مشاور احمدی نژاد در مصاحبه با افکارنیوز

آقای احمدی نژاد از تایید صلاحیت آقای مشایی مطمئن نبود اما با توجه به سابقه ای که از دوره های قبل وجود داشت فکر می کرد که در نهایت شرایطی فراهم خواهد شد تا مردم بتوانند به نامزد مورد نظر دولت هم رای بدهند که چنین نشد. فکر می کنم آقای مشایی قربانی آقای هاشمی شد.

گروه سیاسی - مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، مدیر موسسه مطبوعاتی ایران و مشاور مطبوعاتی و رسانه ای محمود احمدی نژاد در دوران تصدی شهرداری تهران و ریاست جمهوری.
این مسئولیتها شاید چندان با اهمیت دیده نشود اما مورد اعتماد احمدی نژاد بودن متفاوت از این مسئولیتها است.
علی اکبر جوانفکر وقت مصاحبه حضوری نداد. البته بابت این موضوع نیز با بزرگواری عذرخواهی کرد. در نهایت قرار شد سوالات را ارسال کنیم و ایشان هم جوابهایشان را ارسال کند. پرسش و پاسخ زیر ماحصل این ارسال و دریافت است:


آقای جوانفکر! شما از ابتدای انقلاب تاکنون فعالیت مطبوعاتی داشتید در حال حاضر مشغول انجام چه کارهایی هستید و آیا قصد بازگشت به عرصه رسانه را دارید ؟

پاسخ: پس از ۳۲ سال فعالیت بی وقفه و موثر رسانه ای، انتظار نداشتم دستگاه قضایی، مجازات ناصواب حبس را تشدید کرده و بنده را به مدت پنج سال از مشاغل رسانه ای و سیاسی محروم کند. به هر حال فقط می توانم بنویسم و به تبیین دیدگاههایم بپردازم اما از داشتن مشاغل رسانه ای محروم هستم. دوست دارم برای مردم و در دفاع از حق و عدالت بنویسم.


 هواداران سید محمد خاتمی پس از اتمام دوران ریاست جمهوری وی رسانه های اصلاح طلب را تا جای ممکن حفظ کردند، چرا این اتفاق در طیف هواداران احمدی نژاد نیفتاد؟ آیا اکنون روزنامه ای هست که از اندیشه ها و میراث دولت احمدی نژاد حمایت کند؟

پاسخ: اصولا در ایران نشریات خیلی درامدزا نیستند. در اینجا بحث اقتصاد هم مطرح است و من فکر می کنم بنیه ی اقتصادی اصلاح طلبان از بنیه ی اقتصادی حامیان دولت سابق قوی تر است. علاوه بر این طیف فعالین رسانه ای حامی دکتر احمدی نژاد در سالهای اخیر تحت فشارهای پیدا و پنهان بودند و آنها به لحاظ روحی و مادی متحمل خسارت شدند.

چرا احمدی نژاد آنقدر مطمئن بود می تواند تایید صلاحیت مشایی را از شورای نگهبان بگیرد، خود شما هم زمانی که به نفع مشایی از انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادید واقعاً فکر می کردید صاحیتش تایید می شود؟

پاسخ: آقای احمدی نژاد از تایید صلاحیت آقای مشایی مطمئن نبود اما با توجه به سابقه ای که از دوره های قبل وجود داشت فکر می کرد که در نهایت شرایطی فراهم خواهد شد تا مردم بتوانند به نامزد مورد نظر دولت هم رای بدهند که چنین نشد. فکر می کنم آقای مشایی قربانی آقای هاشمی شد.

یعنی از آمدن مشایی جلوگیری شد تا فرصت اعتراض از آقای هاشمی گرفته شود همانطور که بنده نیز همزمان با مهدی و فائزه هاشمی بازداشت و به زندان فرستاده شدم تا بهانه ای برای اعتراض آقای هاشمی باقی نماند. به هر حال آقای احمدی نژاد برای تایید صلاحیت آقای مشایی شانس قائل بود همانطورکه اصلاح طلبان و اصولگرایان هم نه برای تایید صلاحیت، بلکه حتی برای رییس جمهور شدن آقای مشایی شانس قائل بودند.

 چرا آنطور که انتظار می رفت احمدی نژاد برای گرفتن تایید صلاحیت مشایی تلاش نکرد و یا حداقل در روزهای آخر بیشتر امورش را به افتتاح پروژه ها گذراند؟

پاسخ: شاید برخی انتظار داشتند رئیس جمهور وقت برای تایید صلاحیت آقای مشایی اقدامی در جهت خلاف منافع ملت انجام دهد اما رییس جمهور همانطور که انتظار می رفت در چارچوب قانون حرکت کرد و همان گونه که شما گفتید بیشتر به انجام امور جاری دولت پرداخت و نشان داد که دولت تا آخرین لحظه و با تمام توان در حال خدمت است. علاوه بر این توجه داشته باشید که مسیر جمهوری اسلامی، روبه جلوست. دکتر احمدی نژاد در جای دیگری مشغول به خدمت رسانی شده و عدم تایید صلاحیت آقای مشایی مساله ای نیست که بتواند جلوی رودخانه ی زلال ملت و نظام را بگیرد.

 فکر می کنید اصولگرایان دقیقاً از چه زمانی در مقابل دولت احمدی نژاد ایستادند؟ این امکان وجود دارد که همان تقابل در برابر دولت روحانی هم بوجود بیاید؟

پاسخ: ببینید در اینجا مسئله ی سهم خواهی پیش می آید. مدعیان اصولگرایی هیچگاه در کنار دکتر احمدی نژاد نبودند. مردم به آقای احمدی نژاد رای دادند نه به جناح اصولگرایی. در واقع مدعیان اصولگرایی می خواستند با چتر در پاستور فرود بیایند اما آقای احمدی نژاد هوشیار بود و چنین فرصتی به آنها نداد. پس شروع کردند به موج سواری و طوری رفتار کردند که سهم خواهی آنان از دولت امری مقبول و معقول بنماید والبته دکتر احمدی نژاد با خواسته های آنها کنار نیامد.

در واقع تعبیر ایشان این بود که دولت، شرکت سهامی نیست و متعلق به ملت است. مدعیان اصولگرایی چنین وانمود می کردند که آقای احمدی نژاد برای کسب مسند ریاست جمهوری به آنها بدهکار است در حالی که این امر خلاف واقع بود و ایشان از روز اول اعلام کرده بود که خود را وامدار هیچ حزب و گروهی نمی داند. خوب به یاد دارم که در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، ایشان با هر فردی برای تصدی یک وزارتخانه صحبت می کرد، بلافاصله برخی عناصر مدعی اصولگرایی اقدام به پرونده سازی می کردند و اوراقی دایر بر مساله دار بودن آن فرد سر از رسانه ها در می آورد.

آنها می خواستند کاری کنند که هیچ فرد اصولگرایی خارج از اراده آنها جرات نزدیک شدن به آقای احمدی نژاد برای تصدی مسوولیت ها را پیدا نکند. در خصوص دولت آقای روحانی هم من فکر می کنم که جهت گیری های این دولت بویژه در حوزه سیاست خارجی، تقابل برخی طیف های سیاسی از جمله مدعیان اصولگرایی با دولت او را گریز ناپذیر خواهد کرد.

نقاط ضعف و قوت دولت روحانی را نسبت به دولت احمدی نژاد در چه چیزهایی می دانید؟

پاسخ: مسن بودن اعضای دولت آقای روحانی یک ضعف جدی است زیرا تحرک و سرعت عمل را از دولت وی سلب خواهد کرد. ارتباط با مردم بویژه در مناطق دور افتاده و فراموش شده که نقطه قوت برجسته ای در دولت آقای احمدی نژاد بود، در دولت کنونی تعطیل شده است و این امر یک نقطه ضعف اساسی برای دولت فعلی محسوب می شود. ارتباط با مردم دستاوردهای زیادی برای دولتمردان به همراه دارد که این دولت خود را از آن محروم کرده است و مسن بودن رئیس جمهور و اعضای کابینه وی از عوامل موثر در این جهت گیری محسوب می شود. حمایت آشکار همه دستگاهها از دولت فعلی برای آقای روحانی یک فرصت استثنایی را فراهم کرده است و این مساله فضای تحرک بیشتری را برای او فراهم کرده است، چیزی که دولت احمدی نژاد از آن محروم بود.


آقای لاریجانی ممنوع الخروج بودن سید محمد خاتمی را از عادات بد دولت آقای احمدی نژاد دانسته و گفته است که این مساله به آسانی قابل حل است. نظر شما در این زمینه چیست؟

خوب است توضیحات بیشتررا از خود آقای لاریجانی جویا شوید. ضمنا یادمان نرفته است که ایشان در آغاز سال گذشته یعنی در روز انتخابات مجلس، از تصمیم دولت برای افزایش بهای هر لیتر بنزین به دو هزار تومان خبر داده بود، خبری که آثار سوء آن اقتصاد کشور را عمیقا تحت تاثیر خود قرار داد و هیچکس هم در این زمینه از ایشان بازخواست نکرد و البته بعدا معلوم شد که این ادعا از اساس صحت نداشته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات