محصولات نرم افزاری که دنیای سیاست را تکان دادند

اگر بخواهیم با این نگاه، به سایر محصولات نرم افزاری و شبکه های اجتماعی نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم مسئولان سازنده نرم افزار پاور پوینت هم می توانند به راحتی با سر زدن به عملکردشان در میان سیاستمداران ایرانی بازار خوبی برای خود دست و پا کنند و از ایران برای تبلیغات خود استفاده کنند.

گروه سیاسی - شرکت های معروف آمریکایی که در زمینه شبکه های اجتماعی و یا تکنولوژی های روز فعالیت می کنند برای اینکه نشان دهند محصولشان برای شرایط روز جامعه بسیار مفید بوده، در تبلیغات خود به عملکردی که این محصول در عرصه های اجتماعی و سیاسی داشته است اشاره می کنند. فیس بوک و لینکدین تمام تبلیغاتشان را بر روی این مطلب گذاشته اند که سیاستمداران معروف دنیا از این شبکه ها استفاده می کنند و توئیتر نیز در حالی طی هفته گذشته سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد که ادعا می کرد، اولین شبکه اتماعی بود که انتخابات سال ۲۰۰۹ آمریکا را به نفع اوباما رقم زد و در اعتراضات کشورهای عربی نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

به گزارش افکارنیوز ؛
اگر بخواهیم با این نگاه، به سایر محصولات نرم افزاری و شبکه های اجتماعی نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم مسئولان سازنده نرم افزار پاور پوینت هم می توانند به راحتی با سر زدن به عملکردشان در میان سیاستمداران ایرانی بازار خوبی برای خود دست و پا کنند و از ایران برای تبلیغات خود استفاده کنند.

منافقین و پاورپوینت

داستان پاورپوینت های ایرانی به سال ها پیش باز می گردد. اولین بار که نام یک فایل پاور پوینتی بر سر زبان ها افتاد، حدودا ۴ یا ۵ سال پیش بود. همزمان با برگزاری دوره جدید از گفت و گوهای ایران با کشورهای اروپایی بر سر برنامه هسته ای کشورمان، گروهک منافقین با ادعای اینکه ایران فعالیت های زیر زمینی تازه ای را برای ساخت نیروگاههای هسته ای مخفی آغاز کرده، فایلی پاور پوینتی را به نمایندگان رسانه های گروهی و البته نمایندگان آژانسهای جاسوسی غرب نشان دادند که نشان می داد این سایتهای مورد نظر کجا قرار دارند. سازمان های اطلاعاتی غرب البته بعد از آن معترف شدند که این گروه نتوانسته ادعاهای خود را ثابت کند و بعد از آن با وجود اینکه منافقین قبل از آغاز هر گفت و گویی مدارک و البته پاور پوینتهای دیگری به سامانهای جاسوسی غربی ارائه می دادند اما این فایل ها دیگر مورد اعتنا قرار نگرفت.

پاورپوینت شهدای هسته ای

سال ۸۸ بار دیگر نام فایلهای پاورپوینتی بر سر زبان خبرنگاران خارجی افتاد. ماجرا از این قرار بود که از خبرنگاران رسانه های گروهی که برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری به ایران آمده بودند، دعوت شد که به یکی از مراکز تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی در کرج بروند. خبرنگاران آن طور که خبرنگار نیویورکر بعد از آن در این مجله نوشت، با اتوبوس راهی کرج شدند و با حضور در این مجتمع تحقیقاتی به دفتری برده شدند و درآنجا پاور پوینتی از فعالیت های هسته ای و تحقیقاتی ایران که برای تحقیقات درمانی ساخته شده بود، برای آن ها نمایش داده می شود.

مسئولی که این پاور پوینت را به آن ها نمایش می داد در ادامه از ماجرای شهادت دانشمندان هسته ای کشورمان نیز سخن گفته و به شوخی به آن ها گفته بود «از من در گزارش هایتان نام نبرید به خدا من دانشمند هسته ای نیستم» و بعد همه خندیده بودند. خبرنگاران اما با لب خندان از این مجتمع تحقیقاتی بیرون نیامدند چرا که به دلایل امنیتی مسئولان حاضر نشده بودند هیچ قسمتی از این مرکز را به آن ها نشان دهند و بازدیدشان تنها به ارائه شدن این پاورپوینت خلاصه شده بود. از آن پس نام بازدید از مراکز هسته ای ایران برای خبرنگاران خارجی مترادف با ارائه شدن پاور پوینت به آن ها بود!


سال ۸۸، سال پاورپوینتهای سیاسی


فایل پاور پوینت دیگری که در سال ۸۸ به شدت مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی و امنیتی کشور قرار گرفت، پاور پوینت سردار مشفق بود. فردی که گفته می شد از نیروهای امنیتی است و در سخنرانی خود با تعدادی از اعضای احزاب اصولگرا، از نقش افراد و جریانهای سیاسی خاص در فتنه ۸۸ پرده برداشته است. مواردی که او در سخنرانی خود اعلام کرده بود بعداً به صورت یک فایل پاورپوینت به سرعت در سایتهای اینترنتی منتشر شد و فتنه گران را به شدت به تکاپو انداخت که بفهمند کسی که خود را سردار مشفق معرفی کرده و یا به این نام شهره شده چه کسی است و چگونه به این اطلاعات دست پیدا کرده و چرا این اطلاعات را با اعضای برخی احزاب اصولگرا در میان گذاشته است. البته هیچ کس اصالت این فایل پاور پوینت و موارد و مطالب مندرج در آن را تایید و یا تکذیب نکرد ولی همچنان تا مدت ها این فایل پاورپوینتی نقل محافل و گعده های سیاسی بعد از انتخابات بود.

بازگشت پاورپوینتهای هسته ای

آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو ۱+۵ در زمان دولت محمود احمدی نژاد که در آلماتی برگزار شد هم صحنه ورود پاورپوینت های هسته ای بود. گفته می شود برای اولین بار گروه ایرانی برای پیشبرد مذاکرات و بیان خواسته های ایران در این مذاکرات فایلی از مطالبات و مطالب مورد بحث را به صورت فایل پاورپوینت به نمایندگان کشورهای غربی عرضه کرده بود که البته این کشور ها هیچ پاسخی به خواسته های ایران ندادند و بسته پیشنهادی خود را در این مذاکرات محور بحث قرار دادند.

بازگشت پاورپینت به مذاکرات هسته ای این بار اما توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اتفاق افتاده است. او که برای ارائه بسته پیشنهادی جدید ایران به ژنو رفته است، روز سه شنبه جزییات و راهکارهای ایران را با اشاره به یک فایل پاورپوینتی به کشورهای عضو این گروه نمایش داد و ارائه کرد. ظریف به همین منظور لب تاپ خود را به همراهش در جلسه برده بود و تمام عکسهای گرفته شده و گفت و گوهای بعدی انجام شده، بر اهمیت این فایل تاکید شد. گروه مذاکره کننده ایرانی تمام روز را مشغول توضیح دادن راهکار ایران برای خروج از بن بست تهدیدات علیه ایران بودند و در آخر سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که راهکار ایران به صورت کاملا جزء به جزء و دقیق در این فایل بیان شده و مورد توجه اعضای گروه ۱+۵ قرار گرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات