آسوشیتدپرس:

آسوشیتدپرس گزارش داد که تنها چند روز پس از اولین دوره مذاکرات هسته یی جهانی با ایران، به نظر می رسد شکافی بین رژیم صهیونیستی و نزدیک ترین متحدش یعنی آمریکا به وجود آمده است.

به گزارش افکارنیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از آمریکا خواست فشار به ایران را افزایش دهد، در حالی که مقامات آمریکایی به طور غیرمستقیم به احتمال لغو تحریم های شدید اقتصادی علیه ایران اشاره کردند.

در این میان یک روزنامه برجسته صهیونیستی به خطوط کلی آن چه می تواند در غرب مصالحات واقعی از جانب ایران در مذاکرات محسوب شود، اشاره کرد.

رویکردهای متفاوت اسرائیل و آمریکا می تواند در حالی که در ماه های آینده مذاکرات بین شش قدرت جهانی و ایران اوج می گیرد، برای اسرائیل بد تمام شود. مذاکراتی که هفته گذشته در ژنو برگزار شد فضای مثبتی داشت و دور بعدی مذاکرات قرار است از ۷ نوامبر آغاز شود.

نتانیاهو روز یکشنبه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته یی ایران خطاب به کابینه اش گفت: فکر می کنم تا زمانی که شاهد اقدامات (از جانب ایران) نباشیم در وضعیت فعلی فشارهای بین المللی باید ادامه پیدا کند و حتی افزایش یابد. هرچه فشار بیشتر باشد احتمال این که ایران حقیقتا برنامه هسته یی نظامی اش را برچیند بیشتر است.

نتانیاهو مدعی است که تا زمانی که ایران همه فعالیت های غنی سازی اش را متوقف نکند، همه ذخایر اورانیوم غنی شده اش را از کشور خارج نکند، تاسیستا غنی سازی اش را نبندد و تاسیساتی را که می تواند پلوتونیوم تولید کند تعطیل نکند، فشارها علیه ایران نباید قطع شود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارشش نوشت: با وجود هشدارهای نتانیاهو، نشانه های روزافزونی حاکی از این که هرگونه توافق بین المللی با ایران درخواست های وی را عملی نخواهد کرد، دیده می شود.

مقامات آمریکا یی اخیرا اعلام کردند که کاخ سفید در حال بررسی رفع انسداد دارایی های ایران در خارج از کشور است. این طرح با لغو تحریم های تفاوت دارد، ولی به هرحال می تواند کمی به ایران کمک کند.

جاکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری ان. بی. سی گفت که حرف زدن درباره لغو تحریم ها" زودهنگام" است، ولی اشاره ای به حمایت از موضع سرسختانه اسرائیل نکرد و به طور تلویحی گفت که آمریکا در واکنش به اقدامات ملموس ایران رویکرد متفاوتی را اتخاذ خواهد کرد.

نتانیاهو در پاسخ به این که آیا نگران این نیست که آمریکا تحریم ها را زودتر از موقع لغو کند نسبت به یک" توافق نیمه کاره" با ایران هشدار داد و گفت: من پیشنهاد می کنم چنین کاری انجام نشود.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: جزییات مذاکرات هفته گذشته در ژنو محفوظ باقی مانده است، ولی اولویت های کوتاه مدت مشخص شده است. آمریکا و متحدانش خواستار کاهش غنی سازی اورانیوم ایران در سطح عالی هستند و ایران مایل است غرب لغو تحریم ها را آغاز کند.

روزنامه هآرتص روز یکشنبه به نقل از یک مقام عالی رتبه رژیم صهیونیستی که نامش منتشر نشد و توسط آمریکا در جریان مذاکرات قرار گرفته بود نوشت که ایران آماده است همه غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، سطح غنی سازی را به ۵ درصد محدود کند و از تعداد سانتریفیوژ هایی که برای غنی سازی فعالیت می کند بکاهد، این روزنامه علاوه بر آن مدعی شد که ایران به کاهش فعالیت های تاسیسات هسته یی اش و حتی دادن اجازه برای بازرسی های غیرمنتظره از آنها رضایت داده است.

دفتر نتانیاهو از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد، گرچه تایید کرد که آمریکا آنها را در جریان مذاکرات هسته یی با ایران قرار داده است.

روزنامه یدیعوت آهارونوت گزارش داد که یک" انفجار" بین نتانیاهو و باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا غیرقابل اجتناب است. این روزنامه نوشت که اگرچه پیشنهاد ایران برای مقامات رژیم صهیونیستی جالب است، " مقامات حلقه داخلی نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) نگران این هستند که رییس جمهور آمریکا حتی پیش از به پایان رسیدن مذاکرات برای لغو تحریم ها علیه ایران آماده باشد. "

یک مقام پیشین کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی که در حال حاضر تحلیلگر موسسه مطالعات امنیت ملی این رژیم است گفت که حرف زدن از یک شکاف بین رژیم صهیونیستی و آمریکا زود است، زیرا موضع آمریکا درباره مصالحه هنوز مشخص نیست.

وی گفت که مهمترین چیز جلوگیری از آنچه وی وقت کشی ایران خواند است.

یک مشاور پیشین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امور بین الملل گفت که اگر توافقی بین ایران و قدرت های بین المللی صورت گیرد، این توافق احتمال اتخاذ اقدام نظامی یک جانبه از طرف رژیم صهیونیستی را از بین می برد.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی چاره ای جز تکیه به آمریکا ندارد گفت: اسرائیل در واقع تنها یک گزینه دارد پس از رسیدن آمریکا به یک توافق (با ایران) احتمال اینکه به تنهایی عمل کند بسیار کم است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات