عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه نمایندگان احراز صلاحیت وزیران پیشنهادی در ابعاد تخصص و تجربه، سلامت مالی و اعتقادی و سلامت سیاسی است.

به گزارش افکارنیوز، محمد دهقان در خصوص نظر مجلس نسبت به سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات، آموزش و پرورش و ورزش وجوانان گفت: هر ارزیابی که تا زمان رای اعتماد بیان شود گمانه زنی است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس سه دغدغه اصلی برای انتخاب وزیران پیشنهادی دارند اظهار داشت: اولین دغدغه نمایندگان تخصص و تجربه وزیر پیشنهادی در حوزه وزارتخانه مربوطه است نمایندگان حساسیت دارند که کسی که می خواهد تصدی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد سابقه و تجربه مورد نیاز را در راستای مدیریت آن وزارتخانه داشته باشد، یکی از وزیران پیشنهادی هیچ تجربه و سابقه ای در زمینه وزارتخانه متبوع خود ندارد.

دهقان تصریح کرد: کل سابقه یکی از وزیران در حوزه اطلاعاتی و امنیتی و مدیر کل اطلاعات بوده بنابراین هیچ سابقه ای در مسائل جوانان ندارد و بعید می دانم نمایندگان نظر مثبتی نسبت به ایشان داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دومین دغدغه نمایندگان برای رای اعتماد به وزیران پیشنهادی را سلامت مالی و اعتقادی وزیر پیشنهادی خواند و گفت: نمایندگان به وزیر پیشنهادی رای اعتماد خواهند داد که از نظر مالی و اعتقادی فرد صالحی باشد و گذشته این فرد نیز سلامت مالی و اعتقادی وی را ثابت کند.

وی ادامه داد: نمایندگان باید صلاحیت فرد را احراز کنند، بر خلاف مسائل کیفری که اصل بر برائت است در حوزه قبول مسئولیت های اجتماعی اصل بر برائت نیست، نباید اتهاماتی نسبت به گذشته وزیران پیشنهادی وجود داشته باشد زیرا همین که اتهاماتی وجود داشته باشد صلاحیت فرد مورد تردید قرار می گیرد و نمایندگان نمی توانند به او اعتماد کنند.

دهقان با تاکید بر اینکه زمانی که پرونده ها و ابهاماتی در خصوص وزیران پیشنهادی وجود داشته باشد نمایندگان با حساسیت بیشتری صلاحیت وی را بررسی می کنند، گفت: کسی که می خواهد سکان وزارتخانه ای را بدست بگیرد باید شایستگی های خود را به اثبات برساند.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی سومین دغدغه نمایندگان را سلامت سیاسی وزیران پیشنهادی خواند و گفت: کسی که می خواهد مسئولیتی را در نظام جمهوری اسلامی به عهده بگیرد باید به نظام اعتقاد داشته باشد.

وی ادامه داد: کسی که در بزنگاهها نتوانسته اعتقادش به نظام را به اثبات برساند صلاحیت رای اعتماد نمایندگان را ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت اعتدال باید افراد معتدل را معرفی کند که در سابقه سیاسی شان تندروی وجود نداشته باشد، گفت: مجلس نمی تواند در مقابل افرادی که در سابقه سیاسی شان تندروی وجود دارد بی تفاوت باشد.

وی ادامه داد: مشی اعتدال به معنای سکوت، وادادگی، بی عملی و باری به هر جهت بودن نیست، مشی اعتدال این است که وزیر پیشنهادی به صورت معتدل از نظام دفاع کرده باشد اما در برابر مخالفان نظام و کسانی که با نظام چالش دارند رفتاری داشته باشند که بتواند آنها را جذب کند.

دهقان تاکید کرد: مشی اعتدال به این معنا نیست که با کسانی که به نظام خنجر زده اند نرم خو باشیم، این بیشترین افراطی گری و خیانت است.

وی گفت: کسانی که در سال ۸۸ آن خنجر را به نظام زدند افراطی ترین افراد هستند و کسانی که می خواهند مشی اعتدال داشته باشند باید مواضع شان را نسبت به حوادث سال ۸۸ به صورت شفاف بیان کنند و سلامت مالی و اعتقادی خود را به اثبات برسانند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از وزیران پیشنهادی در بحث احراز صلاحیت از حد معمولی نیز پائین تر است، گفت: بعید می دانم در صورتی که اطلاعاتی در خصوص پرونده و سوابق سیاسی، مالی و مدیریت این فرد فاش شود مجلس بتواند به وی اعتماد کند.

وی افزود: در خصوص دو وزیر پیشنهادی دیگر نیز باید مذاکره و گفتگو کنند و ثابت کنند که به مشی معتدل پایبند هستند و به نظام، انقلاب اعتقاد دارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات