رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به همایش سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی تاکید کرد: هوشمندی و روزآمدی روابط عمومی ها، باعث تعمیق شناخت بدنه جامعه از نیازها، برنامه ها و فعالیت های حاکمان و بالعکس می شود.

به گزارش افکارنیوز، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی به مراسم افتتاح نهمین دوره سمپوزیوم بین المللی بر تقویت دانش روابط عمومی و توسعه آموزش های نظری و علمی و گسترش کاربرد آن در کلیه ابعاد زندگی انسان ها از سطوح فردی، اجتماعی و سازمانی تاکید کرد.

متن کامل پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِروُا وَ صابِروُا وَ رابِطُوا وَ اتَّقوُاللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون

(سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه ۲۰۰)

اگر پیشرفت جوامع بشری را از نخستین دوره های زندگی اجتماعی تا امروز، حرکت به سوی کمال بدانیم که چنین است، باید در کنار مجموعه عوامل فردی و جمعی، بر نقش «ارتباطات» تأکید کنیم که اولین اقدام در مسیر رشد و افزایش آگاهی انسان هاست.

حتی مهمترین وجه رسالت پیامبران نیز، فراخوانی مردم به بحث، استدلال، اقامه برهان، ارائه اطلاعات علمی و فرهنگی و بالاخره دعوت به گفت وگو به جای شیوه های ناشی از زور می باشد که رسم جاهلیت و نظام های استبدادی است.

بدین سیاق است که پرستش خدای یکتا و ابلاغ پیام حق، از خلال روش استدلال و گفتگو حاصل می شود. بنا به اظهار قرآن، وظیفه پیامبر (ص) حتی در برابر مردمی که اطاعت او را نمی پذیرند، جز تذکر دادن و ابلاغ حق نبوده و نیست (اِنَّما اَنْتَ مُذَکِّر) . به عبارتی، ابلاغ فرمان های خدا و بیان حقایق و افزایش آگاهی مردم روش اصلی پیامبر (ص) بوده است، چرا که انسان، هر چقدر هم از لحاظ ذهنی، مستعد، مبتکر و خلاق باشد، وقتی در یک بن بست خبری زندگی نماید، دایره اطلاعاتش به اندازه همان محدوده خواهد بود.

بی دلیل نیست که بشر، همیشه در کنار نیازهای ضروری زندگی خویش، به افزایش آگاهی توجه داشته و در تحولات ابزار اطلاع رسانی، بسیار سریع تر از دیگر نیازها، از شکل سنتی به روش های پیشرفته علمی رسیده است و عصر حاضر را به خاطر این پیشرفت ها، «عصر ارتباطات» ، «عصر رسانه» ، «عصر افکار عمومی» و «عصر روابط عمومی» می دانند.

از تأمل در معنای لغوی و اصطلاحی «روابط عمومی» و سیر تدریجی آن در جوامع مختلف و تأثیر آن بر تسریع روند دمکراسی در دنیا می گذرم که یک بحث علمی و در حیطه موضوعات کارشناسان آن می باشد که حتماً در هشت دوره برگزاری سمپوزیوم بین المللی به آن پرداخته اید و در این دوره نیز به تعمیق آن می پردازید.

آنچه که می توانم در این مراسم برای میهمان عزیز داخلی و خارجی بگویم، تأکید بر تقویت دانش روابط عمومی و توسعه آموزش های نظری و علمی و گسترش کاربرد آن در کلیه ابعاد زندگی انسان ها از سطوح فردی، اجتماعی و سازمانی است که در هر جامعه ای پل ارتباطی برای مردم و مسئولان می باشد.

روابط عمومی اگر در پیکره یک جامعه، مغز و دست نباشد، حتماً گوش شنوا برای شنیدن انتقادات و پیشنهادها، چشمی بینا برای دیدن خوبی ها و بدی ها و زبانی گویا برای گفتن واقعیت هاست. هوشمندی و روزآمدی روابط عمومی ها، باعث تعمیق شناخت بدنه جامعه از نیازها، برنامه ها و فعالیت های حاکمان و بالعکس می شود که اگر در انجام این وظیفه خطیر، کوتاهی صورت گیرد، چه بسا باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیر در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی می گردد.

البته ضروری است که پابه پای توسعه دانش بشری و گسترش روابط مردم و مسئولان در همه جای دنیا، روابط عمومی ها هم در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری به روز شوند که یکی از راه های آن، برگزاری نشست های علمی و استفاده از دانش تئوریک و تلفیق آن با تجربه های عملی است تا از سرمایه ارزشمند نیروی انسانی برای استفاده بهینه از ابزار اطلاع رسانی در دهکده جهانی، بهره وری مناسب به عمل آید.

از برگزارکنندگان این رویداد آموزشی، علمی و فرهنگی، تشکر می نمایم و امیدوارم در نشست های علمی و کارگاهی از تجربیات استادان داخلی و خارجی این فن برای تجهیز بیشتر جوانان استفاده نمایند که در شرایط جدید کشور، از نیازهای حرکت جامعه به سوی جبران عقب ماندگی ها و تعامل سازنده با جهان و معرفی حقانیت ایران عزیز و انقلاب اسلامی خواهد بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات