رئیس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو ۲ را با توجه به نفوذ بالای ایران در منطقه مهم و اساسی خواند و موفقیت کنفرانس را منوط به آن قلمداد کرد.

به گزارش افکارنیوز، هانس اسووبودا، رئیس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا که در راس هیاتی مرکب از نمایندگان آن پارلمان و مشاوران آنها در تهران بسر می برد در ملاقات با معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد علاقه را مورد بحث قرار داد.

اسووبودا، با پر اهمیت خواندن بازدیدش از ایران آن را سرآغاز مجدد رفت و آمدهای پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران دانست.

روانچی نیز از عزیمت سفر هیأت های پارلمانی و تبادل هیات با پارلمان اروپا استقبال کرد.

وی با تشریح رویکرد دولت یازدهم در افزایش تماس ها با کشورها و نهادهای خارجی، ارتباط بین ملت ها و نمایندگان آنها را تقویت کننده مناسبات دولت ها تلقی کرد.

معاون اروپا ضمن توضیح کلیاتی درباره نشست های هسته ای نیویورک و ژنو با گروه ۱+۵ بر عزم و اراده جدی دولت ایران برای حرکت به جلو و یافتن راه حلی سیاسی تاکید ورزید.

او تحریم های غرب و اروپا را غیر قانونی دانست و اظهار عقیده کرد برای ایجاد اعتماد نزد ملت ایران و با هدف نشان دادن حسن نیت طرف مقابل، تحریم های مذکور می بایست لغو شود.

دو طرف در این دیدار در خصوص بحران سوریه نیز تبادل نظر کرده و بر ضرورت حل مسالمت آمیز بحران با مشارکت همه طرف های ذینفوذ تاکید نمودند.

دو مقام حضور گروه های افراط گرا و تروریست تحت حمایت کشورهای خارجی را برای صلح و ثبات منطقه و جهان خطرناک و تهدیدزا خواندند و برخورد جدی با این معضل را مهم دانستند.

موضوع کنفرانس ژنو ۲ نیز مورد بحث معاون اروپا و امریکا و رئیس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا قرار گرفت و دو مقام بر ضرورت حضور همه گروه ها و کشورهای ذینفوذ در کنفرانس تاکید کردند.

اسووبودا مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو ۲ را با توجه به نفوذ بالای ایران در منطقه مهم و اساسی خواند و موفقیت کنفرانس را منوط به آن قلمداد کرد.

معاون اروپا - آمریکا هرگونه پیش شرط را برای حضور در کنفرانس رد کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای نقش مثبت اعلام داشت.

در این دیدار همچنین دو طرف راجع به مسئله حقوق بشر نیز گفتگو کردند.

معاون اروپا و آمریکای تقویت گفتگو و مفاهمه با اروپا در این زمینه را مهم دانست و برای کمک به آغاز تعامل و گفتگوی سازنده و متقابلا مفید، اعلام آمادگی کرد.

رئیس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا که از بزرگترین و مهمترین فراکسیون های پارلمانی آن نهاد است به دعوت مجلس شورای اسلامی در ایران بسر می برد و ملاقاتهای متعددی با مقامات کشورمان خواهد داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات