نماینده روسیه در مذاکرات ژنو دیدار نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ را بی سابقه توصیف کرده و گفت: با وجود دشواری و غیر قابل پیش بینی بودن مذاکرات به دلیل فقدان اعتماد متقابل، ولی این دیدار انتظار جامعه بین المللی را برآورده ساخت.

به گزارش افکارنیوز ، خبرگزاری «نووستی» اظهار کرد: " سرگئی ریابکوف" مذاکرات نمایندگان ایران و گروه «۱+۵» در ژنو را بی سابقه خواند و گفت: برای نخستین بار طی چند سال گذشته طرفین توانستند بیانیه مشترکی برای مطبوعات تهیه کنند.

این دیپلمات روس بعد از پایان مذاکرات گفت: آهنگ مذاکرات بار دیگر سریع شده و دیدار بعدی طرفین قرار است در تاریخ ۸-۷ نوامبر، یعنی عملا بعد از گذشت ۳ هفته از سرگرفته شود که چنین روندی طی سال های اخیر بی سابقه بوده است.

ریابکوف همچنین تاکید کرد که طرفین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ به این طرف و بر خلاف دورهای قبلی مذاکرات بیانیه مشترکی برای مطبوعات تهیه کردند که و در آن حتی چندین بار از عبارت «مشترک» استفاده شده است.

وی افزود: اکنون در ما این امیدواری بوجود آمده است که می توانیم به دنبال راه حل مشکلات بوده و اقدامات مشخصی بر اساس اصل گام به گام و اقدام متقابل برداریم.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که دیدار آتی طرفین در سطح کارشناسان در زمینه برنامه هسته ای ایران این امکان را بوجود خواهد آورد تا خطوط مشخصی برای توافقات تهران و گروه ۱+۵ بوجود آید و همه مسائل از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

ریابکوف با اشاره به اینکه البته حرکت به جلو به دلیل فقدان اعتماد متقابل کمی دشوار است، گفت: مذاکرات بسیار سخت و از لحاظ نتیجه، کاملا غیرقابل پیش بینی بود و علت آن عدم اعتماد متقابل بین طرفین است.

این دیپلمات روس در عین حال گفت: با این وجود مذاکرات ژنو را می توان گامی به سمت جلو گامی تلقی کرد که توانست انتظار جامعه جهانی از تغییر مواضع ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور را برآورده سازد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات