مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری یکی از عناصر بسیار تعیین کننده در مذکرات هسته ای ایران است و ایشان در راس نظام جمهوری اسلامی فتوایی را صادر کرده اند مبنی بر اینکه هدف ما ساخت و استفاده از سلاح هسته ای نبوده و آن را حرام می دانیم.

به گزارش افکارنیوز ، سید داوود صالحی در با اشاره به مذاکرات اخیر میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این مذاکرات در شرایطی رخ داد که همه کشورها در سطح بین المللی به حق مسلم ایران به عنوان یکی از اعضای مهم NPT اعتراف کردند اما نکته مهم این است که این بار تهران به عنوان" ام القرای" جهان اسلام میزبان مذاکرات خواهد بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من به مذاکره کنندگان غربی این است که قبل از سفر به تهران از اندیشمندان و کتابخانه های خود استفاده کرده و معنای فتوا را به خوبی درک کنند.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه افزود: مقام معظم رهبری یکی از عناصر بسیار تعیین کننده در مذکرات هسته ای ایران است و ایشان در راس نظام جمهوری اسلامی فتوایی را صادر کرده اند مبنی بر اینکه هدف ما ساخت و استفاده از سلاح هسته ای نبوده و آن را حرام می دانیم.

صالحی خاطرنشان کرد: البته غربی ها به خوبی این مسئله را می دانند و نباید خودشان را به خواب بزنند، چرا که آنها وارد کشوری می شوند که ۷۰۰۰ سال قدمت تمدنی و فرهنگی داشته و همیشه از خودش دفاع کرده و آمریکا و کشورهای غربی ناچارند که با تهران کنار بیایند.

وی با اشاره به روند گذشته مذاکرات ایران و کشورهای غربی تاکید کرد: ایران در مذاکرات گذشته همیشه حضور فعالی داشته و تنها حرف این کشور این بوده که در کمال شفافیت از حقوق خود که مورد تجاوز قرار گرفته دفاع کند.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه گفت: کشورهای غربی باید از این روند فعلی دست بردارند و اگر می خواهند به نتایج مثبتی برسند که بارقه های آن نیز کم کم پیدا شده باید بدانند تهران بیش تر از حقوق طبیعی خود در NPT چیز دیگری نمی خواهد.

صالحی تصریح کرد: این امری مسلم است که نه تنها مقامات بلکه ملت ایران نیز زیر بار زور نمی روند و این از ویژگی های فرهنگی این سرزمین است.

وی افزود: غربی ها باید با فرهنگ ما آشنا شده و بدانند علی رغم اینکه ۱۴۰۰ سال از حادثه عاشورا می گذرد ولی ما همچنان با آن فرهنگ زنده ایم؛ گذشت ۳۴ سال برای غربی ها کافی است تا بدانند که نباید با ملت ایران با روش زور برخورد کنند.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه اظهار داشت: این اتفاقی بسیار مثبت و گامی بزرگ برای جمهوری اسلامی و دیپلماسی این کشور است که طرف مذاکره کننده را به ایران کشانده است.

صالحی تاکید کرد: تنها انتظاری که از مذاکره کنندگان غربی وجود دارد این است که تغییر لحن داده و همچنین پس از پایان مذاکرات صحبتی نکنند که موجب رنجش مقامات رسمی و دولت و ملت ایران شود.

وی افزود: توصیه من به شهروندان ایرانی نیز به عنوان یک برادر شهید و ارادتمند به آرمان های امام و رهبری و همچنین یک دیپلمات این است که با دیپلماسی می توان بسیاری از تنش ها را از بین برده  و به اهداف عالی نظام نزدیک تر شد.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به نقش رسانه های غربی در ایجاد جو نامناسب برای مذاکرات گفت: ما نمی توانیم نقش ژورنال ها و رسانه های غربی را نادیده بگیریم؛ غربی ها معمولا دروغ پردازی می کنند و رسانه های ما نیز ناچارند به این دروغ پردازی ها پاسخ داده و به نحو مناسبی با آن برخورد کنند اما مسئله مهم این است که ایران امروزه اراده سیاسی برای رفع تنش با غرب و آمریکا را دارد.

صالحی تصریح کرد: شعارهای جمهوری اسلامی ایران همیشه و در همه زمان ها اصولی و نشان دهنده گفتمانی سیاسی بوده که به نفع همه جهانیان باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات جهان امروز با دهه های قبل بسیار متفاوت است افزود: شرایط امروز در خاورمیانه، شرق و غرب جهان بسیار ویژه است و کشورهای غربی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و سابقه تاریخی ایران باید بدانند که این ملت بسیار هوشیار بوده و می داند که طرف های مذاکره کننده با چه نیاتی وارد تهران می شوند.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروزه برخی کشورهای جهان حضور ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای برنمی تابند اما این یک واقعیت است که ملت ایران امروزه به دلیل مقاومت های خود و رهنمودهای مقام معظم رهبری شرایطی را ایجاد کرده که محل مذاکرات در تهران باشد.

صالحی تاکید کرد: باید رفتارهای ما در داخل با احتیاط بوده و از شعارهای ژورنالیستی پرهیز کنیم و طرف غربی نیز باید بداند که شعارهای بی مبنای گذشته خود را تکرار نکند.

وی افزود: اگر پس از مذاکرات نیز عده ای بخواهند با دخالت های خود روند مذاکرات را بر هم زنند به نفع هیچ کس نبوده و بحران بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا باید بدانند که ایران امروز وزیر امور خارجه ای دارد که به خوبی با قوانین سازمان ملل آشنا بوده و سخنانی متین و قابل تامل برای گفتن دارد.

وی اظهار داشت: قدرت های غربی به خاطر تمایل به سلطه بر نفت و سرزمین ما و ایجاد هیمنه قرون وسطایی بر ملت های عصر حاضر مسیر اشتباهی را می روند که این امر غیرقابل قبول است.

صالحی تاکید کرد: حل پرونده هسته ای ایران به نفع همه کشورهای جهان از جمله قدرت های مذاکره کننده خواهد بود چرا که امروز قدرت های جدیدی در صحنه بین المللی تعریف شده است.

وی افزود: اعتمادسازی ایران بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری، امری بسیار مهم و تعیین کننده است البته تیم مذاکره کننده ایرانی همیشه تاکید کرده است که نظارت مورد نظر طرف های غربی از مراکز هسته ای ما براساس قوانین NPT  آزاد بوده اما ما اجازه نخواهیم داد کشورهای غربی در امور داخلی ما دخالت کنند.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایران امروز کشور بسیار مهمی بوده و حتی تعبیر" ژاندارم منطقه" برای این کشور کافی نیست، چرا که جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتی منطقه ای است، قدرتی معنوی و ناشی از حرکت مردم.

صالحی تصریح کرد: ملت ایران با بیش از ۳۰۰ هزار شهید این انقلاب را حفظ کرده و امروز به یکی از بازیگران اصلی جهانی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: ما باید از جناب آقای ظریف و همچنین سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای تا زمانی که مورد تایید مقام معظم رهبری هستند حمایت کنیم همانطور که تاکنون نیز این پشتیبانی به خوبی انجام شده است.

مدیرکل سابق آمریکای وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: باید به دور از تشنج و با ایجاد فضایی معقول و منطقی وارد مذاکره شویم تا بتوانیم نتایج مثبتی را از آن اخذ کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات