عراقچی گفت: دیپلماسی چندجانبه که با روند فزاینده فرامرزی شدن چالش ها و فرصت ها اهمیتی مضاعف یافته و دارای ظرفیت و فضای بیشتر برای تعامل میان کشورهاست، بیش از هر جای دیگر در کارکرد سازمان ملل متحد متجلی می باشد که روح حاکم بر منشور آن، حفظ صلح و امنیت بین المللی است.

به گزارش افکارنیوز، سیدعباس عراقچی در مراسم روز سازمان ملل متحد که با حضور هلن کلارک، روسای دفاتر سازمان ملل متحد در تهران و سفراء برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در این جمع و تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از موسسین اصلی سازمان ملل، اهتمام ویژه ای نسبت به عملکرد و کارآیی سازمان ملل متحد در مواجه با چالش های جهان پر تلاطم و در حال تغییر کنونی دارد و فعالانه در مباحث مربوط به تنظیم، تدوین و اجرای اهداف، سیاست ها و راهکارهای سازمان ملل و کارگزاری های تخصصی آن مشارکت می کند.

وی ادامه داد: حضور موثر و سازنده در سازمان ملل متحد، نهادهای وابسته به آن و دیگر سازمان های بین المللی و منطقه ای، میزبانی ده ها نشست، ریاست موفق اجلاس های متعدد از جمله در سطح سران، رهبری گروه بندی های سیاسی و جغرافیایی همچون سازمان همکاری های اسلامی، گروه ۷۷ و جنبش عدم تعهد نمونه هایی از مشارکت مسوولانه دیپلماسی کشورمان در این عرصه هستند. خانم کلارک در سال های اخیر شاهد حضور فعال نمایندگان کشورمان در امور مرتبط با برنامه عمران ملل متحد از جمله ریاست بر شورای اجرایی به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری آن بوده اند.

وی افزود: دیپلماسی چندجانبه که با روند فزاینده فرامرزی شدن چالش ها و فرصت ها اهمیتی مضاعف یافته و دارای ظرفیت و فضای بیشتر برای تعامل میان کشورهاست، بیش از هر جای دیگر در کارکرد سازمان ملل متحد متجلی می باشد که روح حاکم بر منشور آن، حفظ صلح و امنیت بین المللی است.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: فعالیت های سازمان ملل تمامی حوزه های زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تحت پوشش قرار می دهد و در نتیجه، نه تنها دولت ها بلکه سایر بازیگران بین المللی و تقریبا تمامی افراد بشر به نحوی با این سازمان ارتباط دارند و از آن متاثر می شوند.

وی گفت: کارنامه سازمان ملل متحد بخش جدایی ناپذیر جامعه بین الملل طی ۶۸ سال گذشته بوده است. به گونه ای که درک تحولات بین المللی طی این دوران بدون شناخت این سازمان و فعالیت های آن میسر نیست.

وی خطاب به میهمانان حاضر در این مراسم، گفت: قصدم آن نیست که در این مجال، با دیدگاهی آکادمیک به جوانب تئوریک و مبانی نظری دیپلماسی چند جانبه و یاسازمان ملل بپردازیم. بلکه صرفا می خواهم تاکید کنم سازمان ملل که شرایط متفاوت بین المللی همچون جنگ سرد، استعمارزدایی، پایان جنگ سرد، یکجانبه گرایی و ظهور قدرت های جدید جهانی را تجربه کرده است، برای ادامه حضور خود در صحنه سیاست و اقتصاد بین الملل و برآورده شدن آمال مشترک بشریت باید به ابتکارات و اصلاحات اساسی مبادرت ورزد. این اصلاحات باید منعکس کننده تغییرات نظام بین الملل به ویژه نقش روبه افزایش کشورهای در حال توسعه، حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود و حق بهره گیری آن ها از پیشرفت های علمی و فناوری های نوین باشد.

عراقچی ادامه داد: منطق یک تشکیلات بین الدولی همچون سازمان ملل متحد اساسا بر تفوق خرد جمعی مردمان همه نقاط این کره خاکی بر تمایلات و جاه طلبی های بخش خاصی از آن استوار می باشد. احترام متقابل و مساوات لازمه موفقیت در مسیر همکاری جمعی است. این در حالی است که جریان نظام سلطه با برتری جویی و بی اعتنایی به حقوق ملت های دیگر صرفا در پی تامین مطامع بی انتها و تحمیل ارزشهای خود به جهانیان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره ابتکارات و پیشنهادات سازنده ای را برای اصلاح و بهبود کار سازمان ملل ارائه کرده است. ما به عنوان یکی از قربانیان کودتا، جنگ، خشونت و تروریسم کوشیده ایم به حرکت جامعه جهانی در مسیر صلح و عدالت یاری رسانیم و آثار زیان بار سیاست های جنگ افروزانه و افراطی گری های را تعدیل کنیم. در عرصه عمل نیز در دهه های اخیر مساعی جمیله خود را در همکاری با سازمان ملل برای حل و فصل مخاصمات و بحران های منطقه ای به کار برده ایم.

وی ادامه داد: مردم بزرگ ایران در انتخابات ریاست جمهوری خرداد سالجاری با خلق حماسه سیاسی تاکید کردند که خواهان جهانی سرشار از صلح و آرامش براساس کرامت انسانی و اعتدال هستند. زبان بشر امروزی باید زبان تفاهم و اعتدال باشد. معتقدیم که نتیجه تبعیض، نابرابری و اعمال سیاست های زورمدارانه در روابط بین الملل، به حاشیه رانده شدن فرهنگ گفت وگو و نهایتا گسترش افراط گرایی و خشونت طلبی است. اکنون مردم در سراسر جهان از جنگ، خشونت و افراط گری بستوه آمده اند. آنها خواهان تغییر مناسبات ظالمانه نظام سلطه هستند. بگمان ما گفت وگو دریچه ای است بسوی همزبانی، همدلی، صلح، همزیستی. در فرهنگ گفت وگو در دنیای کنونی نشانی از تحقیر و تضعیف یک طرف توسط طرف دیگر وجود ندارد و پیروزی یک طرف نمی تواند به بهای شکست دیگری باشد.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سازمان ملل متحد می تواند نقشی حیاتی در پیشبرد این رویکرد داشته باشد. در همین ارتباط، در جریان اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از کشورهای جهان، سازمان های بین المللی و نهادهای مدنی از ایده" جهان علیه خشونت و افراطی گری" که توسط جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح شد حمایت کردند. این تلاشی جدید در راستای نوین است. ما می توانیم بر این اساس به ارتقاء اعتدال کمک کرده و علیه تمامی اشکال خشونت و افراطی گری با یکدیگر همکاری کنیم.

وی ادامه داد: توجه به کارکرد سازمان ملل بدون مد نظر قرار دادن مجموعه گسترده ای از نهادهای وابسته به آن و کارگزاری های تخصصی در زمینه موضوعات اقتصادی و اجتماعی که بعضا قدمتی بیش از ساز و کارهای سیاسی و امنیتی چند جانبه دارد امکان پذیر نیست. این نهادها می توانند همکاری و گفت وگو را ترویج داده و به نوبه خود مانع از وقوع جنگ ودرگیری شوند. آن ها حاوی این پیام برای کشورهای در حال توسعه هستند که مجامع بین المللی منحصر به موضوعات سیاسی نبوده و رسیدگی به نگرانی های توسعه ای آنها را نیز در دستور کار خود دارد.

وی افزود: اجلا س های سازمان ملل متحد در دهه های اخیر به تدوین کار بین المللی در زمینه توسعه پرداخته اند. در این میان، اهداف توسعه هزاره در زمینه هایی چون فقرزدایی، بهداشت به ویژه کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، آموزش، محیط زیست و مشارکت بین المللی براستی تجلی تلاش های جمعی و مشترک جهانی هستند و منشاء دستاوردهای قابل توجهی بوده اند. اهداف توسعه هزاره بیانگر سیر تحول مباحث مربوط به توسعه اقتصادی و اجتماعی در مجموعه نهادهای چند جانبه هستند. ایجاد حساسیت جهانی نسبت به عقب افتادگی و عدم توسعه یافتگی برخی کشورها و لزوم غلبه بر آنها از جمله ثمرات این فرآیند به شمار می آید.

عراقچی گفت: با این وجود جامعه جهانی همچنان با چالش های بسیاری در این حوزه روبرو است. تفاوت دیدگاه ها نسبت به اولویت های توسعه ای و محقق نشدن تعهدات بین المللی کشورهای صنعتی در قبال تامین منابع لازم برای توسعه باعث شده همکاریهای بین المللی در سطح مورد انتظار شکل نگیرد. دستیابی به اهداف توسعه هزاره بصورت کامل و یکپارچه بدانگونه که مدنظر رهبران جهان بوده، همچنان منوط به این است که تلاشهای متنوع ملی از حمایت محیط توانمندکننده بین المللی برخوردار باشد. البته توفیقات کشورهای مطرح در حال توسعه نه بواسطه پیروی از سیاست های کلیشه ای مرتبط با توسعه بلکه از طریق تلاش موثر ملی و رویکردهای بومی جهت تحقق اهداف توسعه ی بر اساس اولویت های داخلی و بعضا از طریق همکاری های جنوب - جنوب بوده است. بواقع ارائه نسخه های تجویزی واحد برای شرایط مختلف و متنوع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نمی تواند راهگشا باشد.

وی ادامه داد: خرسندم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران تاکنون توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی در تحقق اهداف توسعه هزاره دست یابد. این مایه مباهات ماست. مطابق گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۳ برنامه عمران ملل متحد کشورمان در سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ از بابت میزان درصد افزایش ارزش شاخص توسعه انسانی در مقام دوم قرار داشته است. مردم بزرگ ایران در مسیر توسعه و استیفای حقوق خود با کوشش و تلاشی مستمر به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی قابل توجهی نائل آمده اند. این در شرایطی بوده که نظام سلطه این پیشرفت ها را مورد بهانه جویی های واهی قرار داده است. آنان کوشیده اند تا با اعمال تحریم های غیرقانونی، ظالمانه و ضدبشری که خود به نوعی تجلی خشونت در صحنه بین الملل است. شهروندان ایران و دستاوردهای توسعه ای کشور به ویژه در زمینه فقرزدایی، بهداشت و آموزش را هدف قرار داده است. تلاشی که در مقابل عظمت مردم بزرگ ایران ناکام مانده و خواهد ماند. در اینجا مایلم تاکید کنم که تحمیل سیاست های تبعیض آمیز و قواعد و مقررات دارای تبعات فرامرزی و همه اشکال اقدامات قهرآمیز نظیر تحریم های ناعادلانه علیه کشورهای در حال توسعه، نه تنها برخلاف منشور ملل متحد است بلکه تهدیدی مهم برای صلح و امنیت بین المللی بشمار می رود.

وی افزود: سازمان ملل متحد و کارگزاری های تخصصی آن از پتانسیل قابل توجهی برای حمایت از سیاست های ملی کشورها در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند. بسیار خرسندم که یادآور شوم دولت و مجموعه نمایندگی های سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران توانسته اند از طریق یک فرآیند جدی مشارکتی، چارچوب همکاری های فیمابین را منبعث از اولویتهای توسعه ای مندرج در برنامه های پنجساله توسعه کشور، در قالب سند آندف (UNDAF) واسناد برنامه های کشوری طراحی و اجرا کنند. این فرآیند به واقع به تحقق اصل مالکیت کشوری کمک کرده است. من به نوبه خود از مشارکت و همکاری سازنده همکاران خودم در دولت، هماهنگ کننده مقیم ملل متحد و نیز روسای دفاتر کارگزاریهای ملل متحد در ایران صمیمانه قدردانی می کنم و مترصد گسترش هر چه بیشتر همکاریهای فیمابین مبتنی بر اولویت های ملی هستم.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: مایلم در پایان تاکید کنم که توسعه در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی باید پایدار، منصفانه و در خدمت مردم و برای مردم باشد. ما به رویکرد توسعه همه جانبه، انسان مدار و عدالت محور متعهد بوده و به ادامه این مسیر که کرامت و تعالی جوامع انسانی را سرلوحه خود قرار داده مصمم هستیم. ما در چارچوب اصول و راهکارهای سیاست خارجی خود، خواهان ارتقاء همکاری با دیگر کشورها، سازمان های بین المللی و تمامی اعضای جامعه بین المللی هستیم و در این حرکت که می تواند تضمین کننده صلح، امنیت، عدالت، توسعه و پیشرفت برای همه و نوید بخش حل مشکلات باشد، دست یکایک کسانی را که ما را همراهی کنند به گرمی می فشاریم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات