رسانه های بین المللی با توجه به سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مدعی توقف غنی سازی بیست درصدی در ایران شده اند. ارتباط این مساله با مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب روشن نشده است.

به گزارش افکارنیوز ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، رسانه های روسیه و اروپا این مساله را مورد توجه قرار داده اند.

سیدحسین نقوی حسینی گفت: هیچ کشور عاقلی سوخت ۲۰درصدی خود را با تضمین دریافت سوخت مورد نیاز معاوضه نمی کند، این کار به نوعی در اختیار دیگران قرار دادن دارایی خود و سپس گدایی از آنها است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: تهران ذخایر خود را به طور کامل گزارش داده و اگر ابهامی وجود دارد، بازهم گزارش می دهد تا آژانس بر این ذخایر کنترل و نظارت داشته باشند.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی شده در کشور باقی خواهد ماند، ادامه داد: ایران، یک بار موضوع تامین سوخت را امتحان کرده و جواب مثبت نگرفت و پس از آن، اقدام به تامین سوخت مورد نیاز خود کرد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرده که تهران آمادگی دارد ذخایر ۲۰ درصد خود را به میله سوخت تبدیل و نگرانی در مورد استفاده غیرصلح آمیز از آن را رفع کند ولی بحث معاوضه مطرح نیست.

وی درباره اظهارنظر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر احتمال توافقی ایران و ۱+۵ بر سر غنی سازی ۵ درصدی، با اشاره به اینکه چنین اظهارنظرهایی گمانه زنی است، ادامه داد: تولید بالای ۵ درصد به نیاز کشور بستگی دارد؛ صنعت هسته ای ایران برای سوخت رآکتور تهران به غنی سازی ۲۰درصد نیاز دارد ولی این سایت، اکنون سوخت لازم را دارد و دیگر نیازی به تولید وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توضیح داد: تهران خود تصمیم می گیرد غنی سازی بالای ۵ درصد داشته باشد یا خیر؛ اما موضوع تعلیق و توقف در حال حاضر بی معناست زیرا اصلا تولیدی وجود ندارد. سوخت رآکتور تهران تامین است و فعلا نیازی به تولید اورانیوم ۲۰ درصد احساس نمی شود.

منحصر شدن غنی سازی در حد کمتر از پنج درصد یکی از خواسته های احتمالی غرب از ایران در مذاکرات هسته ای است که احتمالا ایران آماده مذاکره در باره آن است. ولی پیش از این، ایران اعلام کرده است که حق غنی سازی، فعالیت در فردو و حفظ ذخایر اورانیوم بیست درصدی خود را خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای می داند.

ارتباط اعلام خبر توقف موقت یا بلندمدت غنی سازی بیست درصدی با مذاکرات جاری بین ایران و کشورهای ۵+۱ موضوعی است که در سخنان نقوی حسینی به آن اشاره ای نشده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات