی پذیریم.

وی افزود: ایران در کنفرانس های بین المللی مانند کنفرانس بن درباره افغانستان در سال ۲۰۰۱ نقش مثبتی داشته است. تصور کنفرانس بن بدون ایران فاجعه بار بود.

ظریف در پاسخ با تعهدات ایران به بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: ما از حاکمیت و اراده مردم سوریه حمایت می کنیم و انتخابات باید آینده سوریه را تعیین کند.

وی خواستار تشویق گفت وگوهای داخلی میان گروههای مختلف شد و با مداخله خارجی در این کشور مخالفت کرد.

اگر اراده لازم وجود داشته باشد در کمتر از یک سال به توافق می رسیم


وزیر خارجه ایران درباره پرونده هسته ای گفت: اگر اراده لازم وجود داشته باشد ما به دنبال گام های نهایی برای حل و فصل آن در طول یک سال یا شاید کمتر، همانطور که جان کری در برنامه ۶۰ دقیقه گفت، هستیم.

پایان بازی یا گام نهایی برای ایران داشتن یک برنامه هسته ای صلح آمیز است با یک برنامه غنی سازی تحت توافقات بین المللی، پادمان ها، نظارت و همچنین برداشته شدن تحریم ها علیه ایران.

ظریف در این زمینه گفت: نیاز است که به سرعت گام هایی برای اعتماد سازی در روند مذاکرات برداشته شود. برای مثال ایران می تواند محدودیت های موقتی ازجمله بازرسی از تاسیسات غنی سازی را بپذیرد و در ازای آن بعضی از تحریم ها برداشته شود.

قطعنامه های سازمان ملل مشکل را حل نمی کنند


ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر خواسته شود طبق قطعنامه های سازمان ملل غنی سازی متوقف شود ایران چه واکنشی خواهد داشت گفت: ما درباره قطعنامه های سازمان ملل صحبت نمی کنیم ما درباره گامهایی که می توانیم برداریم تا به سمت جلو حرکت کنیم صحبت می کنیم.

وی تاکید کرد؛ اگر قطعنامه های سازمان ملل می توانستند موضوع را حل کنند تا حالا این موضوع حل شده بود.

ظریف گفت: ایران امروز یک کشور با اعتماد به نفس است و تحریم ها به زندگی مردم عادی آسیب می زند و تاثیری روی سیاست ها ندارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات