یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم عدم استفاده از ابزارهایی همچون تحریم و ناسزا از سوی طرف های مذاکره ایران و ۱+۵ گفت که مسئولان در سطوح مختلف نباید اظهارنظرهایی کنند که نتیجه آن خراب شدن روند دیپلماسی کشور در طی مذاکرات باشد.

به گزارش افکارنیوز ، حجت خدایی سوری با اشاره به الزامات مقدمات برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: از آنجا که تیم مذاکره کننده ایران و ۱+۵ مذاکرات را در سطح دیپلماتیک و سیاسی دنبال می کنند و از نخبگان و سفرای کشورها تشکیل شده اند، طبیعتاً نباید حرف های خارج از فضای دیپلماتیک مطرح کنند.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط، ما بر این موضوع تاکید داریم که نظام سلطه نباید خوی استکباری و سلطه گری اش را در مذاکرات دخیل کند، چون مذاکره به معنای پذیرفتن طرفین و نشستن در فضای سالم برای بحث و گفت وگو با یکدیگر است و اگر قرار باشد مذاکرات در همان گام های اول توأم با قدرت نظامی و استفاده از ابزار تحریم باشد، دیگر مذاکره معنایی ندارد. مذاکرات باید از فضای مساوی و توأم با احترام متقابل انجام شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: متأسفانه سوابق طرف مقابل نشان داده است که معمولاً در مذاکرات از ابزارهایی همچون تحریم استفاده می کنند؛ این در حالی است که مذاکره باید در فضای مذاکره و کارهای دیپلماتیک انجام شود.

سوری همچنین گفت: توصیه ما به تیم مذاکره کننده ایرانی این است که به دور از مسائل احساسی و بر اساس عقلانیت از حقوق ملت ایران دفاع کند، چون وقتی مذاکره را پذیرفته ایم بدان معناست که طرف مقابل را برای مذاکره پذیرفته ایم، پس قرار نیست از الفاظی استفاده کنیم که تبعات به دنبال دارد. البته با نگاه به روند فعلی، آینده خوبی را برای مذاکرات پیش بینی می کنم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در ادامه با بیان اینکه" برخی مسئولان حرف های دور از شأن دیپلماتیک مطرح می کنند" ، گفت: ممکن است احساسات برخی افراد بر عقلانیتشان غلبه کند، بویژه آنهایی که در متن مذاکرات و شأن یک دیپلمات نیستند و بر همین اساس یکسری حرف های غیر دیپلماتیک را در مورد مذاکرات بیان کنند.

وی افزود: وقتی دو طرف قرار است مذاکره ای انجام دهند نباید حواشی بر آنها تاثیر گذاشته و گفته های دیگران دخالتی در روند مذاکرات داشته باشند چون اگر قرار باشد همه حرف ها در مذاکرات تاثیر بگذارد پس باید تمامی افراد در رده های مختلف در مذاکرات حضور پیدا کنند. باید اجازه دهیم تیم مذاکره کننده کارش را در راستای کسب منافع ملی انجام دهد.

خدایی سوری تاکید کرد: طبیعتاً طرف مقابل مذاکره کننده با در نظر گرفتن منافعش پای میز مذاکره نشسته است و اگر منفعتی نداشت حاضر به مذاکره نمی شد. در این شرایط باید هر دو طرف احترام یکدیگر را رعایت کنند و مسئولان اجرایی نیز در بیان گفته هایشان دقت کنند، نه اینکه تیم مذاکره کننده در حالی که روند دیپلماسی اش را انجام می دهد، سایر مسئولان در دستگاه های دیگر اظهارنظرهایی انجام دهند که کار را خراب کند. اصلاً در شأن یک مسئول نیست که بخواهد از الفاظ خارج از چارچوب آداب دیپلماسی استفاده و مبتنی بر آن رفتار کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات