شما در حالی نمی توانید رسانه های داخلی را بر روی اینترنت مشاهده کنید که همزمان سایتهای فلان و بهمان به راحتی از اینترنت قابل دریافت هستند و کسانی که ماهواره ندارند می توانند اخبار این سایتها را با یک فیلتر شکن ساده دریافت کنند.

به گزارش افکارنیوز ، امروزه تقریبا هر کانال رادیویی و تلویزیونی را می توان از اینترنت دریافت کرد. شبکه های بزرگ دنیا تلاش می کنند برای کسب محبوبیت و دسترسی بیشتر مخاطبان راههای مختلفی را ایجاد کرده و در اختیار جامعه هدف خود قرار دهند. یه این ترتیب مخاطب نیز در هر گوشه دنیا و در هر شرایطی می تواند برنامه های رسانه مورد علاقه خود را از طریق اینترنت و ماهواره دریافت کند.

این مساله به خصوص در مورد اینترنت روزبه روز گسترده تر می شود تا آنجا که بسیاری از کارشناسان اذعان می کنند دهه های آینده شرایط دریافت صدا و تصویر از تلویزیون تغییر کرده و این صفحات ال ای دی به جای آنکه به آنتن متصل باشند به اینترنت وصل خواهند شد.

این مساله از هم اکنون هم در بسیاری از نقاط دنیا آغاز شده و مردم در برخی کشورهای دارنده اینترنت پرسرعت مخاطب صرف نبوده و با استفاده از تلویزیونهای خود که به اینترنت متصل شده صدا و تصویر را دریافت کرده و درباره آن اظهار نظر می کنند و به قول اهل فن از شرایط وب دو استفاده می کنند.

این مساله در مورد برخی رسانه های فارسی زبان کشورهای غربی هم صادق است. البته امثال بی بی سی و رادیو فردا را نمی توان از تلویزیون اینترنتی دریافت کرد اما از رایانه های متصل به اینترنت این کار بسیار ساده است.

چند روز پیش تلاش می کردم برای دریافت برنامه ای از رادیو تلویزیون ایران از اینترنت استفاده کنم به همین دلیل به قسمت پخش زنده سایت آی آر ای بی مراجعه کردم و خیلی خوشحال شدم که می توانم صدای جمهوری اسلامی ایران را در همه جای دنیا بوسیله اینترنت دریافت کنم اما متاسفانه این خوشحالی مدت زمان زیادی طول نکشید چرا که هر چه سعی کردم نتوانستم از برنامه های تلویزیون و رادیوی وطنی استفاده کنم. مرتب با پیغام خطا رو به رو می شدم.

تصور کردم مشکل از رایانه شخصی من است لذا برنامه های آن را به روز کرده و دوباره تلاش کردم اما به هیچ وجه موفق به دریافت هیچ برنامه ای نشدم و این درحالی بود که حتی سایت وزیر آی آر آی بی هم بعد از چند بار تلاش کردن به مشکل برخورد و بسیاری از آیکون های خود را نمایش نداد.

با یکی از دوستان که اهل فن بود تماس گرفتم و مشکل را با او درمیان گذاشتم تا کمک کند اما او با تمسخر به من فهماند که بهتر است خود را به زحمت نیانداخته و دست از ادامه تلاش بردارم.

فردای آن روز با برخی از دوستانم در این خصوص صحبت کردم اما همگی با اتفاق تاکید کردند که در خصوص فضای مجازی باید بیخیال تلویزیون و رادیوی وطنی بشوم.

این مساله مرا ناراحت کرد اما وقتی متوجه شدم صداو سیمای ما معاونتی به اسم معاونت فضای مجازی هم دارد که چند میلیارد بودجه در اختیار دارد بسیار شوکه شدم. از خودم می پرسم صدا و سیمایی که حتی یک سایت مناسب برای دسترسی کاربران خود ندارد چگونه می خواهد در دنیای پر از رسانه امروز گلیم خود و مردمش را از آب بیرون بکشد.

جالب آنکه شما در حالی نمی توانید رسانه های داخلی را بر روی اینترنت مشاهده کنید که همزمان سایتهای فلان و بهمان به راحتی از اینترنت قابل دریافت هستند و کسانی که ماهواره ندارند می توانند اخبار این سایتها را با یک فیلتر شکن ساده دریافت کنند.

بد نیست دوستان صداوسیما که منتقد همه عالم و آدم هستند گاهی هم یک نگاهی به خودشان بیاندازند و در همان برنامه بیست و سی که اخبار سایتها را بدون ذکر منبع کپی می کند و به اسم خود نمایش می دهد یک سری به معاونت فضای مجازی زده و ببینند آنجا چه خبر است. الحمدلله که این سازمان عریض و طویل نهادهای حراستی و حفاظتی خوبی هم دارد لذا بهتر است گاهی یک سری به مجموعه های فعال در این رسانه زده و گزارشی از کارکرد آنها به ریاست سازمان ارایه کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات