رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ابن شهر آشوب ساروی تنها متعلق به شهر ساری و یا استان و کشور نیست، بلکه به عنوان یکی از ستون های فکری جهان تشیع، تعلق به جهان اسلام و تشیع دارد و نام این شخصیت در تاریخ ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش افکارنیوز ، علی لاریجانی در دیدار با آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، شجاعی کیاسری نماینده، استاندار و اعضای کنگره بین المللی این شهر آشوب ساروی اظهار کرد: ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت های برجسته علم و فقاهت بوده که متاسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است و برگزاری این کنگره اقدام مناسبی برای معرفی این عالم مازندرانی به جامعه است.

وی افزود: اگر از نظر تاریخی بخواهیم بررسی کنیم، از بدو تولد تفکر اسلامی که مصادف با قرن ۶ میلادی است ما در اروپا یک انجماد فکری و عقب افتادگی فرهنگی را شاهد هستیم و این روند تا قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی ادامه داشته و جز در برخی مباحث مانند حقوق در دیگر ابعاد آنها هیچ رشدی دیده نمی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: درست در همان زمان جهان اسلام علمای بسیاری به خودش دید اما متاسفانه بعد از یک رشد چشمگیر درگیر یکسری مسائل و جنگ ها و درگیری های شدیم که این عوامل سبب شد اروپا ترقی یافته و بتوانند علما ما را به حاشیه ببرند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به نقش صدا و سیما در شناساندن علمای عالم تشیع به جامعه، تصریح کرد: در زمانی که رییس صدا و سیما بودم یک نظرسنجی در مورد ملاصدرا انجام دادیم و متاسفانه آمار مشخص کرد که ۹۵ درصد اصلا شناختی نسبت به این عالم بزرگوار ندارند و به همین دلیل دستور ساخت سریال هایی مانند ابوعلی سینا و سایر شخصیت ها را دادیم و این کار ارزشمندی است که این رسانه ملی می تواند در آن نقش داشته باشد.

وی در پایان به اعضای کنگره توصیه کرد تا برخی از آثار مهم ابن شهر آشوب و سایر علما را با کلامی ساده که مناسب برای استفاده جوانان و دانشجویان باشد، تهیه نمایند.

همچنین حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندان در ابتدای این دیدار گزارش جامعی از چگونگی برگزاری این کنگره ارائه داد و اظهار داشت: دبیرخانه کنگره حدود دو سال است که با جدیت و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران در حال فعالیت بوده موفقیت های ارزنده ای برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت جهان تشییع داشته است.

وی افزود: ۱۴ مقاله در اختیار دبیرخانه قرار گرفت که از این تعداد ۷۵ مقاله برگزیده، انتخاب و که ۴۵ مقاله قابلیت چاپ دارد.

ابراهیمی همچنین از تصمیم شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ساری برای نامگذاری میدانی جدید به نام این شهر آشوب در ساری خبر داد.

در پایان این دیدار نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران از رییس قوه مقننه برای سخنرانی دراین مراسم اختتامیه کنگره این شهر آشوب ساروی دعوت کردند.

کنگره بین المللی این شهر آشوب ساروی ۲۹ و ۳۰ آبان به مدت دو روز در ساری و یک روز در قم برگزار می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات