مسئول بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با افکار نیوز:

وی خوش بینی هایی که نسبت به این مذاکرات ایجاد شده است را غیر واقع بینانه می داند و اعتقاد دارد: مقداری از ایجاد این فضای خوشبینانه ناشی از تبلیغات رسانه ها و ایجاد مطالبات غیر واقعی در میان مردم است.

به گزارش افکارنیوز : دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن توجه ویژه ای به دیپلماسی خارجی داشته و به نظر می رسد حل مشکلات اقتصادی را در گروی حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بین اللملل می بیند؛ حال آنکه حمید رضا ترقی مسئول بین الملل حزب موتلفه اسلامی معتقد است تنها ۳۰ درصد از مشکلات داخلی با رفع تحریمها و حل مسائل دیپلماتیک رفع می شود و ۷۰ درصد مابقی با تمرکز بر سیاستهای درست اقتصادی حل شدنی است. حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار افزود: هر چند در رفع تحریم ها در پی مذاکرات دیپلماتیک می تواند موثر باشد اما در هر حال توجه به وضعیت اقتصادی داخل کشور نیز ضروری است.

ترقی تصریح کرد: تحلیل واقع بینانه نسبت به شرایط کشور این است که حد اکثر ۳۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم و مناسبات بین المللی است و بقیه به مدیریتها اعم از ناهماهنگی ها و مشکلات دیگر در ساختار مدیریتی برمی گردد. از این رو اگر قرار باشد این مشکلات را حل کنیم تنها ۳۰ درصد باید برای حل مشکلات بین المللی انرژی صرف شده و ۷۰ درصد باید روی مشکلات داخلی تمرکز شود. وی مشکلات بخش تولید را مثال زد و افزود: مثلا موانع مربوط به تولید مشخص است، فقدان نقدینگی و عدم همکاری بانکها و همچنین اختصاص نیافتن یارانه تولید به این بخش از موانع بروز مشکل در بخش تولید است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نمی توان زمان دقیقی برای پایان دادن به تحریمها متصور شد چرا که این مسئله به نوع برخورد طرفین، توقعات و مطالبات طرفین دارد ولی پیش بینی وزیر امور خارجه این است که طی یک سال این مذاکرات به نتیجه برسد.
وی خوش بینی هایی که نسبت به این مذاکرات ایجاد شده است را غیر واقع بینانه می داند و اعتقاد دارد: مقداری از ایجاد این فضای خوشبینانه ناشی از تبلیغات رسانه ها و ایجاد مطالبات غیر واقعی در میان مردم است.
این کارشناس در مورد محرمانه بودن محتوای مذاکرات ژنو گفت: نباید روی بحث محرمانه بودند محتوای مذاکرات ژنو و یا طرح پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ پافشاری کرد چرا که این موضوع تا ابد محرمانه باقی نمی ماند.

ترقی ادامه داد: واقعیت این است که اگر ساختار سیاسی و امنیتی کشور به این نتیجه برسد که بخشی از رفتار ها محرمانه باقی بماند به طور طبیعی این جزو حقوق به رسمیت شناخته شده دولت است که آن موضوع را محرمانه بگذارد اما در نهایت دولت باید بر پایه همان اهداف تعیین شده پاسخگو باشد.
وی در پاسخ به این سوال که ایران و ۵+ ۱ چه رویکردی را باید دنبال کنند؟ گفت: مهمترین رویکرد اقدامات عملی در جهت اعتماد سازی طرفین است و برنامه ریزی زمان بندی شده برای رفع ابهامات به صورت فنی و نهایتا اتخاذ سیاست برد_ برد.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در این مذاکرات تاکنون جمهوری اسلامی برای جلب اعتماد طرف روبرو امتیازاتی را به طرف غربی داده است در حالی که آنها هنوز اقدامی عملی در این راستا انجام نداده اند و آنچه به نظر می رسد چندان چیز قابل توجهی ارائه نداده اند.
ترقی افزود: ایران با طرح زمانبندی شده خود تا حدود زیادی مجال بهانه جویی را از طرف خود گرفته است و ۱+۵ برای استفاده از این فرصت لازم است با برداشتن گام های عملی در راستای اعتماد سازی جمهوری اسلامی ایران حرکت کند.

وی با اشاره به برخی نقاط مثبت در مذاکرات ایران و غرب گفت: به نظر می رسد غربی ها که در گذشته از فشار و مذاکره استفاده می کردند امروز در حال عبور از این موضع به سمت همکاری و مذاکره هستند و این یکی از مهم ترین آثار مذاکرات اخیر بوده است.

مسئول بین الملل حزب موتلفه اسلامی اهداف ایران در این مذاکرات را اینگونه ارزیابی کرد: طرف ایرانی در این مذاکرات باید حقوق هسته ای ملت ایران را حفظ کند چه در رابطه با غنی سازی چه فعالیتهای هسته ای در قالب ان پی تی و نکته دیگر در رابطه با تحریمها باید تلاش کند با اعتماد سازی تحریمهای اتخاذ شده که مبنای صحیحی ندارد خنثی کند و طبیعتا در جهت سوق دادن مذاکرات به سمت فنی و دور کردن از نگاههای سیاسی تلاش کند.
وی ابراز امیدواری کرد: تیم مذاکره کنند با پشتوانه مردم و رهبری و با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران در پیش برد برنامه هسته ای کشور موفق باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات