مدیرکل امور بین الملل مجلس گفت: حضور ایران در ژنو ۲ به دستور کار این جلسه بستگی دارد و ایران در صورت حضور سیاست های قبلی خود را دنبال می کند.

به گزارش افکارنیوز، حسین شیخ الاسلام با اشاره به برگزاری اجلاس ژنو ۲ در آذر ماه گفت: احتمالا این جلسه برگزار خواهد شد ولی اینکه بتواند نتیجه لازم را دریافت کند بعید به نظر می رسد.

وی افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی همه کسانی که بر طبل جنگ می کوبیدند به این نتیجه رسیده اند که مشکل سوریه راه حل سیاسی دارد و این پدیده ای مثبت است.

مدیرکل امور بین الملل مجلس تصریح کرد: با این رویکرد مردم و حکومت سوریه پیروز میدان هستند و آن هایی که به دنبال جنگ بودند عملا شکست خورده اند.

شیخ الاسلام با اشاره به سابقه اعتراضات در سوریه گفت: درگیری های سوریه در ابتدا اعتراضات مدنی بود چرا که تعدادی از مردم این کشور برای به دست آوردن مطالباتشان اعتراضات خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: در ادامه با تزریق پول و فرستادن اسلحه از سوی عده ای این اعتراضات مدنی به جنگ داخلی خانمان سوز تبدیل شد و هزاران نفر در سوریه کشته شدند، منطقه در شرایط تهدید قرار گرفت و فرهنگ تروریست به وجود آمد، از این رو تمام مسببان این وقایع باید محاکمه شوند.

مدیرکل امور بین الملل مجلس تاکید کرد: البته همان عده ای که جنگ داخلی را در سوریه بنا نهاده بودند در همین اواخر نیز به دنبال برپایی جنگ دیگری بودند و حتی از کنفرانس هایی که طرفداران غرب و حامیان تروریست ها تشکیل می دادند به دلیل آغاز نشدن جنگ قهر می کردند.

شیخ الاسلام با اشاره به اجلاس ژنو ۱ بیان کرد: در ژنو ۱ حکومت سوریه دعوت نشد و از این رو یک طرف میز خالی بود، در این جلسه شرکت کنندگان بریدند و دوختند و خودشان برای سوریه تصمیم گرفتند ولی پس از مدتی متوجه شدند که نمی توانند این روند را در پیش گیرند.

وی اضافه کرد: در ژنو ۲ قرار است دولت سوریه حضور یابد ولی باز هم به نظر می رسد که جای طرف مقابل دولت سوریه یعنی معارضان خالی است، چرا که معارضان هیچ طرفی را قبول ندارند و با خود در جنگ هستند و حتی اختلافات آنها در مقایسه با دولت سوریه بیشتر است.

مدیرکل امور بین الملل مجلس با اشاره به گروه های مخالف دولت سوریه تصریح کرد: این گروه ها از تعدد بسیاری برخوردارند و آنها با پارلمان و حق رأی مخالفند، به عقیده آنها حکومت اسلامی به گونه ای دیگر است.

شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران در اجلاس ژنو ۲ حضور یابد؟ اظهار کرد: حضور کشورهای موثر از جمله ایران در ژنو ۲ مثبت است ولی حضور ما به دستور کار جلسه بستگی دارد.

وی همچنین افزود: ما برای حضور در ژنو ۲ نیاز به اجازه کسی نداریم و به وظایف انسانی مان واقفیم، عملا پیش بینی ها و تمایلات گروه های غربی و طرفداران تروریست ها محقق نشده و آن چیزی که ما پیش بینی کرده بودیم در حال وقوع است.

مدیرکل امور بین الملل مجلس با بیان اینکه سیاست ما عدم دخالت خارجی ها در سوریه است تاکید کرد: مذاکرات باید سوری – سوری و بدون دخالت خارجی ها انجام شود، عده ای می خواهند از بیرون بگویند که چه کسی در سوریه باشد و یا اینکه چه کسی نباشد، ما در اولین قدم به دنبال آتش بس در سوریه هستیم.

شیخ الاسلام اضافه کرد: در ادامه باید از تمام کسانی که در بحران سوریه لطمه دیده اند از نظر انسانی دلجویی شود و بلافاصله مورد ترمیم قرار گیرد و همچنین باید مذاکرات سیاسی برای تعیین نوع حکومت سوریه آغاز شود و این نوع حکومت در میان مردم به رفراندوم گذاشته شود.

وی گفت: همچنین باید مجلس موسسان قانون اساسی سوریه تشکیل شود و پس از به همه پرسی گذاشتن این قانون اساسی برای ارگان های سیاسی که نیاز به انتخابات دارد، انتخابات برگزار شود.

مدیرکل امور بین الملل مجلس خاطرنشان کرد: بازسازی خرابی های سوریه نیز باید در دستور کار قرار گیرد و کسانی که در خرابی سوریه نقش موثر داشتند باید در این باره پاسخگو باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات