باید دید از ۳۴ سال پیش تاکنون بین ایران و آمریکا چه کسی بیشتر از رابطه خصمانه ضرر دیده و طرف مقابل برای رفع بی اعتمادی و جبران مافات چه برنامه ای در سر دارد؟ آیا آمریکا در مسیر مذاکره بدهی خود را به ایران پرداخت می کند؟

به گزارش افکارنیوز ، آمریکایی ها زمانی که صحبت از سیاست خارجی می شود، ضرب المثلی دارند که در بسیاری موارد به آن اشاره می کنند. ضرب المثلی که از روس ها قرض گرفته اند و این روزها به شعار اصلی سیاست خارجه شان تبدیل شده است: «Trust, but verify» یعنی «اعتماد، اما بررسی کن» .

اولین بار این شعار را رونالد ریگان در برابر میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی در مذاکرات بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده برای کنترل سلاح به کار برد. یکی از روزنامه نگاران روسی این ضرب المثل را به او یاد داده و گفته بود روس ها از اینکه از ضرب المثل استفاده کنند، خوششان می آید. این ضرب المثل روسی به شدت به عبارت مورد علاقه ریگان تبدیل شد و در تمام گفت و گوها از آن استفاده می کرد تا اینکه گورباچف در لحنی تمسخر آمیز به او گفت که چرا در تمام جلسات از این ضرب المثل استفاده می کنی؟ ریگان هم پاسخ داد: چون از این عبارت خوشم می آید!

این ضرب المثل روسی مدت ها بود که دیگر در سیاست خارجی ایالات متحده مورد استفاده قرار نمی گرفت اما بحران سوریه و پیشنهاد روس ها برای کنترل سلاح های شیمیایی سوریه بار دیگر این ضرب المثل را توسط باراک اوباما وارد عالم سیاست کرد.

با احتمال آغاز شدن گفت و گوهای ایران و آمریکا برای حل مسئله هسته ای کشورمان نیز تعدادی از سیاستمداران در کنگره و روزنامه نگاران دوباره به یاد این عبارت افتاده و از اوباما خواستند رفتارش در قبال ایران را بر اساس این عبارت برنامه ریزی کند.

به نظر می رسد در حالی که این ضرب المثل به شدت در کاخ سفید و واشنگتن به مُد روز تبدیل شده، بهترین معادل آن در فارسی، همان ضرب المثل معروف است که می گوید، «مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد» و یا حدیث معروف از امام علی (ع) است که می گوید «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود! » .

آنطور که اوباما و حسن روحانی روسای جمهور ایران و آمریکا در مکالمه تلفنی شان به یکدیگر گفتند، موانع و مشکلات زیادی بر سر راه ارتباط دوباره دو کشور و یا حتی همکاری مقطعی آنها برای حل مسئله هسته ای وجود دارد. جدای از لابی صهیونیستی و مخالفان، بزرگترین مانع در این زمینه بی اعتمادی است. هر دو طرف در سازمان ملل گفته بودند که سعی دارند دیوار بی اعتمادی به وجود آمده را به هر نحو ممکن از بین بردارند. اما باید دید طی سال های گذشته و به خصوص از ۳۴ سال پیش تاکنون چه کسی بیشتر از رابطه خصمانه ایران و آمریکا ضرر دیده و طرف مقابل برای رفع بی اعتمادی به وجود آمده و جبران مافات چه برنامه ای در سر دارد.

ایران در این مسئله، بزرگترین طلبکار است. سال هاست که مردم کشورمان در تحریم قرار دارند و رفتار خصمانه دولت آمریکا در قبال مردم کشورمان در اعمال تحریم های یک جانبه خسارات مالی و البته جانی زیادی به کشورمان زده است. روند افزایش تحریم ها طی چند سال گذشته شتاب زیادی گرفته و امروز اگر قرار باشد لیستی از تحریم های آمریکا علیه ایران تهیه شود، به لیستی بلند بالا در انواع و اقسام حوزه های اقتصادی و اجتماعی تبدیل می شود. شاید اگر بخواهیم مانند آمریکایی ها از ضرب المثل روسی و یا ضرب المثل خودمان استفاده کنیم، باید قبل از هر چیز لیستی از مطالبات که می تواند بی اعتمادی موجود را از بین ببرد، تهیه کرده و در اختیار مسئولان آمریکایی قرار دهیم.

* مطالبات اقتصادی


لغو تحریم ها

زمانی که صحبت از مطالبات اقتصادی ایران از امریکا به میان می آید، اولین کلمه ای که به شدت خودنمایی می کند، تحریم های اقتصادی است. تحریم های اقتصادی تنها به محدوده زمانی همین چند سال گذشته و ماجرای برنامه هسته ای کشورمان محدود نمی شود. از زمانی که نظام جمهوری اسلامی بعد از انقلاب سال ۵۷ به وجود آمد، تحریم های آمریکا علیه ملت ایران نیز به مرحله اجرا درآمد. آمریکا در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله نیز تحریم ارسال و فروش سلاح به ایران را به اجرا درآورد تا بلکه از این طریق بتواند نظام جمهوری اسلامی را در مقابل حملات گسترده رژیم بعثی عراق ضعیف سازد.

تحریم فروش قطعات هواپیما به ایرلاین های ایران که منجر به سقوط تعداد زیادی از هواپیماها و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان طی سال های گذشته شده را نیز باید به این لیست اضافه کرد. اما هم اینک تنها مسئله ای که بیش از سایر مسایل به چشم می آید و مردم توقع دارند در فاز جدید روابط با آمریکا به سرعت اصلاح شود، مسئله تحریم هایی است که به دلیل برنامه هسته ای ایران اعمال شده و این مطالبه در صدر همه مطالبات دیگر قرار دارد.

رفع توقیف اموال ایران

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بیشترین استفاده را برد تا با توقیف اموال ایران در کشورش، نظام تازه تاسیس ایران را تحت فشار قرار دهد. از سال ها پیش تا کنون یعنی از ۳۴ سال گذشته، اموال زیادی از ایران در داخل امریکا به توقیف دولت این کشور درآمده و غیر از میلیاردها دلار پولی که چهره های شاخص حکومت طاغوت در بانک های آمریکایی داشته و تصرف شد، بسیاری از پول های نفتی و اموال عمومی کشور نیز در این کشور توقیف شده که باید بازگردانده شود.

بازگرداندن اموال ایران به کشورمان

بازگداندن اموال ایران تنها مختص به منابع مالی و یا اماکن موجود در ایالات متحده که به نام ایرانیان خریداری شده، نیست. نمونه بارز این اموال که در سفر اخیر رییس جمهور به آمریکا نیز نمونه کوچکی از آن به عنوان هدیه امریکا به ملت ایران بازگردانده شد، اشیاء باستانی و عتیقه های ایرانی است که در رژیم طاغوت به وسیله باندهای قاچاق عتیقه به آمریکا رفته و در آنجا به حراج گذاشته می شد.

*مطالبات اجتماعی


عذرخواهی درباره کودتای ۲۸ مرداد

این مسئله را بارها از زبان سیاستمداران ایرانی شنیده ایم که گفته اند شاید اگر دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و به خصوص کوتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ نبود، سر نوشت کشور به گونه دیگری رقم می خورد و تلاش های ملت ایران برای رهایی از نظام شاهنشاهی مدت ها پیش از انقلاب سال ۵۷ به ثمر می نشست. آمریکایی ها بارها به انجام کودتا در سال ۳۲ اعتراف کرده اند و در جدیدترین مورد، سال جاری با انتشار اسناد جدیدی بار دیگر بر این کار خود مهر تایید زدند اما هیچ گاه حاضر نشده اند به طور رسمی از ایران در این باره عذرخواهی کنند. شاید اولین عذرخواهی که باید انجام بگیرد، عذرخواهی برای تغییر سرنوشت یک ملت باشد.

عذرخواهی درباره جنگ تحمیلی هشت ساله

اما عذرخواهی درباره کودتای ۲۸ مرداد، اولین گام برای عذرخواهی های بعدی خواهد بود. آمریکا هیچ گاه از دخالت در امور داخلی ایران دست برنداشته و عذرخواهی بعدی را باید برای این از ملت بزرگ ایران داشته باشد که در طول هشت سال جنگ تحمیلی ضمن تحریم ایران، با ارسال سلاح و تقویت نظامی عراق جنگ رسمی با ملت ایران را آغاز کرد.

عذرخواهی برای پرونده هسته ای ایران و ترور دانشمندان

عذرخواهی های دیگری که باید انجام شود، به دلایل مختلف دیگری است. دولتمردان این کشور باید برای هواپیمای غیر نظامی ای که بر روی آسمان خلیج فارس هدف قرار داده و تعداد زیادی از انسان های بی گناه را کشتند، از ملت ایران عذر خواهی کنند. آنها همچنین باید برای حمله به شکورهای همسایه و نا امن کردن منطقه و مرزهای ایران عذرخواهی کنند.

ترور دانشمندان هسته ای کشورمان با اطلاع دولتمردان آمریکایی بوده و آنها حتی با همکاری رژیم صهیونیستی دست به تولید ویروس ها و بدافزارهای رایانه ای زدند تا جلوی هسته ای شدن ایران را بگیرند.

آنها همچنین یک عذرخواهی دیگر به ملت ایران بدهکارند و آن عذرخواهی برای حضور نظامی در ایران و سعی در حمله به تهران در سال ۵۸ است که البته خواست خدا مانع از این کار شد و طوفان شن در طبس اجازه نداد آنها به خواست خود برسند.

در آخرین مورد، جاسوسی ها و دخالت در امور ایران می توان به استفاده روز افزون از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری اطلاعات از ایران و همراهی با فتنه گران در سال ۸۸ نیز اشاره کرد که باید دید آمریکایی ها چگونه می خواهند از تمام این اقداماتی که انجام داده اند عذرخواهی کنند.

* مطالبات سیاسی و استراتژیک


دست برداشتن از تحریک همسایگان ایران و به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در منطقه

مطالبات سیاسی ایران از آمریکا تنها محدود به این مسئله نمی شود که آمریکایی ها باید از اعمال فشارهای گوناگون به دولت های مختلف در نظام جمهوری اسلامی عذرخواهی کنند. سال هاست که ملت ایران با دشمنی دیرینه دولت های آمریکایی با خود، خو کرده اما مسئله ای که آینده را نیز رقم می زند، حمایت بی چون و چرا و بی قید و شرط آمریکا از برخی همسایگان و کشورهای منطقه است که روابط خوبی با ایران ندارند.

آمریکا می داند در صورت نزدیکی با ایران باید به نوعی تکلیف خود با رژیم اشغالگر قدس را نیز مشخص سازد و از حمایت بی چون و چرا از خون ریزی های این رژیم دست بردارد اما در عین حال باید از تحریم کشورهای منطقه علیه ایران نیز دست برداشته و از به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در بین کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خودداری کند. این رفتار و سیاست آمریکا در نهایت به بی ثباتی بیشتر منطقه منجر خواهد شد و حضور نظامی این کشور در منطقه را بیش از پیش خواهد کرد. خواسته ایران از آمریکا در خصوص مسایل ژئوپلتیک خروج از منطقه و عدم تحریک کشورهای منطقه به جنگ و خونریزی است.

* حق هایی که باید به رسمیت شناخته شوند


به رسمیت شناختن نظام اسلامی و عدم همکاری با اپوزیسیون

شاید باید به این مسئله از ابتدا باید می پرداختیم که اگر قرار است تغییری در سیاست های برخورد ایران و آمریکا با یکدیگر به وجود بیاید، اولین مسئله به رسمیت شناختن نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام دموکراتیک مورد حمایت مردم در کشور است. آمریکایی ها با وجود اینکه اعلام می کنند نظام جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناسند، به هر طریق مکمن سعی در براندازی آن نیز دارند. همانطور که اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز به آن اشاره کرد، آمریکا نباید به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی باشد و باید به رای مردم و نظام دموکراتیک ایران که از نادرترین نظام های دموکراتیک در منطقه است، احترام بگذارد. همانطور که حجت الاسلام روحانی نیز در سخنرانی های قبلی خود و همچنین در سخنرانی سازمان ملل به آن اشاره کرد، زبان امریکا باید زبان تکریم باشد و نه تحریم.

به رسمیت شناختن حق هسته ای ایران

یکی دیگر از حقوق ملت ایران که به نظر می رسید حداقل در مرحله زبانی توسط دولت جدید آمریکا مورد تایید قرار گرفته، به رسمیت شناختن حق هسته ای ملت ایران بود. با این حال سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا گفته" اوباما وقتی می گوید ایران حق دارد اورانیوم غنی شده داشته باشد ولی حق ندارد خودش اورانیوم را غنی سازی کند، با دقت سخنان خود را بر زبان می راند" .

حال باید در عمل دید که این حق که در کلام نیز به صورت تلویحی به رسمیت شناخته نشده، در پس گفت و گوها، مرحله ای جدید برای تحت فشار گذاشتن ایران برای دست کشیدن از حقوق هسته ای اش است یا خیر؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات