یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: نتیجه نظرسنجی برای رابطه با آمریکا از یک سو ممکن است مورد بهره برداری حریف قرار گیرد و از سوی دیگر نیز ممکن است کار را برای دولت مشکل کند، از این رو نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا سنجیده نیست.

به گزارش افکارنیوز، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به طرح دولت برای نظرسنجی پیرامون رابطه با آمریکا اظهار داشت: آنچه که رئیس جمهور اخیرا در این باره مطرح کرد، توضیح زیادی درباره آن نداد که سؤالات این نظرسنجی چیست و چگونه می خواهد صورت گیرد و تنها عبارات کلی در این خصوص گفته شد.

فضائلی با تأکید بر اینکه در همین حد که بحث نظرسنجی در خصوص رابطه با آمریکا مطرح شده نقدهای جدی به آن وارد است، تصریح کرد: اگر دولت در چنین موضوعاتی به صورت مخفیانه به ارزیابی افکار عمومی بپردازد مشکلی ایجاد نمی کند اما علنی شدن این موضوع پیام های متعددی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نظرات کارشناسان در این باره و درستی اکثر استدلال های آنها ادامه داد: از جمله اشکالاتی که به نظرسنجی آشکار و علنی وارد است اینکه، این نظرسنجی نمی تواند پشتوانه تصمیمات راهبردی و اقدامات این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه نظرسنجی ها ممکن است به دلیل کنش ها و واکنش ها تغییر کند، خاطرنشان کرد: خود آقای ظریف اخیرا گفت که پیش از سفر هیئت ایرانی به نیویورک، در نظرسنجی که از مردم آمریکا صورت گرفت ۴۵ درصدشان خواهان رویارویی نظامی با ایران بودند اما بعد از سفر نیویورک ۷۵ درصد مخالف این رویکرد شدند بنابراین با چنین سرعت نتایج یک نظرسنجی تغییر می کند.

فضائلی بر همین اساس با طرح این سوال که آیا واقعا دولت آمریکا به پشتوانه این نظرسنجی ها برنامه راهبردی خود را در قبال ایران تنظیم می کند؟ متذکر شد: نظام های سیاسی دنیا به خصوص در حوزه روابط بین الملل تحت تأثیر نظرسنجی هایی که می تواند به سرعت تغییر کند، عمل نمی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی به وضعیت نامشخص نظرسنجی ها درباره رئیس جمهور یازدهم در دوران تبلیغات اشاره کرد و گفت: در چند روز قبل از انتخابات ۹۲، موقعیت آقای روحانی از آنچه که از صندوق درآمد پایین تر بود اما او توانست با بیش از نیمی از آرای مردم، رئیس جمهور شود اما از سوی دیگر اگر زمان انتخابات ادامه دار می شد مشخص نبود که چه تغییراتی ایجاد شود.

وی در ادامه قابل اتکاء نبودن نظرسنجی ها به عنوان پشتوانه راهبردی را یکی از اشکالات این طرح بیان کرد و افزود: در این نظرسنجی اکثریت مردم یا موافق خواهند بود یا مخالف که هر دو حالت آن مشکلاتی را خواهد داشت.

فضائلی در همین زمینه تصریح کرد: نتیجه این نظرسنجی از یک سو ممکن است مورد بهره برداری حریف قرار گیرد و باعث افزایش فشار شود و از سوی دیگر نیز ممکن است کار را برای دولت مشکل کند، از این رو نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا سنجیده نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تأکید کرد: چنین مواردی در دنیا نیز مرسوم است اما این اقدامات به هیچ وجه پشتوانه سیاست های کلان آن کشورها قرار نمی گیرد بلکه به منظور ارزیابی کارشناسانه و مدیریت صحنه انجام می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات