معاون عربی، آفریقای وزیر امور خارجه گفت: باید راهکار سیاسی بر مبنای اراده مردم سوریه در این کشور شکل بگیرد و این که تعدادی کشور بنشینند از بیرون تصمیم بگیرند، ظلمی بزرگی به مردم سوریه است.

حسین امیرعبداللهیان با شاره به رویکرد ایران در قبال سوریه افزود: با گذشت ۳۰ ماه از بحران ساختگی در سوریه راهبرد ایران از ابتدای کار منطبق با کارهای دیپلماتیک و اجتناب از راهکار نظامی بوده است.

وی با شاره به مذاکرات و رایزنی های اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل درباره سوریه، در تهران و کشورهای منطقه و ضرورت ثبات در این کشور گفت: نماینده دبیرکل سازمان ملل معتقد به توقف خشونت ها و جلوگیری از ورود ترویست ها و ورود به گفت وگوهاست. وظیفه ما و دیگر کشورها در سوریه نیز این است که در قالب نشست ژنو دو و یا هر نشست دیگری، زمینه ای فراهم کنیم که مردم سوریه بتوانند در مورد به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

وی با بیان این که « برخی از طرف های غربی نمی خواهد در کشور سوریه انتخابات ازاد برگزار شود» افزود: معتقدیم که سوریه مانند بسیاری از نظام های سیاسی، نیازمند اصلاحات سیاسی است و غربی ها حتی اجازه ندادند اصلاحات سیاسی بشار اسد دنبال شود.

به گزارش ایسنا عبداللهیان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما تصریح کرد: امروز بر اساس آمار دقیقی که حتی مراکز غربی اعلام کرده اند، بیش از ۷۰ درصد نیروهای مسلح در سوریه، نیروهای خارجی و تکفیری هستند و حداکثر ۵ درصد از نیروهای مسلح را گروه های ارتش آزاد سوریه تشکیل می دهند که این ارتش آزاد نیز با نیروهای تکفیری درگیری های مسلحانه دارند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: تغییر تدریجی رویکرد در سوریه از نظامی به سیاسی با کاهش حمایت از ورود تروریست ها و سلاح به داخل این کشور دیده می شود، ولی هنوز به مرحله قابل قبول نرسیده است و همچنان از مرزهای مختلف سلاح و تروریست وارد سوریه می شود.

وی درباره زمان نشست ژنو۲ گفت: اخضر ابراهیمی تلاش دارد که حداکثر طی یک ماه آینده نشست ژنو دو برگزار شود.

وی افزود: ایران در نشست ژنو یکی از مترقی ترین راهکارها را برای حل بحران سوریه ارائه کرد اما این کشور را وارد فاز نظامی کردند.

معاون عربی، افریقایی وزیر امور خارجه در مورددیپلماسی دولت تدبیر و امید در قبال کشورهای همسایه عرب، گفت: سیاست خارجی ما اصول و مبانی ثابت و مشخصی دارد و در دولت دکتر روحانی نیز فضایی جدید در منطقه ایجاد شد. نمود اولیه ان را در ارسال پیام های تبریک کشورهای مختلف حوزه عربی شاهد بودیم و گام عملی ان را در مراسم تحلیف از کشورهای مختلف منطقه دیدیم. در دو ماه گذشته نیز از سوی دولت تدبیر و امید تحرکات جدی و موثری با کشورهای عرب منطقه صورت گرفته است و ما در اینده نزدیک شاهد رشد و توسعه روابط در ابعاد مختلف در حوزه خلیج فارس خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موضوعات از قبیل مسائل زیست محیطی تا مسائل امنیتی اهداف مشترکی بین ایران و کشورهای عرب منطقه وجود دارد که ایجاب می کند همکاری همه جانبه ای بین کشورهای منطقه برقرارشود.

وی با بیان این که « باید فضای گسترده ای برای توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب فراهم کنیم» ، تصریح کرد: در این زمینه گام های موثری برداشته شده است.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به این که « گام های مهم و موثری برای ارتقای روابط با کشورهای امارت، کویت و عربستان برداشته شده است» ، گفت: برخی سوتفاهمات با عربستان وجود دارد، اما سیگنال های مثبتی بین دو کشور رد و بدل شده است که این برای روابط دوجانبه و جهان اسلام نیز خیر و صلاح خواهد بود.

وی درباره موضع ایران در بحرین، افزود: مساله بحرین یک موضوعی است که نیازمند توجه جدی منطقه یی و بین المللی است و ایران از هر فرصتی برای حل مشکلات این کشور استفاده و در گفت وگوهای رسمی با مقامات این کشور راهکارهای مناسب سیاسی خود را مطرح کرده است.

وی با بیان این که « در بحرین نوعی افراط گرایی جریان دارد و ما امنیت منطقه از جمله بحرین را امنیت خودمان می دانیم» اظهار کرد: نگاه ایران به تحولات منطقه نگاه دوگانه نیست و ما به مقامات مختلف کشورهای عربی و غربی اعلام کرده ایم که مداخله خارجی و خشونت در کشورهای سوریه، بحرین، مصر، لیبی و یمن باید فورا متوقف شود. راهکار حل مشکلات این کشورهای صرفا دمکراتیک و سیاسی و مبتنی بر گفت وگوی ملی است.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه در مورد روابط تهران، ریاض گفت: هرچه روابط تهران و ریاض گرم تر شود و سوتفاهامات کاهش یاید به نفع شرایط اسلام است. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و در جهان اسلام نقش مهمی دارند.

وی درباره تحولات اخیر مصر نیز گفت: مصر کشور مهم و تاثیر گذار در شمال آفریقاست و باید در این کشور همه طرف ها مشارکت سیاسی داشته باشند. اقدامات مرسی و برخی توطئه های دشمنان و عملکرد اخوان منجر به وضع جدید و بی ثباتی و ناامنی در مصر شد که این موضوع کمکی به وفاق ملی در مصر نمی کند. ما از هر فرصتی برای تحکیم روابط مان با مصر استفاده می کنیم و سیگنال هایی نیز در این زمینه دیده ایم و منتظر اقدامات عملی این کشور هستیم.

وی در ادامه درباره پیگیری ربوده شدن یکی از دیپلماتیک های ایران در یمن، گفت: یکی از کارکنان سفارت به نام اقای نیکبخت در پایتخت یمن توسط جریان ناشناسی ربوده و اقدامات گسترده ای در این زمینه آغاز شد.

عبداللهیان افزود: تلاش های همه جانبه با همکاری مقامات دولت یمن در جریان است برای این که وی هرچه زودتر آزاد شود و مجموعه تلاش ها نیز ناظر بر این بوده که وی در سلامت کامل است و گام های بعدی برای ازادی جریان دارد.

وی به سفر وزیر امور خارجه به افریقای جنوبی و ترکیه اشاره کرد و گفت: قرار است وزیر امور خارجه پایان هفته جاری به آفریقای جنوبی و سپس به ترکیه سفر کند.

وی با بیان این که « اولین سفر ظریف در دوره جدید به آفریقا، با هدف برگزاری کمیسیون عالی مشترک ایران و آفریقای جنوبی است» ، افزود: وزیر امور خارجه در این سفر گفت وگوهایی را در ارتباط با سیاست خارجی و نگاه ایران نسبت به افریقا دنبال می کند. در این سفر بخش های تجاری و خصوصی در ترکیب هیات همراه وزیر خارجه کشورمان هستند. ظریف در این سفر با رییس جمهور آفریقای جنوبی دیدار خواهد داشت.

معاون عربی، افریقایی وزارت امور خارجه گفت: ظریف در سفر به ترکیه نیز مباحث منطقه یی از جمله نشست ژنو دو و همکاری های تهران و آنکارا را برای صلح در منطقه در دستور کار دارد.

وی با بیان این که « رییس جمهور توجهی خاصی به قاره افریقا دارد» ، گفت: ۵۵ کشور در قاره آفریقا وجود دارد و سفر ظریف به قاره افریقا یک اقدام مبارکی است و شاهد گسترس مناسبات در این قاره مهم جهان خواهیم بود.

انتهای پیام
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات