یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مسئله اصلی دولت تامین نیازمندی های اساسی مردم است، نه نظرسنجی و باید با نگاه به داخل مشکلات کشور را حل کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، یدالله جوانی تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اهتمام دولت برای رفع مشکلات اساسی مردم، به طرح دولت مبنی بر ایجاد نظرسنجی در خصوص مذاکره و رابطه با آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: به هرحال یکی از شیوه های متداول و مرسوم در کشورهای مختلف برای اینکه دولت ها بتوانند در برخی از موضوعات تصمیم گیری کنند، روش نظرسنجی است که نگاه ها و تمایلات مردم را مورد سنجش قرار می دهند و از این طریق تصمیماتی را اتخاذ می کنند.

وی افزود: اما نکته مهم این است که آیا در تمامی کشورها که از شیوه ها و روش های نظرسنجی استفاده می کنند، این موضوع پذیرفته شده است که هر موضوعی را به نظرسنجی بگذارند؟ و یا اینکه نظرسنجی مربوط به موضوعات خاص می شود و بخشی از موضوعات اساساً از ذائقه نظرسنجی خارج است.

جوانی در ادامه با بیان اینکه در تمام دنیا مرسوم است که موضوعاتی که به امنیت ملی کشور برمی گردد و بر منافع ملی کشور تاثیر دارد، از جمله موضوعاتی نیست که به نظرسنجی گذاشته شود و بیشتر به بحث ها ی کارشناسی مربوط می شود و باید در این مسائل در سطوح کارشناسی شیوه ها و روش ها بررسی شوند، تصریح کرد: لذا طرح نظرسنجی در خصوص مذاکره و رابطه با آمریکا در شرایط کنونی اهداف سیاسی کسانی را تامین می کند که خیرخواه نظام نیستند و در واقع یک طرح نابجایی بود که نمی تواند تامین کننده منافع ملی و عمومی کشور باشد و می تواند منافع منفی را در آینده به دنبال داشته باشد فارغ از اینکه نتیجه نظرسنجی چه باشد؟

وی ادامه داد: اصل این موضوع درست نبوده و مطرح کردن این مسئله در سطح جامعه از پختگی های لازم برخوردار نبود و افراد خاصی ممکن است با اهداف سیاسی این پیشنهاد را داده باشند و برخی دولت مردان هم بدون توجه به پیامدهای آن این موضوع را طرح کرده باشند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر رفع مشکلات داخلی از طریق دیپلماسی با قدرت های بزرگ، افزود: برخی ها در فضای عمومی کشور طوری سخن می گویند که گویا مشکلات اساسی ما از طریق مذاکره با آمریکا قابل حل است، اما این تفکر یک اشتباه راهبردی است. ما بخوبی می دانیم که هیچ کشوری نمی تواند برمشکلات خود از طریق رابطه با دیگر کشورها غلبه کند، در نتیجه باید مشکلات را ریشه یابی کرد و با یک ریشه یابی درست و صحیح از مشکلات برای رفع مشکلات همت کرد.

جوانی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند مشکلاتی را که مردم ما با آن دست و پنجه نرم می کنند، عمدتا ریشه داخلی دارد. بخصوص حوزه مسائل اقتصادی گرانی تورم و بیکاری. البته کسانی که تاکید دارند که عمده مشکلات ما منشا داخلی دارد، فشارها و تحریم ها را نادیده نمی گیرند، اما سهم این مورد در مشکلات نسبت به عوامل داخلی کمتر است. لذا دولت باید تلاش کنند ریشه های مشکلات را در داخل جست و جو کنند و با سیاست های گذاری های دقیق به حل این مشکلات بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت مردم ما حل مشکلات و گشایش وضع معیشتشان به شرط حفظ عزت و دستاوردهای انقلاب است، اظهار داشت: این مهم حاصل نخواهد شد مگر با یک نگاه واقع بینانه به حل مشکلات، آن هم به شکل صحیح. چراکه اگر به شکل ناصحیحی تصور کنیم ریشه مشکلات ما سیاست خارجی است، بی راهه رفته ایم و با گذشت زمان متوجه خواهیم شد که نتیجه مدنظر حاصل نشده است. البته هر کشوری باید در سیاست خارجی هوشمند باشد و هوشمندانه با دیگران تعامل داشته باشد تا بهره این تعامل هوشمندانه راببرد.

جوانی در پایان گفت: مسئله اصلی دولت تامین نیازمندی های اساسی مردم است، نه نظرسنجی و باید با نگاه به داخل گره مشکلات را حل کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات