مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۱ به وقت تهران (۹: ۳۰ صبح به وقت محلی) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می شود.

به گزارش افکارنیوز، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، آلمان، انگلستان، روسیه، چین و فرانسه) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۱ امروز (سه شنبه) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می شود و هیئت های شرکت کننده در طی ۲ روز به بحث و تبادل نظر درباره برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران خواهند پرداخت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در این نشست عصر دیروز (دوشنبه) در رأس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وارد فرودگاه شهر ژنو شد.

وی در بدو ورود به این شهر در جمع خبرنگاران از آماده شدن طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی به ۱+۵ در نشست ژنو خبر داد و گفت که این طرح چارچوبی است برای راه حل که به طرف مقابل ارائه می دهیم و این چارچوب باید مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن توسط همکاران ما مورد مذاکره قرار گیرد.

ظریف خاطرنشان کرد: من و همکارانم این آمادگی را داریم که اگر ملاحظه ای یا سوالی وجود داشته باشد این سوالها را پاسخ دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در این طرح پیشنهادی چارچوب زمانی تعریف شده، پاسخ داد: مبنای طرح ما زمان است. معتقدیم یکی از روش های ایجاد اعتماد این است که زمان را باز نگذاریم و در یک بازه زمانی محدود مذاکرات را پیش ببریم که هیچ یک از طرف ها احساس نکنند که طرف دیگر می خواهد با وقت کشی برخی از اهداف جانبی را به پیش ببرد و به همین خاطر ما یک چارچوب زمانی را تعیین کردیم.

وی ادامه داد: قبل از این گفتم که ما فکر می کنیم حداکثر ظرف یکسال می توانیم به مرحله نهایی اجرای طرح برسیم. البته طرح ما مراحل مقدماتی، مراحل میانی و یک مرحله نهایی دارد.

ظریف گفت: فکر می کنم بتوانیم مراحل مقدماتی را ظرف ۶ ماه اجرا کنیم و حتی امکان اجرای زودتر آن نیز هست. ۱+۵ به دلیل ساز و کارهای داخلی زمان بیشتری نیاز دارند و باید این موارد را در نظر بگیریم.

وی گفت: معتقدم ظرف حداکثر یکسال می توانیم موضوع هسته ای ایران را به موضوع عادی در آژانس تبدیل کنیم، البته این به شرطی است که حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد.

محمدجواد ظریف در ارزیابی اش از این دور از مذاکرات، این مذاکرات را مرحله جدیدی خواند و گفت: این اولین دور گفت وگوهای ایران و ۱+۵ بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است و این اولین آزمایش برای ما خواهد بود که میزان جدیت اعضای ۱+۵ را بسنجیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد که مبنای ما در مذاکرات امتیاز دادن و امتیاز گرفتن نیست.

ظریف و کاترین اشتون دیشب نیز در محل اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو بر سر میز شام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک توافق کردند که مذاکرات وزرای خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک و نشست بعدی اواسط اکتبر در ژنو برگزار شود.

در نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک نیز قرار شد مذاکرات ژنو ۲۳ و ۲۴ مهر ماه در این شهر برگزار شود و این شهر امروز (سه شنبه) برای چهارمین بار میزبان این مذاکرات است البته با این تفاوت که سه نشست قبلی در دولت های نهم و دهم و به ریاست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شد ولی این بار جمهوری اسلامی ایران در سطح عالی تر یعنی در سطح وزیر امور خارجه در پای میز مذاکره حضور دارد و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود را به ۱+۵ ارائه دهد.

مذاکرات امروز به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحایه اروپا آغاز و پس از مراسم افتتاحیه سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه عهده دار ادامه مذاکرات با ۱+۵ خواهد بود.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داود محمدنیا و محمد امیری تیم پنج نفره ایران به سرپرستی ظریف در این دور از مذاکرات هستند.

لازم به ذکر است، هیئت های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات