آیت الله سیداحمد خاتمی گفت: شعار مرگ بر آمریکا در شرایط کنونی سبب اقتدار دیپلماسی ما خواهد بود.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر این باور هستم که مذاکرات از موضع قدرت در هر دو صورتش چه پیروزی باشد و چه نرمش باید نرمش قهرمانانه باشد، گفت: نرمش قهرمانانه یعنی تلاش برای رسیدن به هدف منهای کمترین عقب نشینی از اصول، نرمشی که سکوی رسیدن به هدف باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اعتقاد بر این که الگوی نرمش قهرمانانه صلح حدیبه پیامبر اکرم (ص) است، اظهار کرد: دیپلمات های ما باید توجه داشته باشند که به غرب نمی توان اعتماد کرد به خصوص آمریکا؛نمونه اش همین که در جریان مذاکرات اخیر بلافاصله بعد از مذاکرات، طرف آمریکا یی ریزه کاری های مذاکرات را با سران رژیم اشغالگر قدس در میان گذاشت.

وی با اعتقاد بر این که پیمان شکنی جز روحیه غربی ها به ویژه آمریکا یی هاست افزود: طبق قانون اساسی سیاست گذاری های کلان به ویژه در عرصه سیاست خارجی از سوی مقام معظم رهبری صورت می گیرد و دیپلمات های ما باید مراقب باشند که ذره ای از خطوط و مرز تعیین شده تعدی نکنند.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم باید بدانند که مذاکره با آمریکا و ارتباط با آن گشایش در زندگی آنها حاصل نمی کند گفت: ما تجربه حکومت پهلوی را پیش رو داریم. ایران در آن زمان زیر نظر آمریکا یی ها و انگلیسی ها بود و پیشرفت نکرد. البته بی بندوباری و هرزه گی گسترش پیدا کرد، ولی در کنار آن شاهد بردگی کشور بودیم.

وی گفت: در حال حاضر نیز تجربه دولت مرسی در مصر را ما پیش رو داریم، مرسی روابط دوستانه ای با آمریکا یی ها داشت و حتی در رسانه هایشان به صراحت می نوشتند که مرسی در فلان موضوع با اوباما مشورت کرد.

خاتمی ادامه داد: اما دیدیدم که رابطه با آمریکا نه تنها گشایشی در مسائل اقتصادی و سیاسی مصر ایجاد نکرد، بلکه بلافاصله بعد از کودتا؛ آمریکا یی ها دولت کودتا را به رسمیت شناختند.

وی افزود: فضای روانی که آمریکایی ها به دنبال آن هستند و برخی از عناصر داخلی نیز به آن دامن می زنند این است که رابطه با آمریکا حلال مشکلات است، ولی بنده به صراحت عرض می کنم که چنین نیست و حتی مذاکره با آمریکا بر میزان مشکلات نیز می افزاید.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: تجربه نشان می دهد که اگر در طول این ۳۵ سال ما عزتی داشته ایم که قطعا داشته ایم از رهگذر مقاومت بوده است یا مثلا فلسطینی ها نیز که بیش از ۶۰ سال است تحت اشغال صهیونیسم ها هستند، اگر روز خوشی داشته اند این در سایه مقاومت بوده است.

خاتمی ادامه داد: مذاکره با قدرت های بزرگ خروجی جز استعمار بیشتر نداشته و ما به هیات مذاکره کننده کشورمان توصیه می کنیم که در عرصه دیپلماسی در صحنه فعال باشند ولیکن توجه داشته باشند با کسانی طرف هستند که با اصول اولیه حقوقی پایبند نیستند.

وی گفت: آنها باید بدانند که مقاومت ملت ایران در برابر آمریکایی ها سبب می شود که آنها در مذاکرات از قوت و قدرت بیشتری برخوردار باشند و شعار مرگ بر آمریکا در شرایط کنونی سبب اقتدار دیپلماسی ما خواهد بود.

خاتمی در پایان با بیان این که باید به این نکته توجه داشت که در طول این ۳۵ سال هرگاه عقب نشینی ای صورت گرفته دشمن به جلو آمده است گفت: برای نمونه می توان به تعلیق برخی از فعالیت های هسته یی در مقطعی اشاره کرد؛ در آن زمان برخی از فعالیت های هسته یی در کشور تعلیق شد، ولی آمریکا یی ها ایران را محور شرارت خواندند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات