«اگر غرب انعطاف به خرج دهد ممکن است بن بست مذاکرات هسته ای با ایران شکسته شود اما متأسفانه دلیل و شاهد چندانی برای اثبات رویکرد جدید در قدرت های غربی که به اقدامات تنبیهی و دیپلماسی زور عادت کرده اند، مشاهده نمی شود. »

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آسیاتایمز ضمن ارائه این تحلیل نوشت: برعکس، دلایلی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا با تاکید بر توقف همه فعالیت های غنی سازی در ایران، گام های بزرگی به عقب برداشته است.

کاوه افراسیابی استاد دانشگاه های آمریکا در ادامه تحلیل آسیاتایمز نوشت: به رغم برخی تلاش های انجام گرفته برای اعتمادسازی در سپتامبر و اکتبر گذشته، امید چندانی به موفقیت مذاکرات آینده درژنو نیست.
وی افزود: مذاکرات آتی به نتیجه ای شگفت انگیز دست نخواهد یافت زیرا مواضع قدرت های غربی به مدیریت آمریکا درباره همکاری با «حسن روحانی» رئیس جمهوری میانه روی ایران لفاظی ای بیش نیست و فاقد جوهره لازم برای ارائه پیشنهادی جدید برای دستیابی به توافقی هسته ای است.

به نوشته آسیاتایمز «احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتی هم چون مذاکرات گذشته با توجه به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته بود بسته پیشنهادی جدید به ایران ارائه نخواهد شد، افزایش یافته است. این به معنای تکرار همان مواضع قدیمی یعنی ارائه پیشنهادهایی محدود درباره لغو تحریم [طلا و پتروشیمی] به ازای خواسته های گزاف از این کشور درباره برنامه هسته ای اش است. »

آسیاتایمز نوشت: حتی قبل از اظهارات کری، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدارش با «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی به همین موضوع اشاره داشت. اشتون در نشست هایش با ظریف و کری مدام لبخند می زد اما این واقعیت که مواضع سختگیرانه و انعطاف ناپذیر غرب درباره برنامه هسته ای ایران هم چنان ادامه دارد، هرگونه امیدی درباره موفقیت مذاکرات را به یاس بدل می کند و از تداوم بن بست در مذاکرات پیش رو حکایت دارد.

آسیاتایمز با مرور مواضع مقامات غربی نوشت: مفهوم این امر آن است که غرب در مذاکرات ژنو بار دیگر بسته پیشنهادی ارائه شده در ژوئن گذشته در آلماتی را ارائه خواهد داد که به رغم خواسته های آن از ایران درباره دادن امتیازهای جدی درباره برنامه هسته ای اش، در بررسی لغو تحریم های هسته ای اصلی ایران (تحریم های مالی و نفت) راه به جایی نمی برد.

نویسنده با اشاره به موضع تهدید آمیز اوباما پس از ملاقات با نتانیاهو نوشت: این امر برای ایرانی ها آزار دهنده بود به گونه ای که ظریف بلافاصله «پشتک وارو زدن» (به اصطلاح وزیرخارجه ایران) اوباما را زیر سوال برد. اختلافات واشنگتن و تل آویو به شکل قابل ملاحظه ای در حال کاهش است و حتی ممکن است به طور کامل رفع شود.

آسیاتایمز در پایان نوشت: آمریکا هنوز فرصت دارد تا در راهبرد خود که شانس اندکی برای موفقیت دارد، بازنگری کند. راهبرد مذاکره آمریکا تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که خواسته های ایران درباره امتیاز دادن به ازای لغو تحریم های اساسی در آن لحاظ شود. در حالی که فقط چند روز تا آغاز مذاکرات ژنو باقی مانده و با توجه به اینکه اولویت های داخلی آمریکا، اولویت های این کشور در سیاست خارجی را کمرنگ تر کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات