رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به حضور لاریجانی در جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت که در این جلسه مقرر شد از این به بعد ریاست کمیسیون ها به صورت دوره ای بین تمامی نمایندگان بچرخند و آنها نتوانند به صورت دائم کاندیدای ریاست شوند.

به گزارش افکارنیوز ، عزت الله یوسفیان ملا در تشریح جلسه ی روز گذشته کمیسیون تدوین آیین نامه ی داخلی گفت: این جلسه با حضور آقای لاریجانی برگزار شد و ایشان پیشنهاداتی را طبق تجربه ی دو دوره ریاست در مجلس به کمیسیون برای اصلاح برخی بندهخای آیین نامه ارائه کردند.

وی با بیان اینکه این پیشنهادات به اتفاق آراء به تصویب کمیسیون رسید گفت: یکی از این مصوبات در مورد روند رسیدگی به طرحها و لوایح در کمیسیون و استفاده از نظرات مشورتی کارشناسان و خبرگان در داخل و خارج مجلس ائم از حوزه و دانشگاه است.

وی اضافه کرد: همچنین قرار بر این شد که برخی از طرح ها و لوایح جهت کارشناسی بیشتر به مجموعه ای از خبرگان در خارج از مجلس ارائه شود که در این شرایط کمیسیون های مربوطه می توانند از کارشناسان برای هر چه بیشتر بررسی طرح ها و لوایح استفاده کنند.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه ی داخلی مجلس یکی دیگر از موارد مطرح در جلسه کمیسیون را چگونگی تقسیم مسئولیت های هیات رئیسه کمیسیون ها بین تمامی اعضای کمیسیون عنوان کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که تمامی نمایندگان بتوانند از تجربه عضویت در هیات رئیسه کمیسیون ها بهره مند شوند نه اینکه رئیس یا نایب رئیس کمیسیونی در طول ۴ ساله ی نمایندگی مجلس در سمت خود باقی بماند.

یوسفیان ملا ادامه داد: طبیعتا در این شرایط تمامی اعضای کمیسیون به صورت دوره ای می توانند به عضویت هیات رئیسه کمیسیون ها در بیایند و دیگر عضویت در هیات رئیسه در انحصار عده ای خاص نیست، تلاش بر این است که این موضوع به صورت دوره ای یا گردشی شود.

وی توضیح داد: این موضوع بحث بسیاری دارد و تنها دراین مورد اتفاق نظر وجود داشت که فعلا رئیس کمیسیون به صورت دوره ای باشد و آنها نتوانند به طور دائم کاندیدا برای ریاست کمیسیون شود، البته گزارش ارجاع شده به ما شامل ۸ بخش است که مطابق آن در مورد گردشی شدن تمام اعضای هیات رئیسه کمیسیون ها تصمیم گیری خواهد شد که احتمالا تمامی اعضای هیات رئیسه تنها در دوره ی زمانی محدودی می توانند به عضویت هیات رئیسه درآیند و این مسئولیت بین تمامی اعضاء پخش خواهد شد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه ی داخلی همچنین درمورد بررسی های کمیسیون در خصوص حذف آراء ممتنع در را گیری های صحن علنی نیز گفت: در این رابطه بحث صورت گرفت ولی به نتیجه ی واحدی هنوز دست پیدا نکرد.

یوسفیان ملا توضیح داد: بحث بر سر این است که آراء ممتنع حذف نشود بلکه تاثیرش در نتیجه ی نهایی آراء از بین برود، به عنوان مثال آراء ممتنع در جریان رای اعتماد به وزراء به ضرر آنها تمام خواهد شد و همین آراء در جریان رای عم اعتماد وزراء به نفعشان تمام می شود.

وی افزود: ما می خواهیم این اثر را از بین ببریم تا نماینده ای که رای ممتنع می دهد رایش به معنای بله یا خیر تعبیر نشود البته این موضوع در حال بحث است.

به گفته ی وی می توان تاثیر آراء ممتنع را حذف کرد، چون آراء ممتنع گاهی به عنوان مخالفت و گاهی به عنوان موافقت تعبیر می شود، در این شرایط اگر نظر نماینده به بله و یا خیر منتهی نشود می تواند رای ممتنع بدهد ولی رایش در پایان تاثیری در نتیجه نخواهد داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات