سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان از شدت علاقه برخی دیپلمات های ایرانی برای همکاری با آمریکا در سال ۸۰ شگفت زده شده بود.

به گزارش افکارنیوز ، وبسایت بی بی سی فارسی ضمن مرور برخی همکاری های امنیتی اصلاح طلبان با آمریکا در دهه گذشته نوشت: در آبان سال ۸۸ رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان در خاطرات خود نوشت یک هفته پس از حملات یازده سپتامبر در سال ۱۳۸۰ و در جریان مذاکرات ژنو با چند دیپلمات ایرانی، مذاکراتی درباره حمله به افغانستان داشته است.

کراکر نوشته بود. «من واقعا از هویت طرف های ایرانی خود متعجب شده بودم. دو نفر از سه نفرشان در آمریکا درس خوانده بودند و ما در وقت تنفس راجع به فوتبال دانشگاه یو. سی. ال. ای حرف می زدیم. »

کراکر افزوده بود: «آنچه که برایم جالب تر از همه بود، اشتیاق آنان نسبت به اعزام نیروهای آمریکا (همان «شیطان بزرگ» ) به حیاط خلوت ایران یعنی افغانستان بود.

اوایل اکتبر، یعنی تقریبا یک ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، ما پشت میز یکی از سالن های کنفرانس سازمان ملل نشسته بودیم و در مورد ساختار پارلمان بعد از طالبان صحبت می کردیم. یکی از دیپلمات های ایرانی رفته رفته به تنگ آمد و سرانجام سرپا ایستاد و تقریبا با فریاد گفت که ما نباید در مورد «چه باید باشد» صحبت کنیم. تا زمانی که رژیم کنونی - در افغانستان - بر سر کار است، هیچ کدام از این حرف ها سودی ندارد. سپس او اتاق را ترک کرد. بمباران افغانستان توسط آمریکا چند روز بعد آغاز شد. »

یادآور می شود دولت آمریکا پاداش این همکاری کم سابقه را با اعطای عنوان اهانت آمیز «محور شرارت» به ایران جبران کرد. بعدها رئیس دولت اصلاحات و وزیر خارجه از این ناسپاسی آمریکا ابراز گلایه کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات