سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: معاونت علمی و فناوری منحل نخواهد شد و رئیس جمهور فردی را برای این پست در نظر گرفته است.

به گزارش افکارنیوز، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و سرپرست سازمان فضایی ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه ویژه برنامه هفته جهانی نجوم در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منحل نخواهد شد و رئیس جمهور فردی را برای این پست در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که این فرد چه زمانی معرفی می شود، خاطرنشان کرد: این سوال را باید از رئیس جمهور بپرسید.

سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری به حوزه های علمی و فناوری در کنار حوزه های اقتصادی همیشه تاکید دارند، تصریح کرد: ایشان همان جایی که از نظر اقتصادی کشور باید پیش برود، همچنین گفته اند که در علم و فناوری باید پیش برویم.

ترکان حوزه فضا را یکی از مهمترین حوزه ها در علم و فناوری دانست و گفت: در جلسه گزارش دادند که برخی کشورها ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را از طریق فضا به دست می آورند که ما در آن سطح نیست اما برنامه های ۱۰ ساله و ۱۵ ساله سازمان فضایی ایران از پرتاب موجود زنده به فضا تا سنجش از راه دور، ماهواره های مخابراتی و در نهایت اعزام انسان به فضا در برنامه دارد.

وی ادامه داد: زیرشاخه ها و فناوری های موردنیازی که پیش بینی شده است، صدها فناوری را شامل می شود و شش پژوهشکده در این زمینه کار می کنند و اگر این برنامه ها گسترش پیدا کند قادر خواهیم بود به یک درصد از تولید ناخالص ملی در افق دست پیدا کنیم و این مورد اکنون میسر نیست.

سرپرست سازمان فضایی ایران تصریح کرد: اگر می خواهیم بهترین نیروهای زبده و برجسته کشور را در هوش و علم و استعداد در داخل کشور مشغول شوند باید شغل فناورانه ای ایجاد کنیم و برای بهترین نیروها باید بهترین مشاغل علمی را فراهم کرد چون اگر ظرفیت مغزی آنها اشباع شود در کشور می مانند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فضایی در حرکت به سمت این چشم اندازهای عظیم می تواند با برنامه هایی که دارد و همچنین مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت شغلی بهترین نیروها را فراهم کند تا به تخصص یک درصد تولید ناخالص ملی و ایجاد ۲۲۰ هزار شغل فناورانه برسیم.

ترکان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ماموریت دو ماهه رئیس جمهور به خود گفت: رئیس جمهور به بنده ماموریت داد، تا در ۲ ماه در ۴ حوزه ای که در حوزه ریاست جمهوری بود بررسی کنم و از آنها گزارش ارائه کنم که ۲ مورد از این ۴ مورد بررسی آن تمام شده و گزارش آن را ارائه کردم و رئیس جمهور در مورد آنها تصمیم گیری کرده است.

سرپرست سازمان فضایی ایران ادامه داد: یکی از این موارد معاونت بین الملل ریاست جمهوری بود که رئیس جمهور تصمیم گرفت این معاونت را منحل کند. دیگری دبیرخانه جنبش عدم تعهد بود که تصویب شد به وزارت امور خارجه منتقل شود. حوزه دیگر شورای عالی ایرانیان است که مطالعات آن انجام شده و گزارش آن قبل از پایان دو ماه به رئیس جمهور ارائه می شود. حوزه آخر نیز سازمان فضایی است که تا اینجا دوستان عضو کارگروه قدم های بسیار مهمی برداشته اند و تا قبل از پایان ۲ ماه گزارش این مورد نیز در مورد ساختار سازمانی مورد نیاز سازمان فضایی را تقدیم خواهیم کرد.

ترکان تصریح کرد: یکی از مواردی که دوستان عضو کارگروه به آن رسیدند این بود که باید یکپارچگی سازمان فضایی حفظ شود و برای پیشتازی ما در علم و فناوری سازمان فضایی یکی از مهمترین محورها خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در این کارگروه رسیدیم این بود که با توجه به اینکه فعالیت های فضایی بسیار گران قیمت است اصلا نباید دوباره کاری صورت بگیرد و باید از طریق یک سیستم مرکزی فعالیت ها هدایت شود و در آخر اینکه ظرفیت های دانشگاهی و پژوهشی و همچنین شرکت های مهندسی و پژوهشی همه در این جهت به کار گرفته شوند و با این فرازها به این نتیجه می رسیم که احتمالا فضا در ساختار جمهوری اسلامی ایران یک مرتبه ارتقاء موقعیت پیدا خواهد کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات